Avskaffa tidsskillnaderna i Norden

Detta hörde jag om tv men det kom inte från aktuellt el. rapport utan från dom finska nyheterna Uutiset som släppte den
5 min 47 sek in i länken nedan.
 
Att få samma tidszon i såväl Finland som Danmark - Norge - Sverige är nog en så extrem form av Nordism att det helt enkelt inte kommer att hända.

Finland befinner sig i samma tidszon som de baltiska länderna - vilket faktiskt är deras geografiskt korrekta tidszon: UTC+2 Skulle de byta till västeuropeisk normaltid, dvs UTC+1, så skulle hamna lika snett (fast omvänt) som västra Frankrike och Spanien (som egentligen befinner sig i UTC men tillämpar UTC+1...

Nej, att få finnar och balter att flytta sin normaltid en timme västerut är nog bara en rosafager nordistisk dröm - de skulle få två timmars hopp till ryssarnas Moskvatid på andra sidan östgränserna - inte vidare praktiskt...

Det skulle ju betyda att ryska militären är vaken hela två timmar innan finnar och balter ens vaknat - hur blir det då med kuppförsvarsberedskapen?!? o_O

Sommartidscirkusen är en helt annan sak - där är det viktiga att växlingsdatumen är desamma i hela Europa. Åtminstone väster om ryska gränsen... Samt att alla har, eller inte har, daylight savings time...
/Odd
 
Tycker nog det är hög tid att avskaffa sommartid och bara köra normaltid om inte annat.

På 70-talets mitt. -76 tror jag det var så var det en extrem varm sommar och då var det flera företag i södra Sverige (Husqvarna AB) där jag jobbade då som införde sommartid för sina anställda. Vi började 6 och gick hem 14.30 med 30 min lunch. Många var nere och badade i Vättern bl. a och det var runt 24-26 grader i vattnet. Det var ju knappt svalkande så man fick dyka ner mot botten innan man hade svalkat sig.
Behåll sommartid och avskaffa vintertid.:)
 
Finland befinner sig i samma tidszon som de baltiska länderna - vilket faktiskt är deras geografiskt korrekta tidszon: UTC+2 Skulle de byta till västeuropeisk normaltid, dvs UTC+1, så skulle hamna lika snett (fast omvänt) som västra Frankrike och Spanien (som egentligen befinner sig i UTC men tillämpar UTC+1...

Nej, att få finnar och balter att flytta sin normaltid en timme västerut är nog bara en rosafager nordistisk dröm - de skulle få två timmars hopp till ryssarnas Moskvatid på andra sidan östgränserna - inte vidare praktiskt...

Å andra sidan verkar norskarna klara att vara i UTC+1, ha två timmars hopp till sin granne och nästan sträcka sig lika långt österut som Finland :). Norska och Finska fastlandets östligaste punkter är vid longituder E31.0351 och E31.3512. Med reservation för feluppskattning borde det innebära att skillnaden vid Virmajärvi (Finlands östligste punkt) motsvarar lite drygt två mil i distans. (Om någon vill korrigera uppskattningen så gör gärna det).

en.wikipedia.org/wiki/Extreme_points_of_Norway
en.wikipedia.org/wiki/List_of_extreme_points_of_Finland

Intressant är att om man springer runt det finsk-norsk-ryska treriksröset så har man besökt tre tidszoner på några sekunder. Det är en strängt förbjuden utflykt, dock.

dfsgffdg.jpg
 
Å andra sidan verkar norskarna klara att vara i UTC+1, ha två timmars hopp till sin granne och nästan sträcka sig lika långt österut som Finland :). Norska och Finska fastlandets östligaste punkter är vid longituder E31.0351 och E31.3512. Med reservation för feluppskattning borde det innebära att skillnaden vid Virmajärvi (Finlands östligste punkt) motsvarar lite drygt två mil i distans. (Om någon vill korrigera uppskattningen så gör gärna det).

en.wikipedia.org/wiki/Extreme_points_of_Norway
en.wikipedia.org/wiki/List_of_extreme_points_of_Finland

Intressant är att om man springer runt det finsk-norsk-ryska treriksröset så har man besökt tre tidszoner på några sekunder. Det är en strängt förbjuden utflykt, dock.

Visa bilaga 33216

Bra inlägg!:)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.