"Tillverkarens" ansvar?

Jag köpte en Haglöfs L.I.M regnjacka för ett par år sedan. Den hamnade i skymundan och är i stort sett obegagnad men nu har jag börjat använda den. En bra jacka utom att den läcker som ett såll nedanför armbågarna på båda ärmarna. Ett mycket konstigt ställe att få punktering på tycker jag.

Jag kontaktade Haglöfs och efter litet kontroller säger man sig inte känna till några tillverkningsfel på den jackan det år den tillverkades (2018). Då ber jag att få reklamera den och det går bra förutsatt att jag har kvittot kvar och går via återföräljaren. Helt omöjligt, jag har inte kvar kvitton och uppgifter om inköpsställe.

Hur gör ni andra? Sparar ni alla kvitton? Har ni fullt klart var ni köpt respektive pryl?

Jag tycker att "tillverkare" som smiter undan på det här sättet borde bojkottas.
 
Du har inget avtal med tillverkaren, ditt avtal är med det ställe du köpte produkten på. Det är där du har rätt att reklamera.

Och naturligtvis vill inte en butik ta emot en reklamation av en vara du köpt nån annanstans, alltså behöver du se till att spara kvittot på saker som du tror att du vill kunna reklamera framöver.

Glöm heller inte att reklamationsrätten gäller max 3 år, dessutom handlar reklamationsrätten bara om att du får reklamera produkter som det var fel på när du köpte dem.

 
Den juridiska sidan av saken är ju på det sätt du beskriver, men man kan ju undra om det beteende som Haglöfs visar skapar förtroende och goda relationer med slutkunderna.

Min fråga var dessutom inte hur det förhåller sig avtalsmässigt. Jag undrade hur ni andra gör?

Skall jag tolka ditt svar som att du har full koll?
 
Jag sparar alla kvitton på "dyrare" prylar för att ha i fall det blir problem. Samtidigt som jag försöker handla lokalt, lättare att klaga på den lokala butiken. Det är ju vi som är slut testarna av all utrustning så det är viktig att reklamera undermålig kläder och utrustning.
 
Japp, jag sparar alla kvitton av gammal vana. Vart annat år går jag igenom dem o kastar kvitton jag bedömmer vara för gamla.
 
Självklart sparar jag kvitton just för att kunna reklamera om det skulle behövas, annars skulle nog tyvärr butiker få ta emot både det ena och andra som köpts utomlands, med varierande äkthet.
Precis som du säger har en en relation med butiken där du handlat och det är de som sedan har en relation med tillverkaren eller ev återförsäljare. Om butiken du handlat i, inte finns längre kan det finnas anledning till att kontakta tillverkaren direkt, annars är det säljarens uppgift att hantera reklamationer.
Har du god relation med inköpsstället kanske de tar emot din reklamation utan kvitto.


/Patrik
 
Digitala köp är ju lättare att hantera när det är garantiärenden. Dels för att flera friluftsbutiker har inloggning där man ser en historik på sina köp, men också för att man kan spara kvitton i mailboxen. Jag reklamerade t ex en Gerber Shortcut efter 9 års användning, de har ju livstids garanti. Köpt av Outnet som inte längre finns, men som blev en del av Outnorth. Digitalt kvitto - inga problem.

Sparar också papperskvitton på dyrare prylar men har också märkt problemet med att bläck försvinner.
 
Senast ändrad:
Nermander .
Alternativet är väl att göra som t.ex Exped har gjort med en hel del liggunderlag (enligt många trådar). Godtaga att man har ansvaret för en produkt oavsett vem som äger det. Sedan är det ju inte självklart att man byter in det, det kanske går att laga. Jag tror inte att Haglöfs sitter och funderar över om det möjligen är stöldgods när dom får sådana här förfrågningar.

Du behöver inte konstruera en hypotetisk verklighet för att stärka din argumentation och du har fortfarande inte svarat på de ursprungliga frågorna.

Troll 3
Du föreslog att jag skulle handla lokalt för att skapa goda relationer. Jag har 12 mil tur och retur till en butik!

CampDavid
Jag förstår att det är jag som är ovanligt slarvig med kvitton och förslaget med att lägga in dom i mobilen nappar jag direkt på. Tack för det!
 
Att klaga på 12 mil till en norrlänning går tyvärr inte, du slipper spontanköpen.
Har för mig att butikerna i dag kan spåra ditt köp via betalkortet så kvittot skal egentligen inte behövas.
Men är jag missnöjd med en butik/producent så handlar jag inte mera av dom, utbudet är så stort att det inte är några problem.
 
Jag är väl medveten om avstånden i Norrbottens län eftersom jag kommer därifrån (och dessutom jag vägrar att kalla alla som bor norr om Gävle för "norrlänningar").

Det som gör att jag tycker12 mil är långt till en butik är att jag på ålderns höst insett att en bilresa på 12 mil (det finns inga almänna kommunikationer där jag bor) svinar ner och dessutom fördyrar varan med uppskattningsvis ett tusental kronor om man räknar på en tämligen normal milkostnad för min bil.

Beslutet att inte handla mer av Haglöfs är- som du kanske förstår av mitt första inlägg- redan fattat.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.