Stålar!

Friluftslivet av idag kretsar en hel del kring prylar. Prylar som har utvecklats många gånger till det bättre.Men inte alltid. Prylar som berikar vårt friluftsliv och även den kommersialism som följt i spåren.

Jag vill säga det direkt, jag har allt jag behöver av modern utrustning. Det är fantastiskt vilka grejer det finns idag än för 40 / 50 år sedan.

Men med det sagt, ett par storfräsarkalsonger för runt 500 spänn. En klimatsmart BH av ekologiskt återvunnit material för samma summa som min gamla morsa köpt ett dussin för...
Märkeskläder i mängder till rätt fantasifulla priser. Som dessutom är rätt mediokra till sitt utförande.

Basprylar som säljs av vissa snofsiga cityboutiquer inom branschen, skyhögt högre än vad samma produkt kostar på andra ställen.

Nåväl, det är som det är men det är trist att stålarna ska skrämma bort många från ett enkelt och sunt friluftsliv.

Och till de som är rädda för att jag när kommunistiska tankar så är det lugnt. Men frågan rymmer en viss potential av vad vi vill med friluftslivet.

För övrigt, en gåta.
Vem skrev 1915 en text som borde vara uppsatt i varje vindskydd, koja och rastställe? Antagligen kan våra gamla surdegar det men övriga?

😊
 
Håller med. Verkar som om prylarna är det viktigaste och man glömmer ofta bort upplevelsen av turen för prylhetsen.
Tidigare började man oftast med kortare/mindre krävande turer med den utrustning man hade/lånade ihop. Man fick skogs-/fjällvana och skaffade sig med tiden den utrustning man ansåg sig behöva/ha råd med.
I dagens läge läser man ofta forum/fb-sidor om utrustning, skaffar det absolut bästa/lättaste/dyraste och ska sedan ge sig ut på den allra mest spektakulära och utmanande turen man kan läst/sett en video om, utan någon som helst erfarenhet eller praktisk kunskap. Tror jag det att den glänsande utrustningen sedan får samla damm i garderoben.
Och om man mot förmodan blev sugen på fler turer efter att "den fantastiska upplevelsen" är avprickad och glänst i digitala medier så är det ju nya prylar och trender som är inne och de "gamla" kan kanske kan avyttras på Tradera....
 
Prylar är roligt. Alltid kul att optimera utrustningen inför säsongen. Är man bara lite kreativ så kan man göra mycket själv och man kan försöka ha grejerna till flera ändamål. Behöver inte bli dyrt heller om man klurar lite innan man springer och köper nytt. Men man når ju ett stadie där optimeringen är fulländad och det blir svårt att förädla mer.Min köksutrustning tex går inte att få bättre och ingen ide att leta nya grejer.

Ser bara fördelar med att sälja av gammal utrustning sen om den inte används längre. har man kvalitetsprylar får man också bra betalt för dem.
 
En klar skillnad mellan 35kg vandringarna och 15 kgs är att jag ser en massa mera och det är ingen prestation längre att ta på mig ryggsäcken. Erkänner gärna att jag sett en massa mark med 35 kg vandringarna, då att snubbla omkull var inget alternativ. Andra må behöva klaga på andras svagheter, själv är jag nöjd att jag ännu kan.

go tur
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.