Bär- & svamplockartråden o tillvaratagande av frukt o grönsaker Utsidans hamstrar

Ett av min intressen är att vara ute i skog o mark o plocka bär o svamp av olika slag. Vi är självförsörjande på bär o svamp. Hur är det med er andra?
I år får vi kanske chans att plocka bär när inte thailändarna inte får komma till Sverige p g a Sveriges coronastrategi

https://sverigesradio.se/artikel/7488134
 
Om > 95% av bären normalt inte plockas av människor så kanske den siffran blir 97% i år. Att dra ihop 50 liter blåbär eller lingon har jag aldrig haft problem med pga att någon annan varit där och plockat. De senaste 15 åren har det säkert kommit fler professionella plockare, men samtidigt så har allmänhetens bärplockning minskat med ca 90%. Jag har aldrig heller problem med att andra plockat svamp där jag letar, även om konkurrensen om svampen säkert är högre. Men väljer man bara lite mera svåråtkomliga skogsområden så blir man ensam
 
Jo, bär och svamp samlar jag också på mig! En stor del av svampen och bären kommer visserligen från den egna tomten men några liter blåbär och lingon måste man ju ha! Här ser det ut att bli ett väldigt bra blåbärsår och regnet som kom i morse ger mig förtröstan, risken är ju annars att allt hinner torka bort. Jag håller tummarna för era bär också då i övermorgon!
 
Härligt! "Mina" hjortron blommar men lokalbefolkningen känner till dem så det är inte lätt att vara först till kvarn. På vissa öar finns ganska mycket så har man tur kan man plocka en kopp eller två.
 
Ja visst är det gott med hjortron! Jag hade ett par ställen söder ut när jag bodde i Aneby och då kunde jag plocka runt 8-10 l varje år och dom 2 myrarna var det ingen av sommargästerna som hade stuga i närheten som ingen kände till. Inte ens farsan och morsan avslöjade ställena för. Det var likadant med mina kantarellställen som gav mig runt 20-25 l/år. Jag hade stuga drygt 1 km från farsan och morsan då så h´jag kunde glida iväg på morgonen och vara ute i skogen i lugn och ro och plocka bär och svamp för mig själv.😃
Många som var avundsjuka när jag satt ute på farstubron och rensade bär och svamp.
 
Mina två tranbärsplantor som jag satte i oktober i fjol vid min damm blommar nu. Det kanske inte räknas men har jag tur kan jag plocka ett tranbär eller två hemma på tomten. De finns på en viss ö också men det är samma som med hjortronen, man vet inte alltid om man hinner dit i tid.
 
Hej Monica,,

Kul! Jag försökte med ett experiment här uppe i Kalix för länge sedan. Mitten på -90-talet närmare bestämt och det var att försöka få björnbär att växa här uppe men det gick inte. Jag bad min syster som bor utanför Göteborg att skicka upp ett par plantor med posten. Dom kom fram men dom överlevde inte vintern med djup tjäle och typ 1 m snö. Jag satte dom i söderläge vid fruns föräldrars gård vid Kalix älv så att dom skulle få mycket sol och lagom fuktig mark.
Jag fundera på att prova med Sibirisk Björnbär men jag vet inte hur dom smakar för dom ska vara tåliga.
Björnbär är goda att äta och det skulle kanske vara något för dig att prova på där ute på ön. Du har ju ett bättre klimat där ute på ön än vad jag har på vintern.
Ända nackdelen med dom är att buskarna är väldigt taggiga.

Jag kan tillägga att jag hade några björnbärsbuskar vid stugan som jag hade n Aneby och dom gav mig bra skörd. Jag bodde i Huskvarna o sedan i Aneby vid den tidpunkten. Man får hålla efter dom för dom sprider sig bra.
 
Senast ändrad:
Mina två tranbärsplantor som jag satte i oktober i fjol vid min damm blommar nu. Det kanske inte räknas men har jag tur kan jag plocka ett tranbär eller två hemma på tomten. De finns på en viss ö också men det är samma som med hjortronen, man vet inte alltid om man hinner dit i tid.

Skulle du plantera björnbär ute på Åland så kan det vara lämpligt att sätta planta på en öde ö.
 
Ha, ha! Jag har flera björnbärsplantor (utan taggar) hemma, där jag bor på fasta Åland. Dessutom har jag blåhallon (kallas salmbär på Gotland) och andra mera vanliga bärbuskar. Men jag har också en öde ö. Det är bara det att även öde öar har besökare och de som rör sig mellan öarna vet vad som växer var. Så man ska inte ropa högt när man hittar godsaker.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...