Kikare - mini

Funderar på att köpa en mini/pocket-kikare

Har sökt på Swarovski 8x25, Leica Trinovid eller Ultravid - 8x20
När det gäller Swarovski och Ultravid, så är Swarovski är lite större och cirka 100 gr tyngre, Trinoviden är liten (väldigt liten)

Har testat Swarovski och den var riktigt fin

Sökt även efter tester och information på internet, och där prisas ju alla 3 kikarna, men just Leica modellerna, där kan man ibland finna personer som inte gillar kikarna pga att ögonfransarna ”tar i”.
Men även att en mindre kikare har lite mera exakt justering av ögoninställningen

Vet att man skall testa kikarna för att själv uppleva känslan, men just Leica finns inte i mitt område

Vill därför fråga er som använt ovanstående kikare, hur ni upplever de och eventuella tips
 
Jag har en Zeiss Conquest 8x20 T* som jag är mycket nöjd med. Vikt 187g och passar perfekt i en LowePro D-Res 9 kamerafodral vid transport.
 
Jag har en snart 30 år gammal Swarovski 8x20 och en ungefär lika gammal Leica Trinovid 8x20 som jag köpt begagnad. Jag tycker att Leican är lite bättre mekaniskt dvs börjar inte glappa lika lätt. Optiskt är de bra och hyfsat likvärdiga. Stor skillnad mot billigare minikikare.

Min bror har en Swarovski 8x25 mkt trevlig men betydligt större hopfälld än de två ovan.

När jag paddlar eller fågelskådar föredrar jag att gå upp till 8x30 eller 8x42 då vidvinkel och ljusstyrka är bättre. När kikaren följer med utifall det dyker upp något och där jag vill spara vikt och bulk är det mest Leica 8x20 som kommer med i packningen. Om man bara vill ha en handjagare så är troligen Swarovski 8x25 en vettig modell.

Thure
 
Tackar för svaren

smux - Zeissen har jag sneglat lite grand på, har hittat en butik som har den och den skall jag också kika i

thureb - håller med dig om större kikare, har en 8x30 (Swarovski), den är riktigt fin att kika i, men tycker den tar lite för stor plats vid vandring/cykling, då den inte går att "fälla ihop"
En fundering jag har är om Swarovskin 8x25, om den blir lite för lika min 8x30
 
Swarowski 8x25 är betydligt mindre hopfälld än min gamla Swarowski 8x30 SLC. Vilken modell är det du har?

Thure
 
Nato valde Fuji 7x28 av tre skäl förstoringsgrad, ljusstyrka och format.
Förstoringsgrad stor nog men mindre skakkänslig.
Ljusstyrka 28/7 = 4, (20/8 = 2,5) ju större ju bättre upp till 7mm.
Format liten nog att ständigt medföras.

go tur
 
Jag skulle absolut överväga Swarovskin 8x25 i stället för Leica Trinovid 8x20. Bägge bra och betydligt kompaktare i en ficka än din 8x30 CL Companion.


Thure
 
Angående Fuji 7x28.
Amerikanska fågelskådar-siter säger att denna inte är bäst lämpad för fågelskådning. Skärpan ställs in för ett öga åt gången. Vidare rekommenderar de den civila versionen eftersom laserfiltret i den militära versionen ställer till det med färgtåtergivningen.

Denna kikare är byggd mot en amerikansk militär spec m24. Flera olika tillverkare har byggt kikare mot denna spec.

/John
 
Jag har en från Wreems, den ger klar bild. Men du har kanske avvikande erfarenheter av din CampDavid?
Mitt gratisexemplar som följde militära specifikationer uppvisade ingen färgförändring heller. Däremot stämmer det att den har individuell okularinställning något jag tycker är en fördel.
Genomgående för amerikanska kritiska röster är att de luktar "surt sa räven".
Mina erfarenheter med två exemplar är exemplarisk.
Ser fram mot dina erfarenheter
 
Jag har precis som Thure en Swarovski 8x20 sedan snart 30 år tillbaka. Den har varit fantastiskt bra, och tack vare att den är så liten så får den alltid följa med. Tyvärr så tillverkas den inte längre, den har ersatts av den större 8x25.

Min fru har haft en 10x40-kikare i många år, men den är så stor att den sällan får föja med ut. När hon fyllde år i fjor fick hon därför en Leica Ultravid 8x20 BR. Den är i ungefär samma storlek som min gamla Swarovski, dock lite knubbigare i ihopfällt läge. Den ger ett mycket robust och gediget intryck, och optiken är ypperlig. Bilden är minst lika skarp som i Swarovskin, men är ljusare och klarare. Jag vet inte om detta beror på att tekniken har gått framåt eller att Swarovskin har åldrats. Kanske en kombination? Det hade varit intressant att jämföra två nya exemplar.

Själv tycker jag att minikikare av bra kvalitet är oöverträffade vid allmänt friluftsliv och vistelse i naturen. Om jag skulle behöva ersätta min Swarovski idag så skulle det nog bli med en Ultravid 8x20.
 

Bilagor

  • Swar o Leica 2020.jpg
    Swar o Leica 2020.jpg
    57.3 KB · Visningar: 487
Swarovskin 8x20 B hade tidigare invikbara ögonmusslor så är det både på bilden ovan och på min gamla kikare.
Senare versioner har precis som Leican och senare större Swarovski modeller inskjutbara ögonmusslor och då blir totalmåtten likadan på Swarovskin och Leican.

Nördinfo nu sedan Swarovski 8x20 slutat tillverkas, den finns på eBay.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
CAX Begagnade kikare? Utrustning allmänt 9
PetriU Kikare Zenith Utrustning allmänt 6
Moga Zoom-kikare för fjällvandring? Utrustning allmänt 4
Ub2eNZoNR2 Kikare Utrustning allmänt 15
JW74 Steiner Warrior 7x50 Utrustning allmänt 6
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
MartinLA Kikare för fjällvandring Utrustning allmänt 40
Tobbe C Upphittad kikare, Norra Kvill Utrustning allmänt 2
Dan B Kikare Utrustning allmänt 30
4623 Fynd? Kikare... Utrustning allmänt 2
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Lenna Kikare i födelsedagspresent Utrustning allmänt 32
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
MagnusBroden Kikare Utrustning allmänt 12
Mansson Kikare Utrustning allmänt 3
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
Friskus1 Värde på äldre kikare? Kowa Utrustning allmänt 7
_DanneW Någon kunnig på kikare? Utrustning allmänt 40
Osynlig Kikare för runt 1000 kr!? Utrustning allmänt 32
avslutat_17_06_20 Söker prisvärd kikare för havspaddling typ 8x20 Utrustning allmänt 3
Mike bike Billig kikare? Utrustning allmänt 12
Bruno66 Dela kikare Utrustning allmänt 3
nj-tec Kikare tips!! :) Utrustning allmänt 20
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
Kristerus Bra kikare i mellanklass? Utrustning allmänt 10
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
cougar affär som säljer kikare i europa Utrustning allmänt 4
Per Crona Hur välja kikare Utrustning allmänt 27
Nirrebosse Försvann KIKARE Utrustning allmänt 7
Nirrebosse Kikare med skitiga linser. Utrustning allmänt 8
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
Tomas J Nikon SprintIV 10*21, är denna kikare något att ha? Utrustning allmänt 0
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
tornros Tips på bra kikare Utrustning allmänt 4
AndersLun Kikare, 8x22 UCF Utrustning allmänt 0
grodanbolle Kikare, Vad kan ni experter rekomendera? Utrustning allmänt 12
Atle KIKARE Utrustning allmänt 8
Haddock Fujinon vs Kamakura kikare Utrustning allmänt 0
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
triptrapp Lumonite 460lm mini r vs lumonite pixel 250lm Utrustning allmänt 7
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
Askel Torktid för Sawyer mini Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.