Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta?

Vi är en grupp på fem damer i varierande ålder som första veckorna i augusti ska ge oss i kast med vår andra Sarekvandring. Vi har fjällvana, men som sagt bara ett besök i Sarek innan. Som ledare för gruppen har jag lite funderingar över vaden, eftersom jag vet att det är ett skräckmoment för några av deltagarna.Så därför vänder jag mig till er som har vandrat den här sträckan innan, och tar tacksamt emot tips om framförallt vaden, men även om ni har andra tips.
Vi startar i Staloluokta och går mot Alájávre, som vi tänker passera längs den norra stranden,för att sedan fortsätta fram till Alkavare kapell. Därefter fortsätter vi Alggavágge ner mot Skarja, och vidare bort mot Bierikjávre. Är medveten om att Tjågnåris kan vara ett problem om inte snöbryggan ligger kvar. Tanken är sen att vi skall fortsätta längs med Bjerikjávre bort mot Guhkesvágge och vidare bort mot Pietsaure med slutmål Saltoluokta. Har förstått det som om det finns möjlighet till båttransport över Pietsaure. Går det att förbeställa? Pris?

Jag är jättetacksam för alla tips om sträckan!
Eva
 
Hej,

Jag har gått den sträcka du beskriver, dock uppdelad under olika turer. Då du nämner vad och speciellt Tjågnåris samt snöbryggan kopierar jag in vad jag skrivit i andra trådar http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=80766 om detta.

Tjågnårisjågåsj
- If crossing Tjågnårisjågåsj on the snow bridge make sure it really is strong enough, otherwise it can be rather dangerous if it collapses when you stand on it. (A friend of me was saved by his walking stick when crossing a snow bridge (traditional Swedish type of walking stick made of a small three, long and rather strong). When he fell through a hole in a snow bridge, he held the stick horizontally and it managed to carry his weight when it got caught on either side of the hole. It is impossible/difficult to see if there are any week points in the snow bridge due to water carving the snow/ice underneath.)
I have crossed Tjågnårisjågåsj at the delta (svämkägla) before it floats in to Ráhpaajåhkå, there it was rather easy.

Övriga vad var rellativt lätta, om man tar tid på sig att leta väg samt byter om till vadarskor. Tänker kanske främst på jokken mellan Álggavárre-Härrábákte, Guohperjåhkå, Máhtujågåsj, Ávtsusjjåhkkå (kanske lite djupare om högvatten i sjön, vi vadade vid utloppet, vad jag hört skall det finnas bra vadställen längre nedströms också).

Blir naturligtvis lite svårare om det regnat mycket eller hög värme med mycket smältvatten från någon glaciär/snöfält ovanför vattendraget. Bra att vada tidiga mornar innan avsmältningen ökar.

I övrigt lättgånget med undantag för risk för snårigt första kilometern efter Staloluokta, blött och videsnår runt renvaktarstugan i Nienndo, snårigt om ni går södra stranden av Bietsávrre.

Finns mycket skrivet om den sträcka ni skall gå, går att hitta mer detaljinfo om delsträckor.

Mvh/Rickard
 
I have crossed Tjågnårisjågåsj at the delta (svämkägla) before it floats in to Ráhpaajåhkå, there it was rather easy.

Jag kan tillägga att jag har vadat på samma ställe och det var riktigt tufft, inte mer än knappt knädjupt, men så bra fart på vattnet att det var riktigt svårt att få ner fötterna ordentligt trots att vi tog myrsteg. Knytnävsstora stenar på botten som slamrade iväg nerströms ut i Ráhpaajåhkås strida ström när man nuddade i dem med fötterna, den forsande älven var också en anledning till att man verkligen inte ville tappa fotfästet. Det såg ut att vara en annan grupp om två som hade plurrat tidigare, det var kläder på torklinor strax efter vadet.

Det sagt så var det här efter minst en veckas riktigt varmt och soligt extremväder i Sarek, och är inte nödvändigtvis hur det ser ut "normalt".
 
Vi är en grupp på fem damer i varierande ålder som första veckorna i augusti ska ge oss i kast med vår andra Sarekvandring. Vi har fjällvana, men som sagt bara ett besök i Sarek innan. Som ledare för gruppen har jag lite funderingar över vaden, eftersom jag vet att det är ett skräckmoment för några av deltagarna.Så därför vänder jag mig till er som har vandrat den här sträckan innan, och tar tacksamt emot tips om framförallt vaden, men även om ni har andra tips.
Vi startar i Staloluokta och går mot Alájávre, som vi tänker passera längs den norra stranden,för att sedan fortsätta fram till Alkavare kapell. Därefter fortsätter vi Alggavágge ner mot Skarja, och vidare bort mot Bierikjávre. Är medveten om att Tjågnåris kan vara ett problem om inte snöbryggan ligger kvar. Tanken är sen att vi skall fortsätta längs med Bjerikjávre bort mot Guhkesvágge och vidare bort mot Pietsaure med slutmål Saltoluokta. Har förstått det som om det finns möjlighet till båttransport över Pietsaure. Går det att förbeställa? Pris?

Jag är jättetacksam för alla tips om sträckan!
Eva

Hej,

Från kapellet har jag vandrat er planerade rutt flera gånger, men alltid i slutet av augusti/början på september. Jag har alltid upplevt samtliga vad som lätta, men det kan ju variera med årstiden så andra som har vandrat i början av augusti kanske har annan info. Ett vad som är avgörande för er rutt är ju det över Guopherjåhkå i slutet av Alggavagge, men de gånger jag har passerat det så har det varit mkt måttliga flöden. Det finns ett logiskt ställe att gå över, syns tydligt på stigarna.

Det jobbigaste är väl sedan blockterrängen efter renvaktarstugan upp mot passet mellan Slugga och Vuovres, men stressar man inte så är även detta en fin (och imponerande!) del av turen. Renvaktarstugan passar bra för lunchpaus innan man ger sig i kast med blockterrängen.

Båt har jag aldrig åkt över sjön, tycker att vandringen från de små sjöarna söder om Gahppå och ner mot sjön är fin. Sjöarna är f.ö. fin tältplats efter att ha pustat genom blockterrängen. Tänk dock på att det kan vara brant när ni ska ner mot sjön (om ni går ner längre mot SO), det finns ett par bra ställen NV om Rumok (och SO, men den kan kännas för brant för vissa), så reka gärna lite längs kanten.

Mats
 
Hej,

Från kapellet har jag vandrat er planerade rutt flera gånger, men alltid i slutet av augusti/början på september. Jag har alltid upplevt samtliga vad som lätta, men det kan ju variera med årstiden så andra som har vandrat i början av augusti kanske har annan info. Ett vad som är avgörande för er rutt är ju det över Guopherjåhkå i slutet av Alggavagge, men de gånger jag har passerat det så har det varit mkt måttliga flöden. Det finns ett logiskt ställe att gå över, syns tydligt på stigarna.

Mats

Vi vadade Guopherjåhka i börja av Augusti förra året där stigen anger vadstället. Det var en torr och varm period, så måttliga flöden. Vattnet nådde som högst upp lite över knäna i den djupaste hålan (vilket var bakom en sten som dämpade strömmen). Stavar är ett mycket bra hjälpmedel både som stöd men även för att känna sig fram innan man flyttar fötterna;)
Efter Guopherjåhka och vidare mot Skarja är ett tips att ta lite höjd (dvs ungeför kompassrikning mot Skarja) och inte följa huvudstigen som mer följer kanten på dalgången för att undvika vide.
 
Senast ändrad:
Guohperjåhkå brukar jag vada 300 meter uppströms sammanflödet med Áhkájåhkå där den delar upp sig över ett mycket brett område. Här tror jag aldrig det kan bli för mycket vatten, det blir bara bredare. Kolla gärna den här platsen, och de övriga också, i de fina flygbilder som finns, t. ex. på kso.lantmateriet.se, välj då Ortofoto i stället för Fjällkartan.

Som tidigare sagts är det ju Tjågnåris som är flaskhalsen i er vandring. Jag tror inte man kan räkna med snöbryggan den tid ni kommer dit, även om det just nu är mycket snö kvar i Lapplandsfjällen. Det är alltså svämkäglan som gäller och gärna tidigt på morgonen. Så planera in en övernattning här.

Skulle ni mot förmodan bli fast vid Tjågnåris finns ju en reträttväg genom Ruohtesvágge till Ritsem.

Lycka till önskar Pelle
 
Vi är en grupp på fem damer i varierande ålder som första veckorna i augusti ska ge oss i kast med vår andra Sarekvandring. Vi har fjällvana, men som sagt bara ett besök i Sarek innan. Som ledare för gruppen har jag lite funderingar över vaden, eftersom jag vet att det är ett skräckmoment för några av deltagarna.Så därför vänder jag mig till er som har vandrat den här sträckan innan, och tar tacksamt emot tips om framförallt vaden, men även om ni har andra tips.
Vi startar i Staloluokta och går mot Alájávre, som vi tänker passera längs den norra stranden,för att sedan fortsätta fram till Alkavare kapell. Därefter fortsätter vi Alggavágge ner mot Skarja, och vidare bort mot Bierikjávre. Är medveten om att Tjågnåris kan vara ett problem om inte snöbryggan ligger kvar. Tanken är sen att vi skall fortsätta längs med Bjerikjávre bort mot Guhkesvágge och vidare bort mot Pietsaure med slutmål Saltoluokta. Har förstått det som om det finns möjlighet till båttransport över Pietsaure. Går det att förbeställa? Pris?

Jag är jättetacksam för alla tips om sträckan!
Eva
Nu har det ju gått några år. Hur gick det? (Planerar den rutten)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
oskar_thulin Vaden i Tjuoldavágge & Njoatsosvágge Fjällvandring 9
PZON_390 Status för de båda vaden över Ljungan ?? Fjällvandring 0
Hasse_70 Vaden vid Stensdalen Fjällvandring 4
Joakim Ambrosson Sarek +Svåraste vaden? Fjällvandring 1
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Jeremiah Johnson Mellan Bulkas och Tjåggnåristjåhkkå Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
PZON_390 TAXI mellan Funäsdalen och Ramundberget Fjällvandring 5
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
hedtjarn Genväg mellan Hoiganvággi och Kårsavagge Fjällvandring 12
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
t_andersen Vad mellan Tarraluoppal och Njoatsosvagge? Fjällvandring 5
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
birru Vadbar jåkk mellan Teusajaure och Satihaure? Fjällvandring 3
Drybags Tips på vandring mellan Stockholm och Nordkapp Fjällvandring 0
Tanglan Ravin mellan Singibakti och Vierranvarri Fjällvandring 3
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
Mattias33 "Högplatå" mellan Vistas och Leavasvaggi? Fjällvandring 15
Caminista Vad mellan Vålåstugorna och Helags? Fjällvandring 7
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
pixbopelle Svårt vad mellan Rádujárvi och Miesákjávri nära Alesjaurestugorna? Fjällvandring 7
Slagathoria F d anläggarvägen mellan Katterat och Hunddalen Fjällvandring 8
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7
virre-valle Gena mellan lederna i Jämtland? Fjällvandring 3
lokatten Vandring mellan Saltoloukta-Kvikkjokk Fjällvandring 1
smux Tips på vägval mellan Skárja och Kvikkjokk Fjällvandring 15
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...