Helsport Fjellheimen?!?

Hejsan,

Funderar på att skaffa ett nytt tält, primärt för vår, sommar, höst - bruk. Och jag är intresserad av Helsport Fjellheimen som jag tycker verkar vara ett klart kompetent tält.

"Problemet" är bara att Fjellheimen finns i 4 olika varianter, allt från Superlight som väger 2.1 kg upp till X-Trem Camp som väger 4.2 kg. Så min fråga är om det finns någon på utsidan som "hårdtestat" deras lättaste varianter, Superlight Camp och/eller Light Camp? Kollar man in materialvalet på de lättare tälten går ju "vattenpelaren" ner från 3000 mm till 2000 mm på yttertältet och bottenväven går från 5000 mm till 3000 mm, så frågan är om någon upplevt detta som ett problem?!?

/ Stefan

PS: Bara för att stämma i bäcken. Jag är BARA intresserad av Helsport Fjellheimen, inget annat. Äger redan två Hillebergtält, en Stephenson Warmlite 3 och en Tentipi 5 personers kåta, så jag behöver inga tips om andra märken :)
 
Tackar, men...

...det enda som kom fram av dessa gamla trådar (där jag själv varit med med ett litet inlägg :) var att detta tältet såg uruselt ut i en tyskt vindmaskinstest och att detta troligtvis var med gamla, nu utbytta, tältbågar. Inte mycket kött på benen alltså :)

/ Stefan
 
Stod själv med funderingar på Fjellheimen SL ifjol. Saknade också recensioner baserade på relevanta fälttester med de nya stängerna. Det här är nog den recension jag fann mest informativ: http://lynvingen-blogg.blogspot.se/2013/04/utstyret-test-av-helsport-fjellheimen.html

Min åsikt är att det är ett imponerande dugligt tält för sin låga vikt. Tror inte på några gratisluncher: förutsätter och accepterar att man kompromissat bort såväl en del funktioner som slitstyrka från 3,5-4-kilostälten i samma storleksklass. Skulle aldrig välja det som enda tältet i den storleksklassen (vilket heller inte verkar vara fallet för dig), men som lättviktsalternativ när väder, terräng osv. är relativt gynnsamma ger det mycket boendekomfort per packat gram. Har du redan ett bra 3-personerstält, för 4-säsongsbruk, är kanske SL det som ger mest tillskott i användningsmråde, i form av sin låga vikt? Har du inte, utan vill kunna använda tältet på alla dina turer vår-höst, oavsett väder- och terräng, tror jag minst på Light, kanske t o m "originalet" Fjellheimen 3 Camp. Xtrem, med stormmattor, kanske är lite overkill som 3-säsongstält?

Jag håller med recensenten om ventilationen i dörren. Varma dagar under myggsäsong vill man gärna öppna mer. Golvet känns läskigt tunt, jag förväntar mig att det ska gå sönder av minsta lilla, men det håller än, så jag accepterar att min subjektiva upplevelse är missvisande. Jag kan dock tänka mig att det kommer turer nästa säsong då vi kommer välja att ha med oss någon form av skyddsgolv.

För att summera är mina första intryck att det, med undantag av ett par dumsnåla viktbesparingar, är ett imponerande tält för sin vikt. Huruvida jag skulle rekommendera det eller inte kommer sannolikt avgöras av dess hållbarhet, och står ännu skrivet i stjärnorna..
 
Senast ändrad:
Tack för ett bra svar Malin :)

Hejsan,

Jo att ett så lätt tält inte har samma slitstyrka som ett tyngre är ju ganska självskrivet. Men efter att ha ägt ett Stephenson Warmlite är jag ganska van vid ultratunna tyger och de håller ju bättre än vad man först kan tro :)

Bra länk som du bifogade. Det som får oss mest fundersamma på Superlight Camp är framför allt att tältet saknar spännfunktionen för tältbågarna, som de hade bekymmer med på den där långa cykelturen. Hur har du upplevt detta?

Så just nu är vi lite inne på Light Camp även om det är klart frestande med den 1 kg lättare Superlight versionen ... det är för övrigt ett 4-personers tält som vi mest lutar mot.

/ Stefan
 
Jag har SL-versionen, 4-manna.
Det använde jag en del förra sommaren i kombination av kraftigt regn och vind. Det kom in några enstaka droppar vid sömmarna, men inte så mycket att det blev något blött på innertältet.
De har ju trådar som expanderar av väta, vill man vara helt säker kan man sömtäta.
Duken, både i yttertält och botten har inte släppt igenom någon väta.
Ingen blaffring i duken trots vind på över 15 m/s, så det är en god del kvar till gränsen.

På det hela taget ett tält jag kan rekommendera, det tål mer än det ger intryck av. Slitstyrkan får framtiden visa på.
 
Hmmm, lurigt det här

Hej och tack för svaret,

Som jag skrev tidigare har SL - varianten fått kritik för att man inte kan spänna tältbågarna, dvs till skillnad mot Hillebergs tält och de andra varianterna av Fjellheimen sitter koppen som man fäster tältbågen i fast. Är detta något som du upplevt som ett problem Dan?

/ Stefan
 
Det har jag inte haft problem med, kan tänka att det vore problem främst på helårstält där det blir lite mer krympning av stången i kallt väder.
Har använt det ca 10 nätter, så vet inte hur det håller över tid, har lejonparten av mina övernattningar i solotältet.
 
Förstår att valet är marigt...

Har själv inte upplevt problemen de beskriver, men har säkert inte haft sådana temperaturvariationer heller. Ändå. Just avsaknaden av reglerbara stånghållare, ihop med den borttagna flexibiliteten i myggtät ventilation genom innertältsdörren, ser jag som tältets största tillkortakommanden. (Utan att då ännu tycka mig kunna säga något om slitstyrkan.) Det är förstås individuellt om viktbesparingen gör det värt kompromissen på de punkterna. Jag var ute efter ett riktigt lätt tält, som ändå var "fjällsäkert" och rymligt nog att inte bara sova, utan också "bo" i. Förutsatt att tältet håller ytterligare några säsonger skulle jag välja SL igen, jag är utan tvekan beredd att leva med de "bristerna" för den relativt stora viktbesparingen. Men det påverkades otvivelaktigt av att jag då har ett Nammatj 3 GT som turpackad under barmarkssäsongen väger in på 3600 g - varför Fjellheimen Light i samma storleksklass nog aldrig hade varit ett alternativ. Du har förstås andra ingångsvärden som kanske förändrar saken.

Sannolikt kommer den som väljer SL tycka att möjligheten att reglera både stånghållarna och ventilationen i innertältsdörren hade varit önskvärd. Sen är frågan om det inte gör mer än att man kan leva med det, eller om man kan tänka sig att modifiera lite själv, eller om man väljer att få dessa funktioner till priset av omkring ett extra kg att bära på.
 
Blir mer och mer sugen på SL varianten.

Hej och tack för värdefull input.

Verkar ju helt klart som om "alla" i princip är nöjda med sitt val av SuperLight varianten av tältet och skulle välja samma tält igen. Ett gott betyg som har fått mig att börja luta mot att det nog är den varianten som gäller trots allt. Ett kilo lättare packning är ju trots allt väldigt trevligt på alla sätt och vis.

/ Stefan
 
Jag äger ett Fjellheimen light camp 2 som varit med ute under alla 4 säsonger under snart två års tid. Har du fler undringar om denna variant så är det bara att fråga så ska jag svara! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
majjen Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 4
Gorrgel Helsport - Fjellheimen 2 Camp Bo och sova 4
Fjällrödingen Nallo 3 GT i Fjällen vs Helsport Fjellheimen Camp Bo och sova 3
Fjällrödingen Mygg netting i Helsport Fjellheimen Camp 2??? Bo och sova 3
Spinspider Helsport Fjellheimen Camp 2 Bo och sova 1
brigas Helsport Fjellheimen camp Bo och sova 4
peter2m Tips Helsport Fjellheimen 3 Bo och sova 0
skogsvakt helsport Fjellheimen 2Camp Bo och sova 1
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
hsp Helsport ringstind sl 2p stångsektions läng korta bågen Bo och sova 12
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
sterneborn Helsport Varanger top-hat Bo och sova 5
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
frilufsnörden Sovsäckskalan helsport Bo och sova 8
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
daviddenandre Helsport MIL 1LT Bo och sova 0
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
avslutad_210913 Helsport Bo och sova 48
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
svenriko Helsport Nordmarka 2 VS Helsport Ringstind 2 Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
andy69 Helsport.... Bo och sova 7
kirko Helsport storsylen x-trem 2+? Bo och sova 9
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
Gregorius Helsport Varanger vs. Dividal Bo och sova 10
mc_piloten Helsport vs Hilleberg Bo och sova 12
TheLion Tält som liknar Helsport Snöhetta Camp 3 Bo och sova 6
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...