Ramryggsäck, ett gör-det-själv-projekt

Jag har ett tag letat efter en ny ryggsäck, men tyvärr inte hittat någon som uppfyllt mina önskemål. Eftersom jag gillar att pyssla bestämde jag mig således att göra en egen. Skrev lite snabbt om den för ett par månader sedan och lovade då att skriva något mer utförligt i framtiden. Nu är framtiden här…

Jag hade några baskrav som jag ville uppfylla med denna säck:
  • Vattentät.
  • Modulär (för att kunna plocka av eller sätta på sidofickor efter behov och enkelt byta ut delar).
  • Ramryggsäck.
  • Öppning både uppifrån och nerifrån.

Material som användes till ryggsäcken:
  • En ryggsäcksram (70-tals Fjällräven)
  • Ungefär 2 meter vattentät, PU-belagd nylon (146 cm bred).
  • Ungefär 1,5 meter tunn segelduk (150 cm bred).
  • Flera hundra meter extra stark sytråd.
  • Ungefär 40 meter sömtejp.
  • Ett 60 cm vattenbeständig tvåvägs blixtlås.
  • Ett 20 cm och två 16 cm blixtlås.
  • Ungefär 2 meter tvådelat skumgummi (en hård sida och en mjuk sida) för axelremmar och bälte.
  • Ungefär 13,5 meter 25mm band.
  • Ungefär 11 meter 40mm band.
  • Ungefär 1,5 meter 50mm band.
  • Tjugofem 25 spännen.
  • Tretton 40mm spännen.
  • Fem 25mm klickspännen.
  • Två 40mm klickspännen.
  • Ett 50mm klickspänne.
  • Ungefär 1,5 meter 20mm reflexband.
  • Tolv 10mm öljetter.
  • Lite röd paracord.
  • Ett snörlås från en gammal ryggsäck.

Det mesta av materialet köptes online ((http://www.shelby.fi, http://www.jonic-textil.se) eller i lokala tygaffärer.

Det tog mycket letande på nätet och secondhand-butiker, men till slut hittade jag en gammal Fjällräven-ryggsäck på myrorna med en perfekt aluminiumram för mitt projekt. Originalsäcken hade en viss odör och bärsystemet var inte det bästa så den slängdes omgående.

Ryggs%25C3%25A4ck-01

Grunden.

Jag började med att konstruera bärsystemet, ett som skulle passa min kropp och vara bekvämt.

Ryggs%25C3%25A4ck-04

Bältet mäts upp och sys ihop.

Här ovanför kan man se hur jag löste problemet med att nåla i mitt vattentäta tyg. Massor av maskeringstejp.

B%25C3%25A4rsystem.jpg

Bärsystemet från början till slut.

När jag var nöjd med bärsystemet började jag så jobba på designen för själva säcken.

Jag ville ha en säck på ungefär 45 liter, men eftersom jag ville använda rullstängning (för vattentäthetens skull) såg jag till att det fanns tillräckligt med material för att få en större säck genom att bara rulla ihop säcken ett eller två varv. Efter mycket mätande och klippande (mät två gånger, klipp en) började jag sy säcken. Huvudsäcken är en cylinder med en diameter på ca 33 cm och en höjd på 55 cm.

Eftersom huvudmaterialet I säcken är ett PU-belagt nylontyg ville jag skydda beläggningen med ett foder. Till detta fann jag en andrasorterings segelduk som hade den extra lilla finessen att den är vit och gör att det blir ljust och fint inne i säcken. Efter ytterligare mätande och klippande hade jag skapat en dubblett av huvudsäcken i segelduk.

Nästa steg var att göra säcken vattentät genom att tejpa sömmarna. Detta gör man på den belagda sidan av tyget med hjälp av ett strykjärn. Detta visade sig bli den mest tidsödande delen av projektet. Enbart den runda bottensömmen tog nästan en timme. Nästan alla sömmar i huvudmaterialet är tejpade. De enda undantagen är längs bottenöppningens blixtlås (skyddas istället med en extra tygflärp) och vid rullöppning på huvudsäcken och sidfickorna. Sömtejpningen nämns inte mer i denna text, men den gjordes (och tog lång tid).

Ryggs%25C3%25A4ck-09

Tejpa söm.

När säcken var fin och vattentät började jag arbetet med att skapa en bottenöppning med blixtlås. Även detta visade sig bli en utmaning eftersom blixtlåset behövde fästas i både huvudmaterialet och fodret. Mycket noggrant mätande behövdes för att se till att hålet i både foder och huvudmaterial hamnade på samma ställe innan saxen togs fram. Mycket nålande (och lite blödande) senare lyckades jag dock få ihop det hela. Eftersom jag ville ha en vattentät säck sydde jag en extra flärp över blixtlåset för att skydda mot läckage. På denna sydde jag även fast en bit reflexband, för att synas.

Ryggs%25C3%25A4ck-08

Flärpen över bottenöppningen sys fast.

Fortsättning följer...
 
Så var det dags att börja jobba på hur jag skulle fästa säcken vid ramen. Designen jag bestämde mig för var att skapa en ”ram” av 40mm band och på så sätt se till att det inte vikten av innehållet hålls uppe av nylontyget.

S%25C3%25A4ckr%25C3%25A4mmar.jpg

Bandramen.

I bilden här ovanför kan man se fem stycken flärpar som sticker ut från resten av bandramen. Dessa fem använde jag med 40mm spännen för att fästa säcken vid ramen. Som synes fäste jag även lite ytterligare reflexband längst upp på säcken. Som hjälp för att fästa de två mittenremmarna i botten av ”ramen” skapade jag ett referensblad med ett CAD-program. Med hjälp av detta var det enkelt att se till att remmarna syddes ihop i rätt vinkel och längd.

Ryggs%25C3%25A4ck-12

Hitta vinklarna.

För att se till att säcken även blev modular sydde jag fast 25mm band längs hela bandramen, med ca 30mm öglor för att få så många fästpunkter som möjligt. Likadant gjorde jag med axelremmarna och bältet.

Ryggs%25C3%25A4ck-11

Fästpunkter.

Jag bestämde mig även för att sy fast två rader med öljetter på var sida om säcken. I dess a kunde jag sedan trä ett snöre för att kunna komprimera säcken vid behov.

Ryggs%25C3%25A4ck-16

Öljetter, check.

Fortsättning följer...
 
Nästa utmaning låg i att sy ihop säcken och bandramen. Efter lite experimenterande fyllde jag säcken med kuddar och kunde då trä på bandramen utan större problem. Allt fästes med maskeringstejp (inga onödiga hål i den vattentäta säcken). Efter detta var det lätt som en plätt (nåja…) att sy ihop allt.

Ryggs%25C3%25A4ck-17

Massor av kuddar och tejp behövdes. Notera de fem flärparna för att fästa säck vid ram.

Ryggs%25C3%25A4ck-18

Allt sys ihop.

Här ser man också tydligt fästpunkterna längs banden och även min fantastiska lilla symaskin (helt otroligt att den orkade med detta projekt).

När säck och band blivit ihopsytt sydde jag även ihop toppen på säcken med band och klickspänne för rullstängningen. Jag såg till att hitta ett klickspänne som går att spänna från båda sidorna. Detta gjorde att jag kan stänga säcken genom att fästa den mot ramen, eller i sig själv. Som sagt tidigare så är detta en av de få delar av säcken som inte kunde sömtejpas (eftersom jag inte kom åt sömmen efter att ha sytt ihop säcken). Förutom vid bottenöppningen (blixtlåset) är det här den enda fästpunkten för fodret.

Ryggs%25C3%25A4ck-23

Närbild på rullstängningen.

Ryggs%25C3%25A4ck-25

Närbild på stängd säck utan att använda fästpunkterna i ramen.

Fortsättning följer...
 
Dags för sidofickorna. Jag bestämde mig för fyra stycken, två små på ca 3,5 liter och två stora på ca 6 liter. Dessa skapades efter samma princip som huvudsäcken: huvudmaterial och foder, bandram och rullstängning. För att fästa fickorna vid huvudsäcken valde jag att använde 25mm band enligt nedan.

sidofickor.jpg

Liten sidoficka.

Värt att notera är att i den högra bilden är fickan tom och bara fylld med luft. Tydligen fungerar vattentätningen.

sidofickor2.jpg

Närbild på hur sidofickorna fästes vid säcken.

Med alla fyra sidofickorna monterade rymmer säcken ungefär 65 liter. Om den bara rullas stängd ett eller två varv, ca 80 liter. Plockar man av sidofickorna får man en mer kompakt säck som rymmer 45-60 liter. Värt att tänka på är dock att om man inte stänger säcken helt kan det antagligen läcka in vatten.

Här nedan följer lite bilder på den färdiga säcken.
 
Ryggs%25C3%25A4ck-21

Ryggsäcken med de små sidofickorna. Under säcken har jag fäst mitt Integral Designs Unishelter.

Ryggs%25C3%25A4ck-22

Min fru hjälper mig att visa rullstängningen.

Ryggs%25C3%25A4ck-24

Närbild på fästpunkten i ramen för rullstängningen.

ryggs%25C3%25A4ck-28

Inne i säcken. 3 små fickor med blixtlås och en djup öppen ficka.

Ryggs%25C3%25A4ck-26

Närbild på bottenöppningen.

Fortsättning följer...
 
Ryggs%25C3%25A4ck-34

Säcken på ryggen.

När jag prövade säcken för första gången hade jag turen att få testa den i ett rejält regn. I två timmar gick jag i regnet och när jag till slut kom fram till vindskyddet jag planerat att övernatta vid var jag dyngsur. Men, säcken fungerade perfekt och all packning var helt torr. Jippi!

Ryggs%25C3%25A4ck-35

Jag, dyngsur.

Ryggs%25C3%25A4ck-36

Alla fyra sidofickorna och säcken fylld med mer utrustning än vad jag behövde (ca 19 kg, bara för att testa) och mitt enbensstativ fäst vid ramen. Mycket blött på utsidan, men helt torrt inuti.

Under testvandringen upptäckte jag dock att jag hade lite problem med att få säcken att sitta bekvämt. Det visade sig att jag behöver ändra designen för bältet lite så att hela säcken sitter längre ner. Dock en ganska enkel justering och jag är jättenöjd med min nya ryggsäck.

Ytterligare funktioner kommer läggas till eftersom, som t.ex. ett bärsystem för kameran fäst i axelremmarna, små löstagbara fickor för bältet, osv.

Tack för uppmärksamheten.
 
Ett ord dyker upp hos mig: Nörd :)

Men jävligt fint jobb!
Blir riktigt avundsjuk på dina skills, nog kan jag också sy, men inget sånt här projekt.
Du får 9/10 av mig, hade säcken varit OD Green så hade du fått topp betyg! :)
 
Härligt Johan!
Tack för att du tog dig tid att lägga upp det här, det är en underbar inspiration för alla som nånsin haft ett ryggsäcksprojekt
 
Heja dig! Jag har en gammal fjällräven gyro-ram som jag funderar på att uppdatera lite, och ditt projekt är klart inspirerande! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karolina P Sätta ihop bärsystem till ramryggsäck Gör det själv 5
Johnsson Förbättra gammal ramryggsäck Gör det själv 5
peter1969 Fästa avbärarbälte i ramryggsäck? Gör det själv 19
71:an Äger du ett tält Fjällräven Abisko View? Gör det själv 2
AnteÅ Måla om ett par nya skor Gör det själv 4
andy69 Mtrl till ett footprint? Gör det själv 2
fekki Delar till ett hemmagjort gravity filter Gör det själv 15
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
såg Göra ett yxskaft Gör det själv 24
Glännman Knut/knop som fungerar som ett snörlås Gör det själv 14
gro Behöver ett stift! Gör det själv 10
lleberg Sy ett par byxor, hjälp en nybörjare. :) Gör det själv 24
NordenJolt Sy ett tumgrepp i en foderjacka. Gör det själv 4
Suveran Sy ett Bivacktält Gör det själv 26
kanis Tidn. Gör det själv, ett nr från sommaren '09 med beskrivning om verktygsvagn i trä?? Gör det själv 5
såg sy ett vindskydd Gör det själv 1
orren86 Rädda ett par läckande meindl island pro? Gör det själv 10
Solvargen Laga ett litet hål i en Hängmatta Gör det själv 3
tompa_m Sy ett snölås? Gör det själv 2
peter1959 ett litet test... Gör det själv 65
bolibaza Sy ett innertält till en tältkåta Gör det själv 6
salgo60 Tips laga myggnät pa ett North Face Nimbus tält. Gör det själv 7
andy69 Sy ett bättre tält av ett Muzziedome2.... Gör det själv 26
snokke Fjällräven Silhuett M15 ett bra köp? Gör det själv 0
bash Laga ett trasigt underställ Gör det själv 2
Farbror Bygga ett eget fodral/hållare till Mag-Lite Gör det själv 3
Håkan K Laddström till ett pannlampsbatteri Gör det själv 2
Olle W rädda ett förhållande - fixa ett therm-a-restfodral... Gör det själv 0
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
h.g Gör din egen kniv Gör det själv 23
peter1959 Lite tips på gör det själv Gör det själv 3
Struntman Hur gör man en knivslida av läder? Gör det själv 1
xblp julgranen - vad gör man av den? Gör det själv 23
The Trooper Dry-bag:Så gör du. Gör det själv 5
Martin Fjäderlätt Bästa gör-det-själv-prylen! Gör det själv 86
johaneriksson gör-det-själv tips/projekt Gör det själv 0
asada Gör eget vindskydd till fältköket! Gör det själv 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.