Ordna myggnät i ventilerna? (Hilleberg Kaitum)

Hur skulle det vara att sy i ett Kaitum? Funderar på att ordna in myggnät i ventilerna, men är osäker på om det är en dålig idé att sy i yttertältet. Är det någon som har något förslag på hur (om) man skulle kunna ordna myggnät till ventilerna vid absiderna?
 

avslutad210712

Gäst
Hur skulle det vara att sy i ett Kaitum? Funderar på att ordna in myggnät i ventilerna, men är osäker på om det är en dålig idé att sy i yttertältet. Är det någon som har något förslag på hur (om) man skulle kunna ordna myggnät till ventilerna vid absiderna?

Dum fråga men varför? Kommer lika att komma in mygg under nederkanten på yttertältet
 
Ju fler öppningar tältet har, desto mer och snabbare kommer mygg in. Mygg kryper in under stormmattan på min kåta om jag inte tätar ordentligt, men det hinner inte bli alls lika mycket som när inget myggskydd fanns för ventilöppningen högst upp. Mygg hittar lätt koldioxiden från utandningsluften, vilket det blir ett flöde av genom ventilerna; rena motorvägen för myggen.

/
En tanke är att sy (går knappta att limma på den duken) kardborre runt ventilerna, och makan till kardborre på ett figurklippt myggnät. Då kan myggnätet knäppas dit vid behov.

Raskesven
 
Tror

det blir bra om du först syr fast ett kantband i ventilöppningen ytterst ev med sömtätning och sedan syr dit ett figurklippt myggnät. Ytterst i ventilen borde det vara minst risk att äventyra vattentäthet och hållfasthet.

Thure
 
Kolla på Hilleberg Keron. Där sitter myggnätet fastsytt i ventilens underkant och med dragkedja i den välvda överkanten.

Vill du vara försiktig med att sy i yttertältet kan du sy i en befintlig söm (om där finns en).

Lycka till, Klas
 
Jag skulle också sy i befintlig söm om möjligt med något tunnare tråd än original, med kantband som myggnätet fäster in i (glöm ej knottsäkert). Silikonvävar kräver speciell sömmtätning ex Gear Aid Seam Grip + SIL.

Kardborre och mesh kan ibland bli en dålig kombo, jag skulle skippa att göra det avtagbart om det inte fanns någon bra anledning till det.
 
Jag skulle också sy i befintlig söm om möjligt med något tunnare tråd än original, med kantband som myggnätet fäster in i (glöm ej knottsäkert). Silikonvävar kräver speciell sömmtätning ex Gear Aid Seam Grip + SIL.

Kardborre och mesh kan ibland bli en dålig kombo, jag skulle skippa att göra det avtagbart om det inte fanns någon bra anledning till det.
Jo, men det är avsevärd skillnad på att ha helt öppet eller myggnät om man verkligen behöver syre när det är riktigt varmt. Ganska förvånad över att skillnaden är så stor i Nammatj 3 i alla fall.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.