Vad säger polisen/lagen om pannlampa när man cyklar?

Jag själv cyklar cirka tre mil varje dag till jobbet, och numera så möter jag dagligen cyklister som endast använder pannlampa som cykellampa.

Jag vet inte om det är jag som överreagerar men eftersom jag tycker att jag har bra koll på trafiken blir jag nästan alltid lika förvånad vid möten med en cyklist som endast använder pannlampa! Man förväntar sig inte att något fordon har ljuset +150 cm över marken.

Vad tycker ni? Är det okej med en väldigt hög ljuskägla som händelsevis inte behöver vara riktat rakt fram när man cyklar?

… Jag gillar det inte.

Med vänlig hälsning Martin, Och god jul på er:)
 
Jag gissar att lagen säger att _cykeln_ skall ha framljus. Därmed är det olagligt att bara ha pannlampa*. Men jag har samtidigt svårt att se att polisen skulle sätta dit någon om detta är det enda olagliga de gör.


* Det skulle kanske vara lagligt med både pannlampa på cyklisten och framlykta på cykeln.

Personligen tycker jag att det är smidigare med pannlampa än fast lampa på cykeln, då jag kan få pannlampan att lysa dit jag vill.
 
Hur polisen agerar mot cyklister beror väldigt mycket på var man befinner sig är min erfarenheter. I städer med stark cykelkultur som t ex Linköping och Uppsala (slätt och många studenter), så är det vanligt med regelrätta cykelrazzior, där det upprättas kontroller och massor av cyklister kontrolleras. I andra städer där cykeln betraktas som ett slags nödfordon eller hobbyredskap ( t ex Södertälje) har jag legat bakom en polisbil när vi mött en cyklist som cyklat på fel sida och utan lyse i mörker - och konstaterat att polisen generöst gick ut över mittlinjen och lämnade plats så att cyklisten ostört kunde cykla vidare på fel sida.

Skulle tro att formuleringen i förordningen är att cykeln ska vara försedd med lyse. Personligen tycker jag dock att pannlampa kan vara lika bra - även om det kanske ställer vissa krav på vilken lampa det är och hur cyklisten beter sig med pannlampan.
 
Pannlampans fördel

Pannlampan har eb stor fördel om den är rätt så stark i ljuset och det är just bländningsrisken eller som jag ser det bländningsmöjligheten. Sedan jag börjde med pannlampa (Led Lenser L7) och ett smärre stödljus på styret så har jag i stort sett sluppit att bli bländad av debila bilister som inte fattar att de ska blända av när de möter en cyklist. Gälle även när jag fotgängar.
 
En bra anledning att blända cyklister är annars för att man ska se de cyklister som cyklar utan lyse. Om cyklisten har bra belysning så är det både så att man upptäcker cyklisten och därmed bländar av. Om man till äventyrs upptäcker en lyslös cyklist på lite avstånd - och bländar av, så ser man honom inte igen förrän han är helt nära.
 
Gardera sig

Jag har pannlampa (Petzl Tikka XP) på hjälmen för att se. Och en lampa (Clas Ohlson LED) på styret för Polisen. Möter jag bilister med helljus eller som stannat på cykelbanan slår jag om styrlampan till ett ilsket, epilepsiframkallande blinkande. Bakåt har jag en blinkande röd diodlampa för att synas och en med fast sken för Polisen. Helgardering?! Fördelen med pannlampan är att man kan söka av väg/terräng som inte är direkt framför cykeln och styrlampans ljussken. När jag möter fotgängare vrider jag huvudet åt sidan och undviker att blända. Jag anser f ö att pannalampa borde vara en mänsklig rättighet.

En parallell frågeställning, när ska Samhället (politiker, polis, rättsväsende, bilister, "allmänheten" m fl) börja betrakta cyklister som fullvärdiga samhällsmedborgare och cykeln som legitimt, allmänt transportmedel istället för en ömkvärd nödlösning för studenter/kvinnor/fattiglappar/träningsnarkomaner eller annat samhälleligt avskräde? Men ja e int bitter.

/Cyklar 365 dgr/år
 
Ja, och man kan fråga sig varför bilister och cyklister överhuvudtaget ska argumentera mot varandra, det är ju inte ens helt otänkbart att man är både cyklist och bilist dessutom. Fast det borde ju gå att samexistera även med de som för tillfället, eller för jämnan, av någon anledning valt ett annat fortskaffningsmedel än man själv gjort.
/Cyklar eller kör bil en stor del av året
 
Fredlig samexistens

En bra anledning att blända cyklister är annars för att man ska se de cyklister som cyklar utan lyse. Om cyklisten har bra belysning så är det både så att man upptäcker cyklisten och därmed bländar av. Om man till äventyrs upptäcker en lyslös cyklist på lite avstånd - och bländar av, så ser man honom inte igen förrän han är helt nära.

Det vore bra om fredlig samexistens mellan alla trafikantslag vore möjlig, men jag tvivlar. Med knappa 20 000 km bil per år, runt 4 000 km cykel, och närmare 1 000 km till fots i trafiken har jag svårt att tro på det. Min misstro bygger jag på de negativa gensvar i form av ilskna gester från andra bilister som jag får när jag som bilist behandlar cyklister såsom jag vill bli behandlad av bilister när jag är cyklist eller fotgängare.

Jag har alltid varit noga med att som fotgängare eller cyklist vara så synlig som jag i egenskap av bilist vill att fotgängare och cyklister skall synas.

Att blända för att se det som inte syns och på så sätt försvåra för de som syns, syns mig som ett genomkorkat betraktelsesätt.
 
Svar från Anders Lindgren Trafikpolis i Göteborg

Skickade detta meddelande till Trafikpolisen i Göteborg:

Ärende: Cykel Fråga?
Meddelande: Har frågor om ljus på min cykel

Det är så att jag har ljus enligt lagen (så vitt jag vet!?) kräver, fast vit ljus fram, fast rött ljus bak, plus reflexer fram (vit) och bak (röd) plus gula reflexer i båda däcken.

Nu till mina frågor:

1.Får man även använda pannlampa? (Praktiskt att få ljus åt dom hållen man tittar åt…)
2.Får man också använda blinkade rött ljus bak på cykeln som extra komplement till det fasta röda ljuset? (Bilister verkar ju inte se en annars, min erfarenhet!)

Mvh Tommy

Önskar er en God Jul & ett Gott Nytt År

SVAR

Hej Tommy!

Din cykel är utrustad enligt lagens innebörd.
Du får använda pannlampa som komplement till cykelns färdbelysning framåt.
Numer får baklyktans röda ljus vara fast eller blinkande. Vid blinkande ljus ska frekvensen vara minst 200 blinkningar/minut. Om du använder två lyktor baktill så ökar ju synligheten, även för bilister.

God jul och gott nytt år.

Hälsningar Anders.

>>> Trafikpolisen Göteborg Västra Götaland 12/23/2010 8:01 >>>
 
Klippen:
Ja, du får gärna kalla mig korkad, men nu är det ju inte så att man ser bättre för att nån annan blir bländad, utan för att man har ett större ljusflöde som träffar objektet.

Tack och lov har jag inte samma erfarenhet som du när det gäller andra bilisters reaktion på när jag följer trafikregler och tar hänsyn till cyklister eller fotgängare, jag har faktiskt aldrig noterat att nån reagerat alls.

Jag måste däremot erkänna att jag blir lite förargad när jag upptäcker fotgängare som i vintermörkret knallar längs landsvägen, på körbanan innanför sidolinjen, i mörk klädsel, och dessutom med ryggen mot trafiken.
Jag förstår faktiskt inte hur man tänker då, var självbevarelsedriften tagit vägen. Men jag antar faktiskt att det inte är ett ställningstagande eller provokation mot bilisterna, utan bara totalt ovetande om hur svårt det är att sen sen sådan fotgängare i god tid. Trots den bristen på vetskap, kunde man ju åtminstone önska att vederbörande insåg fördelarna för sig själv, med att gå på rätt sida, så att han åtminstone kunde akta sig om nu någon bilist inte ser honom i tid, oavsett om detta är förståeligt eller ett bildrullebeteende.

Jag går numera aldrig och tömmer postlådan (ute på vägen) utan lampa vintertid. Helst borde jag ha reflexväst också, och det tror jag många (fler) skulle ha när de t ex cyklade om de hade sett hur oerhört effektivt det är. Egentligen bättre än lampa.

Men åter till cykellysediskussionen kanske...
 
Hmm...

Kul trad...

Om vi borjar med Martin_GBG som har bra koll pa trafiken. Varfor blir Du forvanad nar Du moter en cyklist med enbart pannlampa? Tror Du att det ar en gangare eller cyklar Du och funderar vad det kan vara som kommer med lyset sa hogt, varje dag?

Vet inte om troswe fick till fragestallningen riktigt hundra eller sa ar det bara jag som ar trog. Men polisen svarar bra. Pannlampa enbart innebar boter. Enligt lagen. Dock ska man val ha en jakla otur om man blir stoppad med pannlampa pa annat satt an i en razzia.

Jag anvader ocksa pannlampa, ofta. Men jag virar den tva varv runt styret sa slipper jag forstora frisyren :)

Tycker annars att det ar larvigt och onodigt med lysen om cykelbanan ar upplyst. Men anvander det anda for att slippa betala. Lite typiskt Sverige att ha regler for allt och lite till.

Magnus H.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutatmedlemskap0601 Vad säger lagen om cykling? vilka vägar, vilken sida? Långcykling 38

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.