Hudvård i extrema klimat

Det är så att jag ska till sydpolen en sväng i vinter :)

Klimatet där är ökentorrt och kallt, och jag har alltid haft lite halvtorrt skinn....

Är det någon som har tips på hur jag ska göra för att inte se ut som en krackelerad Afrikansk öken i ansiktet? ;)

Det jag har hört hittills är att man ska raka sig när man går och lägger sig och inte när man går upp, och att det ska finnas solcreme eller sololja eller något som ska funka bra.
 
Är du torr i huden i normalt klimat så ska du se till att ha med dig rikligt med smörjmedel! :)
Det gäller inte bara för ansiktet utan all exponerad hud, händer osv. Små sprickor och liknande på fingrar och händer läker inte av sig självt utan torkar och spricker upp mer om du inte smörjer in dem.

Du ska undvika produkter som torkar ut huden innan du ska ut, sånt som innehåller alkohol osv. Du kan ha aftershave på kvällen som sagt.

Ute i fällt så använd mild tvål.

Beroende på hur kallt det är så ska du också undvika produkter som innehåller vatten så att smörjmedlet inte fryser i ansiktet på dig. Rent fett ska det va! :)

På Svalbard brukade jag ha nivea creme (blå burk) och försvarets hudsalva för utomhusbruk vintertid. Inomhus och på sommaren någon enklare vattenbaserad historia, flytande på flaska, också nivea har jag för mig. I bland kändes det som om man kunde ha på hur mycket som helst, huden bara sög upp det.
 
Joo alltså det här är ju sommartid, så det kan bli hela -20 på vackra dagar :)

Annars lär det vara nedåt -50 vissa tider på våren och hösten...

Ok, försvarets hudsalva är nog en bra idé! Vattenfritt låter också rimligt, trodde inte salva innehöll vatten faktiskt.... Tack för tipsen!
 
Jag gillar Weledas vind & vädersalva (eller vad den nu heter), som man kan köpa på hälsokosten. Vattenfri, biologisk, innehåller tex ringblomma som är läkande osv. Nu har vi ju inte varit på Sydpolen, med tycker att den fungerar bra till barnens ansikten islalombackarna. funkar också perfekt som lypsyl, häller i flera timmar även vid utförsåkning. Vet iofs inte om den har spf...

Kör på det som rekommenderas där! (Men "snösalvan", som mina barn kallar den, är ett bra tips rent generellt, tycker jag.)
 
Jag brukade varken tvätta ansiktet eller raka mig när jag jobbade på Svalbard. Kanske en gång i veckan och jag brukar inte vara ute i tält mer än 2 veckor i stöten. På Svalbard är solen inte så stark, men kollegor som jobbar på Antarktis brukar bränna sig. Se till att köpa bra solstift, det finns såna utan vatten.
Händerna är värre, mina spricker alltid efter en dryg vecka ute, alltid vid sidan av nageln, Se till att inte ta av vantarna för ofta, försök hålla händerna insmorda och ta med Leukoplast att tejpa med så läker det (eller gör iallafall mindre ont).

Om du ska ut och åka båt eller bo i hus så blir det ju en helt annan femma, när man kan gå in varje dag och kan ha saker som inte fryser sönder.
 
Jag kommer att vara på Amerikanarnas Scott/Amundsenstationen på Sydpolen. Det finns musikrum, bastu, basketplan och restaurang ;)

Nä men skämt å sido, jag kommer att bo i ett uppvärmt presenningstält eller vad man ska kalla det i summercamp och jobba som isborrare på IceCubeprojektet. Jobbet kommer att vara både utomhus, i vindskydd med ca 0 grader, inomhus och i panncentraler med hög temperatur.

Grejen är att alla klagar på att de får sprickor men ingen verkar ha koll på vad man gör åt det....

Att inte raka mig känns inte som ett alternativ, och man får vara hyfsat fräsch eftersom vi har med en massa annat folk att göra.
 
Absolut bäst är att inte tvätta sig, så att hudens egna fett inte försvinner. Men det är ju inte speciellt trevligt i längden. Vanlig hudlotion, typ Nivea, funkar dåligt. Det blir till att ta på hela tiden. Bättre att köra med något som innehåller mer fett och ha handskarna på hela tiden, även om händerna svettas. Drick också väldigt mycket. Vad många inte tror så behöver man faktiskt mycket vatten

Mot solen är det bästa att förbereda sig genom att sola och bli brun. Körde med den taktiken nu i somras och struntade helt i solkräm, vilket faktiskt fungerade mycket bra.

Sen ligger väl stationen på runt 3000 meter, vilket ställer till det ännu mer. Temperaturen är 5 grader lägre för var 1000:e meter. Torrare luft... Så det blir till att dricka ännu mer. Vill du inte springa på toaletten hela tiden, är ett tips att ta vätskeersättare.
 
Katttvättning kvällstid på viktigaste ställena. Skär inte upp microskador med rakningen. Smörj dig efter tvagning. Var försiktig vid nagelvård. Glöm aldrig solskyddet. Bästa solskyddet är ljustätakläder.
 
Nu har jag ingen erfarenhet av Sydpolen (tyvärr), men babyolja är the shit i många andra sammanhang. Det är rent, billigt (finns stora, oparfymerade nästa gratis flaskor att köpa på ÖB) och funkar bra att tvätta sig med. Fett löser ju fett, så man får bort den värsta smutsen, samtidigt som man smörjer in sig.

Min gammelmorbror var motståndsman i Norge under andra världskriget. De låg i fält uppe i fjällen månader i sträck. De brukade tvätta/smörja sig med smör. (Jag kan tänka mig att de luktade ganska vidrigt, för på vårkanten hade underkläderna ruttnat på kroppen på dem, tydligen.) Osaltat ska det vara och margarin är enligt honom inte alls lika bra. Fast det var visst det det oftast fick tag i.

Sedan är det ju ofta så att huden pH höjs en del och det mår den inte alls bra av. Duschning i hårt vatten kan ge problem med torrfläckar tex. Så någon form av pH-sänkande behandling kan vara bra. (Det är nog därför smöret är så bra, det är ju lite syrat). Du behöver ju inte duscha i vinäger, men någon droppe i vad du nu tvättar dig med är nog inte fel.

Sen är våtservetter grymma ur alla synpunkter utom miljömässiga.
 
Ok! Tack för tipsen, även om de sista kanske inte var så användbara i just det här fallet :p

Jag har pratat med Apoteket och de hade en sorts fettfri hudsalva de rekommenderade, Ceridal.

Vad gäller billig hudkräm innehåller den inte bara vatten, den är utspädd till max med vatten... Det gör att huden spricker i så låga temperaturer. Vattenfri fettkräm ska det vara :)
Den billiga hudkrämen är för övrigt så utspädd att jag undrar om den är billig i längden eller bara per liter...

Dessutom köpte jag en paket Viscotears, ögondroppar man ska ta om man är torr i ögonen och ett solstift so också var vattenfritt. Vi kommer antagligen aldrig att vara ute utan balaclava och grejer heller.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.