4 tonåringar på kungsleden

Hej!

Jag och mina tre polare är sugna på att dra till Kungsleden mitten av juli och har några frågor som jag inte tycks finna passande svar på. (Abisko - Nikkaluokta)

Vi är alla 17 år och äter ganska mycket, vad är er erfarenhet av att ta med sig mat? Och vilken skulle ni i sådana fall rekommendera? Finns där andra alternativ?

Som tonåringar har vi inte sådär skitmycket pengar så vad har ni för tips för att dra in på kostnaderna? Sova i tält vs i stuga? (om vi ska tälta behöver vi noga införskaffa bättre liggunderlag etc)

Vad skulle ni säga att resan allt som allt kommer att kosta? (resa från Skåne till Kiruna + lite utrustning (främst skor) och mat?

Hur väderberoende är bestigningen av Kebnekaise? Vi är rätt envisa så det hade ju varit sådär kul om vi stannat hemma p.g.a lite regn.

Finns det några fina stopp på vägen som är bättre än Kebnekaise t.ex?

Andra tips eller förslag välkomnas! Tack på förhand m.v.h Oscar.
 
Roligt med ungdomar som satsar på fjällvandring! Ni kommer att få en fin tur. Och jag tror att många här på Utsidan har goda råd åt er..........

Om ni kan välja tidpunkt så tycker jag ni ska gå tidigt i juli. Sträckan är mycket populär och högsäsongen börjar kring mitten av juli. Omvägen via Vistas och Nallo tycker jag är intressantare än "raka spåret".

Frukost gröt med torrmjölk, lunch nypon/blåbärssoppa och middag pasta, couscous med sås. Bröd, ost och rökt korv. Kex, choklad, nötter och russin. Billigt och mycket energi (rätt näringsinnehåll kan ni få hemma). Jag vill särskilt rekommendera Knorr Spagetteria, finns Carbonara och Bolognese. Står på påsen att den ska koka x minuter, behövs inte. Lägg i kallt vatten, koka upp och låt stå i 10 minuter bara. En påse kallas två portioner, kostar ca 17 kr och är lagom till en (proppmätt) fjällvandrare.

Om ni redan har tält så tycker jag ni ska ta med det eller dem. Det är ju annars en stor kostnad. Att tälta längs en stugled är en bra kompromiss mellan frihet och trygghet. Och mycket billigare. Men visst, packningen blir ju tyngre. Liggunderlag måste inte vara uppblåsbara, tunga, ömtåliga och kosta pengar. En tjock rulle av cellplast duger bra.

Toppbestigning i dåligt väder är både meningslöst och riskabelt enligt min mening.

Lycka till önskar Pelle
 
Nyårslöfte eller inte

Så är det kul att ge sig ut på den första fjällvandringen. Mitt tips är att träna innan. Skavsår pga nya skor eller ny ryggsäck är inte kul. Köp begagnat eller låna saker.
Lycka till!
Patrik
 
Att bo i fjällstuga är ganska dyrt, och ungdom är snålt tilltaget och slutar vid 16 år. Vad det verkar kostar en natt i stuga 360 kr under sommaren. Ett helt ok tält kan ni få för 5000kr. Enkel matematik ger att ni efter 3-4 nätter har sparat in ert tält och forfarande har pengar kvar till kök och liggunderlag. Dessutom är det mycket trevligare att tälta än att bo i stuga, tycker jag.

Knorr Spagetteria är bra, men jag skulle inte överdriva mättnadskänslan. Smör i gröten på morgonen är toppen!

Tåg kan vara billigt, de billiga biljetterna släpps 3 mån innan avresa.
 
Försök låna så mycket utrustning som möjligt.
Om ni tältar utanför stugor så kan ni använda matlagningsmöjligheter, dass bastu för ca 110 kr per dag.
Regnkläder är viktigt.
 
Det finns många trådar om utrustningsaspekterna, så det enda jag jag har att tillägga där är att i Lappland REGNAR DET! Så lägg en slant på regnkläder. Dessa kan även användas som förstärkningsplagg när det blåser eller när man slagit läger. När det gäller maten så har jag några fler råd,

- Använd flytande milda, det fungerar även i värmen. Dosera i maten efter behov.

- Packa lite olika kryddor, som vitlök, salladskrydda och grillkrydda. Man kan hitta mycket goda kombinationer som man vanligtvis inte provar hemma.

- Potatismos och couscous kan kombineras med nästan allt. Köp med ölkorv och salami som ni lägger i maten. Ett tips är att köpa portionsförpackade oliver och soltorkade tomater. Även färdiga pastarätter kan kompletteras med detta.

- Som energiboost är riktig majonnäs bra. Kombinera detta med tacobröd och ölkorv. En perfekt lunch för den hungrige. Och majonnäs håller sig bra i värmen, precis som tacobrödet.

-Mannagrynsgröt med socker, kanel och russin är betydligt roligare enligt mig än havregrynsgröt till frukost.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.