4 dagarstur i Kebnekaiseområdet?

Hej,
Skulle vilja ha tips på en 4-5 dagarstur runt Kebnekaise. Vi utgår från Nikkaluokta måndag eftermiddag och skall vara tillbaka där lördag lunch. En topptur är även planerad, förmodligen västra vägen.

Tack på förhand
C
 
Runt på 4-5 dagar. Svårt!

Hej!

En "rundtur" med start i Nikkaluokta och tillbaka kan nog bli knepig att hinna med. Och dessutom en bestigning via västra leden?!!!

Vi kan först räkna bort 1 dag för vandringen till Kebnekaise fjällstation, 1 dag för bestigningen, och 1 dag för återgången till Nikkaluokta. Återstår max 2 dagar för "rundturen".

Nej satsa hellre på ett basläger någontstans i Ladtjovagge, eller på fjällstationen och gå dagsturer.

1)
Darfalvaggi till Tarfala ger alpinkänsla utöver det vanliga. Kanske övernattning där i stugan, eller tält om man hittar en bra plats. (Stenigt, men möjligt!)

2)
Bestigning Giebmegaisi efter västra leden är en konditionskrävande historia som tar hela dagen.

3)
Är man van vandrare kan man kanske hinna med att på tre dagar gå runt "kärnområdet".
-Börja med Darfalvaggi och gå förbi stugan och sjön och ta första Jojo-ledspasset mot Goubirvaggi. Tältplatser kan hittas med lite envishet.
-Forsätt dag 2 genom Guobirvaggi mot Singi.
-Dag 3 tillbaka till Kebne fjällstation.

Men bäst är att komma tillbaka ett annat år och gå rundturen, när fler dagar finns till förfogande för att hinna uppleva annat än själva prestationen.

Mvh Bert

[Ändrat av nidob49 2002-08-14 kl 10:34]
 
Så här gick jag!

Hej!
Jag gjorde en "kortare" tur kring Kebnekaise för ett par år sedan. Så här var den upplagd:

Dag 1: Nikkaluokta-Tarfala över högslätten Tjeuralako. Fantastiska vyer och lite folk!

Dag 2: Från Tarfala gick vi Jojoleden "baklänges" ner i Kuopervagge och vidare mot Sälka.

Dag 3: Från Sälka gick vi in i Singivagge (som av Claes Grundsten beskrivs som ett "Shangri-La", inte illa...). Finns gott om bra tältplatser på gräset.

Dag 4: Bestigning av Kebnekaise Sydtopp via Durlings led. Går snabbt och mycket roligare än att knata Västra Leden från fjällstationen!

Dag 5: Till Kebnekaise via "prånget" mellan Singitjåkka och Tuolpagorni. För folk med höjdskräck och svaga nerver rekommenderar jag inte denna färdväg. Vi hade ganska lätt packning, men det kändes mycket vanskligt att gå på skrå ovanför den strida jåkken. Gå istället ut ur Singivagge samma väg som du kom och vandra sedan till Kebnekaise fjällstation genom Ladtjovagge.

Dag 6: Hemresa

Den här turen blev väl lite längre än vad du efterlyste, men den var lyckad och jag kan varmt rekommendera den!

Fjällhälsningar,

Petra
 
!

Tänkte "Vad konstigt att inte Bert Bodin svarat redan!", men det gjorde du ju nu. Jag saknade ditt inlägg :)

//Petra
 
Din tur är förstås fantastisk.

Petra!

Mycket fint förslag du kommit med :). Men, som sagt, den kräver lite fler dagar, utan avbrott för vädermakter som inte riktigt vill sig.

Själv drar jag iväg på fredag...

Mvh Bert
 
Jag var nyss uppe på en 6-dagars tur i området. En topptur var planerad men inte mycket annat. När vi kom upp och fick vara med om så fantastiskt väder som det varit de senaste veckorna (vi hade klarblå himmel varje dag utom den första) kändes det mer angeläget att ta det lite lugnt och njuta av livet... Rundturen sparar jag till en annan gång då jag har 10 dagar eller mer på mig...


/micke
 
Ett alternativ till rundturen

Hej!
Kom nyss hem från en 9-dagarstur runt Keb. Det kan som redan sagts bli lite körigt med en rundtur inkl. topptur på den tid ni angivit. Ett alternativ kunde vara att gå in i Kitteldalen och sätta upp tältet vi Kittelsjön, då är du en bit på väg på den västra leden till toppen redan. Räkna med 2 dagar dit inklusive kvällen då ni kommer med tåget. Man har då ett utmärkt utgångsläge för att gå upp på Kebnekaise via den västra leden (vi gjorde toppen upp och ner på 8 timmar därifrån, men den är dryg). Man kan även passa på att gå upp på Tuolpagorni (ca 2h från grytan till toppen). Sedan blir det samma väg tillbaka.
Ha en trevlig tur
/Mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.