3,4 meters skillnad (senaste mätningen)

Hej!

Som alldeles nybliven medlem här på sidan vill jag först hälsa på alla... Goddag!

Har också just bestigit Galdhöpiggen i somras (i juli på en strålande solskensdag). Enligt en norsk artikel som fanns upphängd inne i receptionen vid den första stugan (Juvashyttan) på 1850 meters platån (inte vid sommer-ski centrum) framgick det att vid senaste mätningen (ett par år sedan) bedömdes Galdhöpiggen att vara 3,4 meter högre för att vara exakt!! (alltså med hänsyn tagen till all evt. snö och is! - tilläckligt med andra ord för att man inte ens när man hoppar på Glittertind kan nå högre, haha)

Till Galdhöpiggen bör man följa med på en s.k. guidad tur (pris 80 NOK) av säkerhetsmässiga skäl (ellar vara ett gäng om minst 3-4 pers. med egna rep och utrstn.), då man passerar en glaciär vars sprickors läge kan variera dag för dag!! När jag stod på toppen hörde jag ett stort "Rrrroar" årsakat av en försättning i isen någonstans - avsmältningen är som störst under sommarmånaderna... Även om man kan gå i "de andras fotspår" så tar man en onödig risk. En svensk i en mindre egen grupp dog mitt under fotografering i detta område bara 1½ v. innan jag var där (bara ett steg till... - ungefär!)

Träffade för övrigt ett gäng glada norska jäntor som bestigit båda topparna efter varandra! Galdhöpigggen är en mycket häftig upplevelse för gammal som ung eftersom stigningen endast är på ca 600 höjdmeter över en sträcka på 6 km. Uppstigning: <3 tim, nedstigning: ca 2 tim. Lycka till...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.