VKV Seagull Offshore - svårpaddlad?

no.email@all.com (Johan)

Gäst
Så snart det blir lite varmare i vattnet tänker jag dra och provpaddla lite olika kajaker inför mitt köp. Blev helt tänd då jag paddlade ett par gånger förra sommaren. I väntan på våren så söker jag information för att försöka sålla ut ett par, tre olika kajaker att provpaddla.


Jag är ute efter en havskajak med goda lastegenskaper då jag vill kunna vara ute någon vecka, men jag vill även kunna ta ut kajaken en kväll efter jobbet och dra en runda utan last.


VKV Seagull Offshore verkar vara en mycket bra kajak om man lastar den, men den sägs vara topprank (?) utan last. Innebär detta att jag kommer att slå runt direkt jag släpper koncentrationen eller bara att den upplevs som svajjig..?


Andra tänkbara testobjekt är SIBIR från norska Cobolt Kayaks samt eventuellt någon från Lettmann.


Paddlar du Offshore så tala gärna om vad du tycker om den och hur du upplever den, lastad och olastad.


Mvh
Johan
 

stabil@mange.mil (@age)

Gäst
Svar til VKV Seagull Offshore - svårpaddlad?

VKV Seagull Offshore kan oppleves som litt ustø uten last og når vannet er for flatt. Det betyr ikke at en umiddelbart blir badet om konsentrasjonen glipper et øyeblikk; båten er svært så tilgivende. Største plagen synes jeg er, når båten er ulastet, at vinden (6-7 m/sk og mer) får godt tak i den. Lastet sitter båten som en spiker i vannet sjøl når det blåser kuling.
 

Conny Haglund

Gäst
Offshore - svårpaddlad ?

Jag skaffade min första kajak för drygt ett år sedan, en VKV offshore som jag är nöjd med.
När det går sjö brukar lägga i en 5-liters vattendunk fram (med sjövatten så man slipper att konka, i början körde jag 2st 5l fram och en bak) det blir behagligare så när den är olastad, när det är lungt behövs det inte.
Det har blivit ganska mycket paddlat och tycker att kajaken är förlåtande mot misstag och går behagligt i grov sjö. Ett tips är att man modifierar lite i sittbrunen så att man får ordenlig kontakt med kajaken (skall man göra eskimåsvängar är det nästan nödvändigt).


Lycka till med Kajakköpet och hör runt lite vad andra tycker
/Conny
 

anders.johansson@utbildning.ale.se (Anders johanss

Gäst
Offshore svårpaddlad olastad

Instämmer i de inlägg som menar att Seagull offshore är rank olastad. Jag har erfarenhet från ett tiotal kajaker och offshoren är mycket rank olastad och tycker dessutom att kontakten med kajaken är dålig. Pröva istället Sibiren som du är inne på eller någon av P&Hs kajaker t ex Orion eller Sirius. Dessa är fantastiskt sköna att sitta i, vilket är viktigt vid långa turer. Sibiren är en lång kajak som jag tyckte kändes snabb (subjektivt).
 
Var försiktig med tyngder i kajak

För några år sedan läste jag om en paddelolycka med dödlig utgång där man misstänkte att en skift i barlasten var en bidragande orsak. Jag tror jag läste om det i Kanotnytt, som jag minns det var det på Höga kusten.


Har man svårigheter att paddla kanoten tom, blir det omöjligt med förskjuten barlast. För att det skall vara säkert, får inga förskjutningar äga rum även om du skulle vända kanoten upp och ned. Det kan ju hända att du skulle råka välta.
 

hans.friedel@kantzowska.se (Hasse)

Gäst
Verkligen

Att ha 10kg lös barlast skramlandes runt i kajaken kan inte vara något dröm scenario. På min sida under nyttigheter. har jag några stabilitets kurvor för några av mina kajaker. Observera att om man har samma vikt centrum så blir kajaken (gäller alla) instabilare om man ökar lasten. något att tänka på


http://privat.kantzowska.se/friedel
 
Köp ELITE........

VKV offshore är stor och klunsig prova Eliten i stället den är lite roligare. Den är ändå väldigt stabil med last, du kan nästan stå iden.
Kajaken är snäll och enkel att paddla.
 
Sibir och Lettmann Nordstern

PÅ en tur i somras provade jag dessa båda under en 5dagars tur. Jag väger ca 105 kg och är 186 cm, dvs byggd som en ardennerhäst. Detta gör att jag alltid går med "last" jämfört med de flesta andra. Lettmann kajaken tyckte jag var MYCKET trevlig. Det enda negativa var att sittbrunnen var lite trång att komma ner i och att möjligheten att ändra kvänas läge var begränsat. Det positiva var "känslan" i kajaken. Den "levde" under en men betedde sig aldrig oförutsett eller överraskande. Rodret var en dröm. I stort sett gick det att bredsladda med kajaken. Detta roder gjorde att man kunde hålla kursen oavsett sjögång då det var mycket effektivt och snabbverkande. Bra packluckor.

Sibiren kändes mer som en "pråm". Mycket snabbare rakt fram, men med ett sämre roder (Kombinerat med den enorma längden) vilket i jämförelse gjorde den svårsvängd. Den hade en större sittbrunn men ett konstigt säte som gjorde att men fick lägga in jackan bakom ryggen för att få bra stöd. En mycket vacker kajak.

Dessa båda är de trevligaste jag testat. Háde jag haft pengarna hade jag nog slagit till på Lettmann kajaken (22 000 skr) eller sibiren (17 000) men det får vänta en stund.
 
Åsikter om Måsen

Jag har paddlat hyrda Måsen-kajaker några gånger, och nu slagit till och köpt en egen Offshore. Jag tycker att Måsen har hög kvalitetskänsla, men framför allt är en otroligt praktisk kajak:

* Plats för mycket packning. Få andra kajaker har så stora packutrymmen. Jag uppskattar att man slipper pressa ner sin packning.

* De stora luckorna gör det till en fröjd att packa. Det gör också att man kan utnyttja packutrymmena optimalt.

* Låsbara luckor. Mig veterligen är Måsen den enda kajak med denna finess. Behövs väl inte så ofta, men det kan vara skönt att låsa in sina värdesaker när man gör strandhugg i något samhälle.

* Stor sittbrunn för enkel i- och urstigning. Vissa föredrar ju liten sittbrunn, men jag tycker att det är pest. Beror nog lite på hur man paddlar.

* Robust släproder som gör att man lätt kan hålla kursen under alla förhållanden.

* Genomtänkta säkerhetstillbehör. Röret bakom sitsen gör det möjligt att snabbt och effektivt fästa stabiliserande tillbehör så som paddelflottörer eller utriggare. Med en "vinge" på varje sida får man en extremt stabil kajak om man vill fiska eller så.

Hur är det då med stabiliteten? Nej, man slår inte runt direkt när man paddlar utan last. Jag tycker inte att det är några problem att paddla olastad så länge vågorna håller sig små. Vid lite med sjögång däremot (det behöver ju inte vara så stora vågor för att man som kanotist ska tycka att det är gropigt) känner jag mig vinglig i en tom Måsen. Med last blir det stabilare, men jämfört med de stabila VKV Lisa och Caribou tycker jag alltid att Måsen känns rankare med samma last.

MVH

Peter Ask
 
Och han gick och köpte sig en...

Som den observante ser så är det ett tag sedan jag ställde min fråga. Tack för alla synpunkter, kul att läsa vad andra tycker.

Vad blev det då för en kajak?

Jag åkte upp till Norge och köpte in två Sibir, en vit till mig och en gul-vit till sambon och jag måste säga att vi är väldans nöjda med våra kajaker. Enda nackdelen är att de är så långa så att vi var lite osäkra på om de skulle gå in i båthuset. :)
 
Offshore - svårpaddlad?

Nej, knappast. Men eftersom den är konstruerad för rätt mycket last kan den upplevas som topprank när den är tom = smalare vattenlinje. Lägg i ett par vattensäckar på 10 liter var om Du känner dig osäker. En i det främre skottet och en under knäna. Då får Du dessutom bra stöd när Du paddlar.

Jag har paddlat ett antal hundra mil hittills i min utan problem. Även i grov sjö och vindar över 10 m/sek.

Turlastad är den stabiliteten själv.

Sedan är det en smaksak vad man väljer för kajak.Är det rockhopping och varianter på "eskimåsväng" som hägrar så finns det andra kajaker som säkert passar bättre.

Per
 
Lättpaddlad - men dålig kontakt

Jag har i två års tid paddlat en lånad Offshore. Som nybörjare hade jag inget annat att jämföra med, men jag upplevde den som väldigt lättpaddlad. Många säger att den är rank, det har inte jag upplevt. Däremot så tror jag att det är bristen på kontakt med kajaken som gör att man upplever den som rank. Du kan behöva inreda den lite för att få ordentligt stöd för knän och ben. Sen beror det naturligtvis på hur stor du själv är. Jag är ganska smal.
Fördelarna tyckte jag var att den var lättpaddlad, kursstabil, men ändå hanterbar om man vill paddla utan roder, samt att man kan packa väldigt mycket i den.

Fast när jag köpte en egen, så köpte jag inte en sådan...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
roder VKV Seagull offshore Paddling allmänt 2
segerholm VKV Seagull offshore vs elite Paddling allmänt 3
erikssou Hyra VKV Seagull Paddling allmänt 2
segerholm VKV Seagull-tips Paddling allmänt 1
fjelsing VKV Seagull reparation Paddling allmänt 5
Lill-Klas Fartprov med VKV Seagull Ocean Paddling allmänt 1
Jonik vkv seagull? Paddling allmänt 2
click VKV Seagull Fästanordning till utriggare Paddling allmänt 2
PeterOom paddelkapell till VKV Seagull i neoprene? Paddling allmänt 2
silverjuggler Reparera skador VKV Offshore Paddling allmänt 1
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
SafeSurfer Transport stor kajak VKV Yoo-A-Kim Paddling allmänt 10
erikssou Däckslayout på VKV FE Paddling allmänt 5
m7c7e Vattenfyllt skrov - VKV 101? Paddling allmänt 3
P-E Vkv 102 Paddling allmänt 23
MarkusF VKV´s stabilisatorer Paddling allmänt 7
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
höjdrädd Bild/mått på VKV anita ryggstöd?!? Paddling allmänt 2
thureb Vikttrimning av VKV Måsen Elite Paddling allmänt 2
nikckesjo Hur tjock kan vara i en VKV Kåre? Paddling allmänt 2
eyck Form på sittbrunn VKV Lisa Paddling allmänt 0
epa22 Alternativ till VKV Elit? Paddling allmänt 4
Rauk VKV Ofshore. Hur är en gammal? Paddling allmänt 8
miljonmicke VKV i allmänhet, Elite i synnerhet. Paddling allmänt 14
"Kim" Vkv kapel Paddling allmänt 2
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
wildenstam VKV om Vänerolyckan Paddling allmänt 73
Spiken funderar på att köpa VKV Paddling allmänt 22
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
brigas Numera skäddlös VKV offshore Paddling allmänt 3
K-Anka VKV Kåre i nytt utförande? Paddling allmänt 21
ärrlann Vkv Anita? Paddling allmänt 3
oberg_niklas Flottörräddning,VKV-paddel Paddling allmänt 3
oberg_niklas Vad skiljer en 10 år gammal VKV Elite mot dagens Paddling allmänt 1
johan5588 Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !? Paddling allmänt 28
urbanerven VKV-sittbrunn, modifiering? Paddling allmänt 20
Seagull offshore Köpa vkv offshore Paddling allmänt 5
wildenstam Hyra VKV Anita K2 Paddling allmänt 2
LP Tips på K1 (Kåre, Tracer eller VKV) Paddling allmänt 5
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
Jörgen T Begagnatpris VKV Lisa Paddling allmänt 3
tedman100 Var prova VKV Måsen Elite? Paddling allmänt 6
jjjjy66 VKV HT eller Aquabound Expedition? Paddling allmänt 6
urman Varför VKV kajak? Paddling allmänt 23
utomjording För långa ben för VKV Lisa Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.