Brukar ni böja ryggsäcksramen?

-på ramlösa säckar alltså. Brukar ni ta ut aluminiumskenorna och böja till dem? Och hur: så att de följer hela ryggprofilen eller bara för att justera skenan på något ställe, t ex vid svanken?

(Böja ramsäckar har jag faktiskt gjort också: genom att halka och landa raklång på rygg klämdes "hyllan" längst ner på en Fjällräven uppåt-inåt. Jag märkte inget förrän jag kommit hem från Abisko; innan dess tyckte jag bara att det var då märkvärdigt vad lite som rymdes i packpåsen sista dagarna...)

Men för att återgå till ramlösa säckar: vad har ni för böjelser?

Lars
 
Nej jag brukar inte böja min, men jag har knäckt en alaska-ram så den gick av en gång.

Varför vill du böja den. Har du en mycket krokig rygg, annars brukar den väl sitta ganska bra som den är.
 
Nä, sådana böjelser har man inte. Den får vara ifred, så länge det inte blir något uppenbart fel på den.
 
Jag har fått höra att de ska böjas för att verkligen sitta rätt.
Ingen har ju en spikrak rygg, så det bör väl vara en ganska bra idé att se till så att ryggan följer ryggen, så att säga.

//Linus
 
böjda ryggar kräva böjda ramar

Backpacker; sa:
Jag har fått höra att de ska böjas för att verkligen sitta rätt.
Ingen har ju en spikrak rygg, så det bör väl vara en ganska bra idé att se till så att ryggan följer ryggen, så att säga.

//Linus


Stämmer bra det där!

För att ryggan skall sitta bra är det en god idé att plocka ur skenorna och böja till dem efter hur ens egen rygg är formad. Säcken sitter sedan som gjutet på ryggen! Mycket bekvämare att gå då man inte får hela vikten liggandes nedanför svanken, typ på rumpan...


HMFL
 
Hur bär man (sig åt)?

"Varför vill du böja den" undrade chralm. Men jag har inte sagt att jag vill böja den: jag undrade vad folk hade för uppfattning om vad som brukade bli bäst. Jag kan ju nämligen tänka mig skäl både för och emot böjning. För: hela ryggpartiet bidrar i någon mån till att ta upp lasten. Mot: man "ska inte" bära med ryggen utan med höfterna och alltså blir en ryggnära profil onödig och kanske t o m något som stör detta. Så, vad är nu era erfarenheter kring detta?

Lars
 
Jag är feg!

Jag vågar inte böjja mina... Har funderat på att rita av dem och sedan böjja så att man kan ångra sig :)
 
Re: Hur bär man (sig åt)?

Lars G A; sa:
"Varför vill du böja den" undrade chralm. Men jag har inte sagt att jag vill böja den: jag undrade vad folk hade för uppfattning om vad som brukade bli bäst. Jag kan ju nämligen tänka mig skäl både för och emot böjning. För: hela ryggpartiet bidrar i någon mån till att ta upp lasten. Mot: man "ska inte" bära med ryggen utan med höfterna och alltså blir en ryggnära profil onödig och kanske t o m något som stör detta. Så, vad är nu era erfarenheter kring detta?

Lars

Det beror väl på hur ryggan är konstruerad?

Vissa tillverkare rekommenderar individuell tillpassning eftersom deras aluskenor ska följa ryggen så mycket som möjligt för att bärsystemet ska funka som det är tänkt (t ex Lowe, McHale, Gregory).

Andra som t ex Klättermusen har rak rygg alt en "ram" som knappast kan böjas.

mvh

J
 
Böja upptill

Jag brukar böja tills jag blir nöjd. Alla har inte samma avstånd mellan svank och skulderblad, så det är självklart att man måste böja om skenorna. Dessutom brukar jag böja skenorna bort från huvudet längst upp. Gör man inte detta så blir det svårt att se när man går i uppförsbacke eller har hjälm.

Att passa in skenorna direkt mot ryggen funkar inte, dom måste sitta i säcken för att man ska känna hur det känns, helst ska säcken vara packad. Så det blir ett par vändor med sätta i - ta ur skenor.
 
Böjhaus Cyclops II?

Hmm, det varierar alltså mellan säcksystem? Nå, den säck jag undrar över är en Berghaus, med Cyclops II-bärsystemet (alltså samma som Vulcan & Atlas, fast jag har en "lillebrorsa" på 60 liter; Aztec heter den och är jättefin: gedigen, hög och smal, inte en massa finesser utan "ren"). När jag frågade säljaren om man skulle böja ramen sa han att det inte brukade behövas. Efter en tid fick jag ändå för mig att böja till svanken lite, och då lade sig bältet bättre kring höften. Detta var ju riktigt intressant, så jag fortsatte att böja även de övre delarna av skenorna. Och nog sitter den bättre nu, tycker jag, och ser fram emot sommarens turer. Men jag måste ju ändå undra: förmodligen var lilla svankböjningen riktig att göra, men det fortsatta böjandet, där hela ryggprofilen följts, kanske är något som känns bra i början men straffar sig i längden - som alltså kanske försämrar ett riktigt bärande med höften? Förstår ni mina grubblerier? Hur brukar ni Vulcaner & Atlaser göra med era Cycloper?

Lars
 
Minn Vulcan satt nästan perfekt från början, men jag böjde och tryckte lite tills den satt perfekt. Jag ser inga direkta nackdelar med att ryggsäcken sitter bättre.. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hegeland Böja ramen till en Arcteryx Bora?? Transportera 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.