2-3 månader i centralasien

Hoho!

Funderar på att ta 2-3 månaders cykling i centralasien under sommarmånaderna. Skulle vara kul med en ovanlig rutt och gärna ett berg runt 6000m på slutet.

Några förslag?
 
Här skulle jag vilja cykla hellre än att ta raka vägen från Naryn till Baetov (jag har inte provat några av dessa vägar dock). Tash Rabat, som ska vara nåt sorts plats som användes under sidenvägstiden ska vara häftig att se (tror att det är floder som går på tvärs med dalgångarna där, jag förstod aldrig riktigt de jag pratade med om just detta). Möjligt att man behöver tillstånd för att cykla på A365 åt det hållet. Inga tillstånd mot den kinesiska gränsen verkade svåra att fixa i somras (tog tid dock).

http://maps.google.com/maps?saddr=B...A&vpsrc=6&mra=dpe&mrsp=1&sz=10&via=1&t=m&z=10

Och hit skulle jag verkligen vilja åka:
http://maps.google.com/maps?saddr=b...cKJrGuQODGkChqVx8sAtA&vpsrc=0&mra=ls&t=m&z=10

Bergen söder om Issyk köl ser häftiga ut. Många bortspolade broar o problem men från Naryn till Bokonbaoev tror jag att det är möjligt att cykla, några verkade ha gjort det i somras iaf. Det ska finnas en varm källa där uppe nånstans (går nån lite bättre väg från den "stora" vägen runt issyk köl upp till källan.

Jag har några kartor i skala 1:200000 om du ville låna för planering.
 
Ja ska det vara någorlunda enkelt vad gäller planering, visum etc. så är ju Tadjikistan + Kirgizistan guld. Du hinner med bägge länder runt på den tid du nämnde, + eventuella berg. Lenin Peak anses en enkel 7000-meters om du vill satsa lite extra, annars finns säkert ett antal 6000.
Papper etc. borde inte vara så krångligt – fixa så mycket som möjligt via ambassaderna så kan du njuta av allt det andra under cyklingen.
Men … tycker du om bergiga platser + cykling så är ju risken stor att du redan besökt just Tadjikistan o Kirgizistan.

Lycka till,
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.