1:a björnen skjuten

I morse startade björnjakten här upp i norr och den 1:a björnen sköts enl SR utanför Sammako i Gällivare Kommun tidigt morse. Vi får säga Grattis till skytten!!!
 
Björnjakten

I går kväll, alltså den 9 sept, var det anmält att totalt 7 st björnar var skjutna i Norrbotten, av tilldelade 54 st. Ser inte allt för bra ut.

enl min mening finns det några bidragande orsaker till att jakten inte går så bra.
1. alla jägare vill inte skjuta björn
2. dåliga hundar
3. byråkrati

Att skjuta på en björn är inte helt riksfritt. Har man inte tränat på skjutbanana, känner sig osäker och är tafflig med sitt vapen skall man inte skjuta på en bjrön såvida man inte har perfekta förhållanden. Många är rädda för björneftersök om det går dåligt med skyttet.

De flesta älgjaktlagen har hundar men tyvärr är de flesta älghundarna "björnrena", de varken skäller eller markerar björn. De är m.a.o. inte till stor hjälp vid björnjakt.

Byråkratin när man fält en björn avskräcker en del men det krångliga är att det är så svårt att få till gemensamhetsjakter i vart fall ovan odlingsgränsen. Där är det omöjligt för enskilda jaktlag att komma överens om gemensam björnjakt eller om rutiner när ev björnar och hundar passerar över gränserna. Jaktlagen är villiga att samverka men regelrna som länsstyrelsen i samråd med samebyarna satt upp gör det omöjligt att snabbt kunna samverka och jaga gemensamt. Allt för många skall ha det sk sista ordet.

Jag tror inte att det dåliga jaktresultatet hitills beror på att det inte finns björnar.
 
Det är ju underligt att man i
"Norrbottens län - Piteå, Luleå, Kalix och Haparanda kommuner"

har lyckats fälla alla 10 tilldelade djur, medan man i andra områden inte har fällt ett enda djur t ex i

"Dalarnas län - inom renskötselområdet"

har man en tilldelning på 21 djur, och har inte rapporterat ett enda fällt djur. Kanske har man inte tid att jag just nu?
 
1. alla jägare vill inte skjuta björn

Att skjuta på en björn är inte helt riksfritt. Har man inte tränat på skjutbanana, känner sig osäker och är tafflig med sitt vapen skall man inte skjuta på en bjrön såvida man inte har perfekta förhållanden. Många är rädda för björneftersök om det går dåligt med skyttet.

Personligen vill jag inte skjuta björn oavsett. Dyker Bamse upp så klarar han sig, ett helt personligt ställningstagande som jag håller mig till oavsett min status som skytt, tillgång på björn/eftersökshund etc. Min bror resonerar likadant.
Det kanske finns fler som oss?
 
Det är ju underligt att man i
"Norrbottens län - Piteå, Luleå, Kalix och Haparanda kommuner"

har lyckats fälla alla 10 tilldelade djur, medan man i andra områden inte har fällt ett enda djur t ex i

"Dalarnas län - inom renskötselområdet"

har man en tilldelning på 21 djur, och har inte rapporterat ett enda fällt djur. Kanske har man inte tid att jag just nu?

Björnjakt är svårt, jag vet inte var Du har hittat dina siffror. Men enligt den här sidan

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Vilda-djur/Stora-rovdjur/Bjornjakt/

från Statens veterinärmedicinska anstalt som uppdateras kontinuerligt så har det i östra Norrbotten skjutits 1 av 10 tilldelade björnar. Totalt ska 54 björnar fällas i Norrbotten under årets jakt. Till och med 8 september hade sex djur fällts och det årstod därmed 48 björnar att fälla i länet.
Jag tror inte att det har med tiden att göra, det är nog snarare så att det är en svår jakt som innebär en hel del risker för både människor och hundar. Det visade sig med stor tydlighet förra året med flera olyckliga händelser. Jag är älgjägare och nöjer mig i likhet med många andra med att vara detta.

Jag tror att det är läge för ansvariga myndigheter att fundera på hur man ska hantera beskattningen av den växande björnstammen i framtiden. Det finns förslag på att man borde tillåta åteljakt som i andra länder. Då får man en kontrollerad situation som innebär att risken för en skadeskjutning minimeras. Vi kanske kommer att ha samma modell som man har i städerna där man har anställda som skjuter duvor. Ett annat alternativ är att man säljer jaktsafaris till människor som har ett intresse av just björnjakt.

Jag har ingen lösning på problemet, tvärtom så tänker i alla fall inte jag riskera livet för att decimera björnstammen med risk för att stryka med på kuppen, inte heller skjuta på åtel eftersom det enligt min uppfattning är så långt från jakt man kan komma. Många av de björnar som nu har skjutits har skjutits som "bieffekt" under älgjakt och inte vid renodlad björnjakt, det är nog därför som resultatet är ganska magert, om man vill att resultatet ska bli att man skjuter fler björnar så måste man nog renodla den jakten.
 
Senast ändrad:
Klager, jag såg nu att Du hade länkat till samma sida så den har Du uppenbarligen sett:) men siffran är inte korrekt i alla fall.
 
En fråga helt baserad på ren nyfikenhet:
Varför skjuter man björn?
Aldrig hört talas om någon som höjer björnkött till skyarna, direkt. Inte heller hör man talas om att björnar attackerar människor eller boskap. Pälsen kanske går att använda till något?

Det verkar vara med glädje i den här tråden som det rapporterats att det skjutits björnar, vilket gör att jag känner mig ännu mer "lost". Är det bara för att björnstammen inte skall växa sig större (och då eventuellt breda ut sig och riskera att komma närmare människan)?

Tacksam för upplysning :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tompa_m Man skjuten under älgjakt Jakt 0
Allsport Varg skjuten i Värmland Jakt 38
KLAGER Varg skjuten i Dalsland Jakt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...