kebnekaise

  1. Max_Wall

    Kebnekaise i slutet av september

    Hej! Jag och två kompisar tänkte försöka bestiga Kebnekaise sista helgen i september. Jag har hyfsad fjällvana men väldigt lite erfarenhet av vandring i vinterförhållanden, och mina kompisar är ungefär likadana. Från det jag har läst är det möjligt att bestiga berget så här års, men vädret kan...
  2. Stigvägensstig

    Tältplats runt Kebnekaise STF

    Hej! Undrar om ni har några tips på bra tältplatser runt Kebnekaise STF. Platsen ska ligga runt 10 min från fjällstationen för då både kunna nyttja dess faciliteter men samtidigt få känslan av att vara lite ensamma i vildmarken. Ett vattendrag i närheten är också bra om det finns. Funderar...
  3. KevinG

    Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup?

    Hej! Jag har kikat lite på senorge.no och windy.com och sett att snödjupet skiljer sig åt rätt ordentligt. Om man går efter senorge finns det ganska mycket barmark mellan Nikkaluokta och Singi, men verkar inte vara fallet enligt windy. Någon här som har koll på vilken tjänst som brukar vara mer...
  4. coverman

    Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise

    Vi är nybörjare och tänkte ge oss ut på vår första fjällvandring i slutet av juli. Vi är 5 vuxna och 2 barn (8 och 10 år). Planen är att åka till Abisko eller vandra i området kring Kebnekaise. Blir inte alltför långa sträckor per dag eftersom vi är både nybörjare och har med oss barn. Någon som...
  5. oldtimer

    Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise?

    Jag har varit medlem av Utsidan sedan 2016, mest för att få kunskap och inspiration gällande fjällvandring. Inte minst under de allra senaste åren (pandemin) har frågan om att bestiga Kebnekaise tydligen blivit en post på mångas bucketlist. Men inte på min, snarast tvärtom faktiskt. Från mitt...
  6. HotellKantarell

    Bra kamera för att Blogga under en väldigt lång period

    Hej1 Jag ska cykla en väldigt lång sträcka (det kommer ta dagar) och vill då filma hela resan. Jag ska resa från Borås till Kiruna och kan tänka mig ladda kameran några gånger längst resan. Jag tänker även filma under natten då jag sover. Någon som vet en bra kamera med bra batteritid med ett...
  7. JPPswe

    Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge

    I slutet av juli ska vi gå ett sällskap vuxna och barn (12-17 år) i kebnefjällen. En rutt jag funderar på är Nikkaluokta - Visttasvagge - Kaskasavagge - Tarfala - Kebnekaise fjällstn - Nikkaluokta. Det jag undrar över framförallt är rutten Visttasvagge - Tarfala. Hur är vattennivåer i slutet...
  8. nickimark

    Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6

    Hej, Vi är ett par som vill dela taxi eller åka svarttaxi med någon som vill tjäna lite extra. Vi skulle åkt buss, men denna buss åker tyvärr inte under de datumen vi hade tänkt resa till Kebnekaise (antingen 12/6 eller 13/6, och helst även tillbakaresa några dagar senare). Hör gärna av er om ni...
  9. SANYJ

    Kebnekaise v.44 Oktober

    Jag och två vänner har planerat en kebnekaise stigning nu i slutet av Oktober. Vi har aldrig bestigit någon berg, alltså blir detta vår första. Vi är dock vana med vandring och tältning i "extrema väder". Vi gör detta för utmaningen. Har läst såklart på lite, det blir kallt, men snöskor är jag...
  10. MonicaKa

    Nedskräpning :(

    Trist att det ska behöva påminnas om att man ska ta hand om sitt eget skräp när man är ute i naturen. STF visar hur det ser ut i Kebnekaises toppstuga, vad ska man säga, nästan som ett soprum. Ofattbart! Risk att denna är bakom betalvägg tyvärr (jag är Dagens Nyheter-prenumerant), men ändå...
  11. myroribrallan

    Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31

    Hej! V.31 tänkte jag försöka mig på Västra Leden på Kebnekaise. Närmare bestämt torsdag 30 juli. Söker kvinnligt sällskap! Alt mixat gäng att hänga på! Kanske har du/ni bättre koll på karta & kompass än mig? ;) Jag gjorde östra leden 2018 med guidad grupp, underbart! Såg däremot ingenting på...
  12. Huggg

    Keb, västra leden lavin?

    Vi är tre som tänkte gå upp på med snöskor keb via västra leden, Nu har det varit mycket prat om lavinfara Vet någon hur det är med lavinfaran om man bara följer leden, Innebär det någon större risk eller är det safe?
  13. Mangesuperhero

    Två skåningar bestiger kebnekaise i harmoni!

    http://youtu.be/v1eDmsj4ft4 Följ med grabbarna på deras livs största äventyr, med väldigt lite fjällvana och erfarenhet lyckades de bestiga Sveriges högsta berg!
  14. Nehrert

    Tältplatser vid Kebnekaise?

    Jag lurar på att ta med mig familjen till Kebnekaise i sommar. Barnen orkar nog inte gå hela vägen från fjällstationen och tillbaka på en dag så jag funderar på att övernatta någonstans i mitten på vägen upp. På en del videoklipp jag sett så ser det väldigt stenigt ut på de flesta ställena. Kan...
  15. camillabacher

    Bra basecamp - barn på sommer fjällen

    Min mand og jeg vil gerne på fjällen til sommer sammen med vores søn som da vil være 1 år och 4 måneder. Vi vil gerne bo på fjällstuga eller i hytte. Vi leder efter et sted som har nogle spændende muligheder for dagsudflugter og som i øvrigt er rart at være med barn. Vi har talt om Kebnekaise...
  16. topbaby11

    Bestiga Kebne i aug/sep?

    Hejsan! Jag funderar på att bestiga Kebnekaise i augusti eller september, är bortrest 28 aug-4 sep. Övriga datum fungerar. Hade i så fall tänkt övernatta på fjällstationen. Någon som har lust att haka på? Mvh, Annica
  17. Markus_hjo

    Utrustning, fasta rep och rutt-tips ang Kebnekaise

    Tja, har försökt läsa mig till detta men hittar inte mycket. Undrar om det finns fasta rep uppsatta upp till sydtoppen. Har sett några inlägg som tyder på detta, dock är dessa så gamla att jag vill dubbelkolla med någon som har färska nyheter att komma med. Vi har tänkt att göra toppen runt...

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.