norge

  1. Ensamsjäl

    Norges skog och vildmark för ensamcamping

    Hej Vikingar! Jag är villig och taggad på att ensamt vandra i Norges skogar där jag kan campa utan tält i 7 dagar. Var och handla idag de tillbehör som jag vet jag kommer att behöva för att kunna överleva överhuvudtaget. Jag har köpt: 70L ryggsäck, kompass, tändstål, såg, yxa, ficklampa. Mitt...
  2. barasara

    Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma)

    Hejhej! Jag ska möta upp ett gäng i Norge i sommar, antingen vid Bodö eller Narvik, och tänkte vandra dit (från Kvikkjokk eller Abisko). Jag har ungefär en vecka på mig, tältar och går gärna där det inte är så mycket folk. Undrar om nån har tips på fina rutter: 1) Till Narvik från Unna...
  3. snögubbe

    Bästa längdskidorten i norge?

    Hej, Efter ha åkt massa längdskidor i Sverige (Funäsfjällen, Orsa, Harsa, Åre etc.) så skulle jag vilja testa att göra det i Norge. Har aldrig varit i Norska naturen men har förstått att den kan slå allt man sett i Sverige :) Vart hittar man de vackraste vyerna vintertid? Vi tar gärna...
  4. Rasmus_B

    Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen)

    Hej, Vi är ett gäng på 5-8 pers som i slutet av juli planerar att åka till Nord-Norge för att paddla i en vecka. Samtliga är vältränade och har paddlat förr, vi kommer åka tåg till Narvik och kommer behöva ta oss med buss därifrån. Har blivit tipsad om Vesterålen då det ska vara väldigt...
  5. WästyKajaky

    Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige....

    Hej Kajakpaddlare! Jag har tänkt genomföra en distanspaddling under sommaren med start i Norge, utgångspunkt Fåberg strax söder om Hafjell och avslutningsvis i Göteborg. Paddlingen sker inlands Norge genom Gudbrandsdalslågen, Mjøsa, Vorma och Glomma vattendrag för att till slut paddla Norsk -...
  6. hansnydahl

    Riksgränsen mot Norge - böter?

    Om jag från t.ex. västra Padjelanta skulle korsa gränsen mot Norge med en kortare sträcka (av misstag) och bli påkommen, får man något straff då? Går man utanför lederna finns ju inga skyltar som berättar var gränsen är - annat än riksrösena på vissa berg. Jag har inte hittat någon info om...
  7. dcmoriarty

    Bra kartor för jotunheimen

    Tjena tjena! Jag var i Jotunheimen aust nu i veckan och köpte där en papperskarta på en bensinmack då de kartor jag beställde på internet en vecka innan inte hann komma. Jag tror dock kartorna jag beställde och den jag köpte på bensinmacken var precis likadana. Jag ska nu till jotunheimen...
  8. norge2018

    Tips på 5-dagars vandring i Norge

    Hej! Vi tänkte vandra i Norge för första gången nu i Augusti och behöver tips. Vi vill köra cirka 5 dagars vandring och kan vara borta i ungefär en vecka. Vi åker från Stockholm och tar helst tåg och buss, men har bil och skulle kunna ta bilen om det blir lättare. Vi är inga experter men har...
  9. HenricA

    Norgefiske, favoritdestination?

    Hej gott folk! Jag arbetar med turistfiske i Nordnorge, och får massor av fantastiska gäster varje år. Men är helt ny på detta forum, och tänkte se efter: Vilka är era favoritdestinationer i Norge? Och hur/vad brukar ni fånga? :) ha det bäst! Mvh :)
  10. 29351

    DOX - Ett dyk in i det okända på SVT2 ikväll

    Tips: SVT2 klockan 22:15 (5/12) DOX - Ett dyk in i det okända 1 tim 21 min. "Vid en expedition i ett stort grottsystem i Nordnorge dör två dykare. Räddningstjänsten vill inte bärga kropparna - det är för farligt. Då bestämmer sig fyra av dykarnas kamrater för att trotsa risken och göra det...
  11. shusplash

    Vandra Norge! Predikstolen, Trolltunga, Jotunheimen

    Söker sällskap för att bila och vandra Norge ca v.30-31. start ca 19/7. Tänkte ta dagsvandringar runt Predikstolen och Trolltunga, sen några längre turer uppe i Jotumheimen där vi har bl a Galdhöpiggen på 2469m och Glittertind på 2465m att bestiga. Jag kommer att köra från Nyköping. Därifrån...
  12. lars.brickstad

    Jobba på fjällstation i Norge

    Hej! Jag önskar jobba som fjällvärd på en fjällstation i Norge. Jag vill göra det under vintersäsongen för att kunna kombinera mitt intresse för friluftsliv och snö med att lära känna nya människor. Jag gillar även att jobba med serviceyrken. Är det någon som vet vilka fjällstationer det...
  13. EmilJohanssonn

    Projektarbete - Dykning i Norge

    Hej! Vi är tre grabbar som går på gymnasiet och har bestämt oss för att ta en dykvecka i Norge som vårt projektarbete. Saken är den att vi är ganska nya inom "dykvärlden" och har endast dykt i svenska vatten och har ingen koll på vart bra ställen i Norge finns att dyka på. Vi skulle uppskatta om...
  14. skogsmuller

    Weekend vandring i Norge 21-22 apr. Vart?

    Hejsan, Jag och min flickvän funderar på att åka till Norge och vandra helgen 21-22 april. Vad vi söker: * Att man kan vandra (dvs inte för mycket snö) * Inom ett avstånd av ca 50 mil från Götelaborg med bil * Fjäll (eller väldigt spännande/vacker terräng/natur) * Tältövernatting eller...
  15. M-Nilsson

    Fiske kring Åndalsnes/Romsdalen Norge?

    Jag ska till Norge snart och hade tänkt plocka med mig fiskeprylarna. Men jag har väldigt lite koll på fisket där! Troligtvis blir det runt Åndalsnes men har inte bestämt någon speciell plats att stanna på därför så skulle jag vara väldigt tacksam för fisketips där omkring! Vilka fiskarter är...

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...