tips

  1. Andy82

    Tips på skaljacka

    Tänkte investera i en ny skaljacka. Den ska användas till skidåkning, vardagsanvändning, friluftsliv i skogen och cykelpendling. En ”all-round” jacka helt enkelt. Efter letande så har jag kommit fram till Tierra Rock Blanc gen.3 är en jacka som skulle kunna uppfylla dessa behov. Vad era...
  2. holetaker

    Tips på prova-på-tält

    Jag söker tips på ett tält för mig som inte är en tältare av rang. Det jag söker: Någorlunda lätt.dvs ej över 4 kg. Ska passa för två Pers ink packning. Kommer dock användas mest ensam. Ser helst att innertält och yttertält sitter ihop ifall det ska resas vid nederbörd. Prisvärt, då jag inte är...
  3. Westshark

    Nästa resa

    hej. Några tips på fina tältplatser med lättare vandring Småland? tänkt vara borta 3 nätter. Bara ös på med bra tips nu 😁 ej tillgång till bil så buss förbindelse behövs.
  4. Kalle G

    Vandringstips väster om Mavasjaure-Pieskehaure (jaure?)

    Hej, jag söker tips om vägval och terräng söder om Mavasjaure, och sedan vidare norrut mot Pieskehaure. Jag planerar att vandra från väg 95 via Ikesjaure och sedan vika av västerut innan Mavas, prel ungefär vid vattendelaren i Iggesvágge. Tanken är att följa Mavasjaure södra "strand" (menar...
  5. lynne99

    Tänka på under expeditioner i varmt klimat?

    Hejsan! Jag ska vara med på en expedition/arrangemang som heter explorer belt. Där ska jag som 17 åring vandra med en parkamrat själva i 10 dagar. I år blir det Kroatien under juni/juli. Någon som har erfarenhet av att vandra i varmt klimat? Några tips eller saker att tänka på. Som t.ex om det...
  6. Tung Sten

    Hamra i höst

    Hej utsidare! Jag planerar att besöka Hamra Nationalpark i höst och undrar lite om det är någon som har några erfarenheter från området. Först hade jag tänkt besöka parken under försommaren, men jag har nu tvingats planera om - och nu är jag ute i plågsamt god tid. Planen är att i november...
  7. Pallet

    Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd?

    Hej! Jag planerar att tillsammans med en likasinnad äventyrslysten kompis cykla ner till Mt. Blanc i mitten av juni denna sommar. Sedan vill vi naturligtvis bestiga berget också. Saken är den att vi båda är helt nya i branschen högalpin miljö. Den enda erfarenhet vi tillsammans besitter är en...
  8. Lina-Arvid

    Var ska jag ensamvandra i sommar?

    Hej vandrarkamrater! Min vandrarkompis har skadat foten så jag ska gå själv i år. Har ni några tips på turer som passar att gå ensam (med tält), dvs, inga svåra vad eller så. Jag tänker vara borta typ 4 - 6 dagar. Jag har tidigare gått Jämtlandstriangeln ett par gånger, Kungsleden, mm. Tacksam...
  9. _Erik

    Köpa skädda och luckor

    Hej! Jag är i början av ett Njord-bygge (Björn Thomassons design). I dagsläget har jag inte börjat bygga än men så fort spantmallarna är riktade så är jag redo att köra igång med häftapparaten! Planen är att köpa skädda och luckor till bygget. Alla tips om inköpsställen samt recensioner om...

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.