sarek

  1. Maxplosive

    Vad för bok om Sarek?

    Hej, Mina föräldrar tjatar om att köpa en present åt mig då jag fyller år, vad för bok skulle ni rekommendera om Sarek? Intresserad av beskrivningar av terrängen och turförslag. Tittat på Fjällvandra i Sarek eller Sarek: Vandring, löpning och klättring med lättviktspackning.
  2. Yulia

    korsa Sarek på skidor i april Ritsem-Suorva

    Hej! min kompis och jag planerar att korsa Sarek från Ritsem till Suorva (via Rouhtesvagge, Skarja, Pielastugan och Liehtjitjavrre) i mitten av april. Jag har varit i Sarek många gånger men enbart på sommaren och skulle därför uppskatta att få lite information och råd om hur det ser ut på...
  3. jagjordi

    Accessing Sarek from Suorva

    Hello everyone :) I am planning a skimo expedition to Sarek sometime around early April. We intend to enter from the south, set camp somewhere south of Sarektjåkkta, and then climb several routes on those faces. My question is whether it is possible to access the park from Suorva. Most maps...
  4. erika79

    Fjällvandring i Sarek hösten 2025

    Vi är en familj på två vuxna och en 7 åring som bor i Halland och är vana att vandra längre dagsturer, men brukar inte övernatta. Nu är vi sugna på Sarek men vågar inte ge oss ut själva och är inte så sugna på att betala över 20 tusen/pers för en guidad vandring. Nu till min fråga: finns det...
  5. zero.alt

    Förberedelse på livshotande scenarier på vintertur i Sarek

    Hej, jag ska på skidtur från Ritsem till Kvikkjokk i Mars, ensam. Ingen klättring. Har gått sådana turer i Sarek och Norge en del, men har alltid funderat lite på vilka livshotande scenarier det finns och vad man skulle göra i så fall. Min tolkning så länge: Med toppen utrustning och...
  6. RosalieK

    Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan?

    Hej! Jag (23), min syster(27), mamma (60) och pappa (76) ska åka till norra sverige över sommaren. Mamma har starka minnen från sarek-padjelanta-abisko området från 30 år sen, därför ska vi åka upp igen. Hon älskade speciellt rapadalen. Nu såg jag att man kan gå från sitoälvsbron till aktse...
  7. OscarT

    Tältplats nära Nammasj

    Någon som har tips på en tältplats i närheten av Nammasj?
  8. Get1

    Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt.

    Hej! Ska upp och gå första turen i Sarek om 3 veckor. Planen är att börja gå ifrån Aktse första dagen ca. 13:00 för att sen ta oss upp till Skierfe och sen vidare till tältplats. Sen ska vi gå höga vägen norra rapadalen med målet att nå rovdjurstorget. Sen är tanken att vi ska gå norrut och...
  9. mikael.johansson

    Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna

    Hej På sommarens Sarekäventyr i början av augusti funderar vi på att runda Axel Hambergs topp, gå norr om sjön 1411, mellan glaciärerna Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna och sedan följa Oalgasjjågåsj. Några frågor om detta: 1. Pär Lindh beskriver ungefär den rutten i sin...
  10. Gupta2

    synpunkter på Sarekvandring

    Hej! Det är dags att börja planera för sommarvandringarna och i augusti har jag planer att tillsammans med ett par kompisar ta våran första tur i Sarek. Som Sareknybörjare har jag suttit och läst igenom det mesta jag hittat här på forumet och Fowwes blogg och jag tror att jag har lyckats snickra...
  11. Vildmarkare

    Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen

    Hej! Jag tänkte bestiga Sarektjåkkas 5 toppar i sena Juli/början av augusti med några goda vänner. Jag har ingen större erfarenhet av att klättra berg av denna storlek förut men jag klättrar på fritiden, i och med det så har jag kunskap om ankarbygge, firning, trad och sådant. Eftersom att jag...
  12. Erker

    Råd om ny sovsäck i fjällen

    Hej! Jag är ute efter en ny sovsäck men känner att jag har svårt att veta hur jag ska tänka kring temperaturangivelser och vad man ska välja för att undvika att frysa i de allra flesta fall. Ska man förlita sig mest på t-lim eller t-comf? Jag har god erfarenhet av fjällvandring men just nu...
  13. Piotr13

    The smell of the swamps in Sarek

    Hello, I've just returned from my second trip to Sarek, and there is one secret that I haven't resolved since two years. Sometimes, when I was crossing the swampy areas I felt a storng, herbal scent - like a really good perfumes. I was trying to find a particular plant that gives it, but...
  14. Mumfi

    Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL)

    Hej! Vi har dag 1 kl 11.00 - dag 6 kl 1800 med start mitten av augusti på oss för en tur uppe kring Kungsleden. Räknar med relativt högt tempo, men mest pga att det antagligen blir tvunget. Skulle uppskatta tankar kring två olika turer som det står mellan! Avvägningen är framför allt hur...
  15. Sverigesnationalparker.nu

    Vatten och snöläge i Sarek aug 2021

    Jag och en god vän ska upp och ta oss ann Sarek mot slutet på denna vecka och är lite nyfiken på om någon varit uppe nyligen och kan rapportera något kring vattennivåer etc. Förstår ju att vi är sent på säsongen och att det bör undelätta läget en hel del men är ändå nyfiken på ett par vad t.ex...
  16. tholedo

    Sarek Ritsem-Saltoluokta

    Hej, vi är ett litet gäng som tänkt gå Ritsem-Gusuris-Ruohtesvagge-Rapadalen övre vägen-Skierffe-Saltoluokta. 9-10 dagar. Några tankar, åsikter och idéer? Någon som varit där nyligen som har koll på snöläget och annat intressant? Vår tur är planerad i slutet av juli. Mvh
  17. bo.liss

    Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna

    Jag ska gå från Vaisaluokta längs Padjelantaleden och sedan vika av förbi Lulep Rissajaure och in i Sarvesvagge. Min plan är att sedan gå via Niejdariehpvagge till Alggavagge och sedan mot Skarja. Förhoppningsvis också upp på Svarta Spetsen för att sedan gå Ruohtesvagge, Boajsajavrasj, tillbaka...
  18. imbe91

    Vandring i Sarek i juli 2021

    Hej! Jag kommer vandra i Sarek med start i Ritsem (Akkastugorna) i början av juli, 1:a eller 4:e. Rutten kommer gå österut via Routesvagge och Skarja, med avslut antingen i Rinim eller Aktse, beroende på vattenläget i Rapaladalen. Jag kommer göra en 1-2 toppbestiningar längs vägen och tänker...
  19. Mumfi

    Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta

    Hittar inte någon tråd som rör just den här sträckan som är ritad på kartan. Medsols eller motsols är inte så noga. Är nyfiken på att höra om någon har gått något liknande och har erfarenheter att dela med sig av, särskilt kring tidsaspekten. Att det är vackert räknar vi kallt med! Vi är två...
  20. ClaraiSverige

    Transfer från Jokkmokk till Sitoälvsbron

    Hej, Jag tänker vandra lite i Sarek Nationalparken och hittade ett kort men kul avsnitt av kungsleden som börjar nära Sitoälvsbron. Problemet är att det finns inga bussar som går från Jokkmokk till där. Har ni föreslager hur man kan göra? Eller kanske finns det en person som har en bil och kan...

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...