kajak

  1. Vindrot

    Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping

    Hej! Har inlett min första långdistans paddling, första paddlingen över huvud taget faktiskt. Jag har aldrig haft någon vidare tillgång till vattendrag då man är uppväxt ute på västgötaslätten (5mil söder om Lidköping ungefär). Men en idé som varit med mig ett längre tag, och som äntligen...
  2. erikmanhold

    450KM, vad för typ av kajak?

    Hej att paddla 450km i en och samma semester. Hur lång tid bör övervägas för detta? Vad för typ av kajak bör man ha för en sådan lång paddling på visssa tillfällen öppet hav? Packyta och stabilitet är prioriterande men samtidigt kommer man göra paketstopp för påfyllning av konsumeringsvaror...
  3. LoveLins

    Trapper Salmon K2 Combi reparation

    Jag har fått ärva en gammal Trapper Salmon K2 Combi som tyvärr är i sämre skick. Jag skulle vilja få den sjöduglig men har inga erfarenheter av att laga/täta glasfiber. Är det någon här som jobbat med glasfiberkajak och kan ge lite tips, eller behöver man hitta nån som gör det åt en? Vad...
  4. mojson

    Kajak och Sup Lofoten

    Åker till Lofoten i juli och vill paddla kajak och suppa. Undrar om ni har tips på något fint ställe på Lofoten där en kan övernatta i tält ca 2 nätter, där det finns möjlighet eller närhet till att hyra sup, guidad tur med kajak samt vandringsturer? Utöver det kommer vi åka runt till andra...
  5. WästyKajaky

    Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige....

    Hej Kajakpaddlare! Jag har tänkt genomföra en distanspaddling under sommaren med start i Norge, utgångspunkt Fåberg strax söder om Hafjell och avslutningsvis i Göteborg. Paddlingen sker inlands Norge genom Gudbrandsdalslågen, Mjøsa, Vorma och Glomma vattendrag för att till slut paddla Norsk -...
  6. Estland

    Hjälp en nybörjare!

    Hej allihopa! Har på senaste blivit sugen på nya äventyr längs vattenlederna i Sverige. Framförallt har jag tänkt mig längre turer längs med åar, floder, älvar m.m. Den funderingen jag har är om man då ska försöka satsa på en kanadensare (enklare för mig som nybörjare) eller en kajak. Kanske...
  7. tapinim

    köpråd till min första kajak

    Jag paddlade 5 mil med den här gamla kajaken i somras och tycker det var ett riktigt roligt sätt att transportera sig och få se saker. Därför är jag nu sugen på att köpa en begagnad som jag även kan ha lite packning i då det är en gedigen utmaning med denna (0-2dagar). Jag kommer paddla större...
  8. memyc

    Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat?

    Hej! Är på jakt efter en ny kajak. Har paddlat kajak till och från i 15 år, är väl hyfsat rutinerad men långt ifrån något proffs. Idag har jag en gammal plastkajak, Sealion. Vet inte om de tillverkas längre. Jag köpte den begagnad ca 2004, så den har några år på nacken. Den är inte superbekväm...
  9. Rinte

    Vatten vid långpaddling

    Hej, Jag ska paddla från Stockholm till Skåne nu i Augusti och känner mig lite osäker på hur lätt/svårt det är att få tag på vatten under turen. Räknar med att det går åt 5 liter vatten per dag och tänkte ha 20 liter vatten i kajaken (10 l vattensäck, 6x1,5 l pet-flaskor, 1 l vattenflaska) . Är...
  10. marale_kth.se

    Köpes dubbel kajak

    Vi vill köpa en stor dubbelkajak med extra brunn för pakning i mitten i prisklassen 20-35 kkr. Vi vill helst köpa en begagnad men om vi inte hittar någon köper vi en ny exempelvis: TAHE TANDEM MAXI WK 640 Expedition Har någon tips på andra bra dubbelkajaker med stort packutrymme? Tips på äldre...
  11. Peter.nou_gmail.com

    Parkering i Östra Stockholms skärgård? Läget aug 2019

    Hej Jag tänkte paddla två eller tre dagar. Parkera och lägga i så långt österut som möjligt. Någon som har färsk koll på parkeringsmöjligheterna nära iläggningsplats vid Bromskär eller Kappelskär? Interwebs säger att det finns parkering vid Bromskär men jag hittar inte några detaljer och...
  12. Urban packrafter

    Forspaddling i Krokåns kanjoner

    http://vimeo.com/video/166703220 Film från forspaddling på Krokån i Halland med två kajaker och en packraft i april. Paddlingen började vid Porsebygget lördag och to oss genom både Flammafallet, Högränna och Nörrefors imam vi dagen efter tog upp vid Körsvecka bron. Värderat var inte särskildt...
  13. NorthernLight

    Höftproblem efter långpaddling

    Hej! Under 3 månaders tid genomförde jag i somras min planerade HBB-paddling. Allt gick enligt plan men med en del krämpor längs vägen såklart. Höfterna hade jag inga problem med alls under själva paddlingen trots att jag många dagar satt 10-12h non-stop i kajaken. Det var först efteråt som...
  14. thocar

    Längd på kajak - hur stor skillnad gör 30 cm?

    Jag kommer med största sannolikhet att investera i en egen kajak under våren. Jag kommer att använda kajaken både för kortare pass, endagsturer och helgturer - vanligen kustnära i innerskärgården eller Mälaren. Jag väger ca 80 kg och har väl passerat det värsta nybörjarstadiet, men har...
  15. avslutad20150710

    Ryggstöd

    Frågan har varit uppe förut, hur man får till ett ryggstöd som inte hindrar paddelrörelsen dvs bålrotationen. Bilderna nedan visar min lösning. Ryggstödet hamnar så långt bak att det inte hindrar min paddelrörelse samtidigt som det ger stöd när jag rastar. Jag har plastat två fästen i bakkanten...
  16. avslutad20150710

    Flytta allt dricksvatten till sittbrunnen

    För att frigöra packvolym har jag byggt hållare för petflaskor längs kanten av sittbrunnen. På så vis får jag in 3 petflaskor på 1,5 liter längs vardera sidan dvs 9 liter vatten totalt. Lägg därtill en vattensäck på 3 liter bakom sitsen och en till framför fötterna eller på akterdäck så klarar...
  17. avslutad20150710

    Kompassfäste

    Det har tidigare frågats i några trådar hur man bygger ett kompassfäste på kajakens fördäck. Här kommer min lösning. Kompassen jag använder är en Silva 70 UN. Fästet gör jag av glasfiberspackel. Först ruggar jag upp gelcoaten där fästet skall sitta. Sedan bygger jag en gjutform av några lister...
  18. Brune

    Erfarenhet av Thule K-Guard?

    Är det någon dom har någon erfarenhet av Thule K-Guard? Jag hittade bara en tråd om dessa och det råkade var min fråga från i maj ifjol och en som svarade var skeptisk. Har efter lite letade kommit fram till att Thule K-Guard passar till mina takräcksbalkar med fyrkantrör vilket inte...
  19. knen

    Forskajak önskas köpas, Tips?

    Hej! Jag är en tjej på 180cm lång och har paddlat ganska regelbundet sedan förra hösten. Det började inomhus där jag fick grunderna som eskimåsvängen bl.a. Nu vill jag köpa en egen forskajak men har känt mig lite begränsad när det gäller storleken på kajakerna i många fall. Eftersom jag är...
  20. NaturJohan

    Kajakkompisar Stockholm

    Hej! Jag paddlar mycket i Stockholm (både i Mälaren och saltsjön) och vill gärna ha paddelkompisar för kvälls- och dagsturer. Din erfarenhet spelar inte så stor roll - jag kan anpassa mig. Är du intresserad / har frågor -> skicka sms till 0761-674944 och ange Utsidan och ditt alias så jag vet...

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.