abisko

  1. barasara

    Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma)

    Hejhej! Jag ska möta upp ett gäng i Norge i sommar, antingen vid Bodö eller Narvik, och tänkte vandra dit (från Kvikkjokk eller Abisko). Jag har ungefär en vecka på mig, tältar och går gärna där det inte är så mycket folk. Undrar om nån har tips på fina rutter: 1) Till Narvik från Unna...
  2. TordWullt

    Rundtur Riksgränsen-Alesjaure-Abisko möjlig nu?

    Vill åka upp för att åka på tur nu. Haft lite saker att göra så tiden har gått...Start i riksgränsen, ner till Alesjaure (via Unna), kanske Nallo mm eller direkt till Abisko. Tåg dit och hem (Lund). Är det för sent map på snö eller kan det gå bra? Någon som precis varit där? Tacksam för svar!
  3. jennyelisab1

    Abisko i december

    Hej, Jag är en ganska van friluftstjej som är ute mycket i naturen, däremot mest under april-oktober. Varit på några en dags vandringar i Dalarna under januari, så jag har kläder för väder samt enklare utrustning. I år planerar jag en kortare tur till Abisko med min Golden Retriever under...
  4. Hefigu

    Unna Allakas, men sen? Tips på rutt...

    Hej fantastiska tipsare! Jag behöver råd om vägval efter och ev före Unna Allakas och andra förslag i Kebnefjällen? Jag går med familjen stugtur Kvikkjokk längs Kungsleden till Keb i slutet på Juli, allt är bokat och klart för det, men tänkte själv stanna i området lite längre om vädret är...
  5. coverman

    Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare.

    Har nu bokat både boende och tåg till Abisko i sommar. Vi är nybörjare – 5 vuxna och två barn (8 o 10 år). Vi kommer då att bo i Abisko och sedan ta dagsturer. Vi kommer in med tåget strax före lunch och har den eftermiddagen på oss. Sedan har vi två hela dagar till och dagen efter åker vi hem...
  6. coverman

    Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise

    Vi är nybörjare och tänkte ge oss ut på vår första fjällvandring i slutet av juli. Vi är 5 vuxna och 2 barn (8 och 10 år). Planen är att åka till Abisko eller vandra i området kring Kebnekaise. Blir inte alltför långa sträckor per dag eftersom vi är både nybörjare och har med oss barn. Någon som...
  7. Mrahvin

    Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m.

    Jag och sambon är sugna på en lite kortare stugtur kring påsk nu i vår. Tankarna går till Abisko-området. Mycket för att det är så smidigt med nattåget (vi bor i Uppsalatrakten). Går ju nattåg även till Jämtlandsfjällen men där har vi varit mer så det lockar inte på samma sätt. I fjol blev det...
  8. andersnoren

    Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare

    Hej Utsidan! Min lillasyster har önskat sig ett fjälläventyr i 25-årspresent, och jag försöker nu hitta en lämplig fjälltur i Abiskotrakterna. Hon har vandrat en del låglandsleder (Bohusleden och Gästrikeleden), men aldrig tidigare i fjällen. Hon är i bra form men vill inte ge sig ut på ett...
  9. Llama

    Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita

    Hej där! Vi är ett litet gäng vandrare som har fjällvandrat en del tidigare, men som nu i slutet av augusti för första gången tänkte ta oss upp till kebområdet för en vandringstur på max 7 dagar. Vi vill kombinera kortare sträckor av kungsleden med mindre befolkade, sevärda områden utanför...
  10. Braxe

    Tre tältnätter kring Abisko

    Hej! Behöver inspiration kring en vandring nu i början av augusti. Jag och min bror har tänkt oss tre tältnätter och en sista natt i abisko. Jag har vandrat i området förut, men brorsan är där för första gången. Tåg bokat till Riksgränsen, men har inte bestämt var vi hoppar av ännu. Vad kan vara...
  11. JenJen91

    Katterjokkstriangeln?

    Hej, jag, maken och hunden har tänkt en tur upp till Katterjokk/Abisko om några veckor. Vi funderar på en tur om 3-4 dagar med två nätter i tält. Optimalt om utgångspunkt och "målgång" är densamma (därav triangeln i titeln). Vi är öppna för alla förslag men vill gärna hoppa över de allra mest...
  12. JenJen91

    Katterjokkstriangeln?

    Hej, jag, maken och hunden har tänkt en tur upp till Katterjokk/Abisko om några veckor. Vi funderar på en tur om 3-4 dagar med två nätter i tält. Optimalt om utgångspunkt och "målgång" är densamma (därav triangeln i titeln). Vi är öppna för alla förslag men vill gärna hoppa över de allra mest...
  13. sofiasahlen

    Katterjåkk–Nikkaluokta

    Hej! Min bror och jag tänkte i sommar gå från Katterjåkk till Nikkaluokta, med Unna Allakas och Vistas som inplanerade stopp. Vi har en vecka, kanske ett par dagar extra, på oss. Vi sover i tält. Har ni tips på de andra stoppen? Nallo har jag exempelvis hört ska vara fint, men det blir ju en...
  14. ancaja

    Vandra Abisko - Nikkaluokta v37

    Har nu bestämt mig för att vandra Abisko- Nikkaluokta via Kungsleden 9-16 september, v 37 dvs. Någon som har erfarenhet av av vandra så sent, och kan delge lite tips? Vilka temperaturer / komplikationer kan man vänta sig? Är rätt osäker på kläd- och skofronten, nämligen.. Ang möjlig snö...
  15. Alper

    Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren?

    Tjena. Vi är två kamrater som har planerat in en resa upp till Abisko under Juni månad. Tidigare år har vi varit uppe i mellansverige och vandrat, bla. i Fulufjället som var en riktigt underbar upplevelse. I Fulufjället vandrade vi i 4 dagar och vi såg inte en enda själ under hela vandringen...
  16. lökenresare

    Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes!

    Vi är två grabbar på 22 respektive 19 år som har tänkt att vandra sträckan Abisko - Abiskojaure - Alesjaure - Unna Allakas - Riksgränsen. Vi åker från Stockholm torsdagen den 16e oktober. Vi har inte mycket erfarenhet av vandring, den enda erfarenheten vi har är att den ena av oss gjorde lumpen...

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...