vandring

  1. Stamborg

    Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ)

    Hej, Jag är supersugen på att ge mig ut på en typ, 2-4 dagarstur med min hund (en flattis). Jag vill inte resa för långt då jag har svårt att köra bil själv för långa sträckor tyvärr. (typ - max 7h) Bor i Alingsås så rätt långt söder ut. Fjällen är en bit bort. :( Jag har försökt hitta turer...
  2. FN1996

    Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar

    Hej, Jag har under flera år varit ute och gått/vandrat en hel del där jag bor, samt när jag varit ute och rest. Senast jag var utomlands gick jag 1,5-2 mil om dagen, vilket jag tyckte var helt fantastiskt! I och med detta föddes en tanke om att göra en resa där vandring/gång är centralt. Jag...
  3. zelalym

    Vintervandring i Dalarna

    Hej kära medmänniskor! I februari/mars någon gång tänkte jag och mamsen åka upp till Dalarna för att komma ut i skogen och snön, då vi dessvärre har brist på det här söderut! Dalarna är stort och vi är inte riktigt bekanta med de olika områdena :) Önskemålet är att hitta vandringsleder i...
  4. Get1

    Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt.

    Hej! Ska upp och gå första turen i Sarek om 3 veckor. Planen är att börja gå ifrån Aktse första dagen ca. 13:00 för att sen ta oss upp till Skierfe och sen vidare till tältplats. Sen ska vi gå höga vägen norra rapadalen med målet att nå rovdjurstorget. Sen är tanken att vi ska gå norrut och...
  5. mikael.johansson

    Hur lätta stativ klarar man sig med?

    En fråga till er som ger er ut på vandring med kamera och stativ - hur lätt kan stativet vara men ändå fungera bra i blåst och med långa slutartider? Det jag fått lära mig är att ett stativ skall vara tungt och det ger stabilitet. Mitt väger ca 3kg med kula och har alltid fungerat bra, kan även...
  6. jennyelisab1

    Abisko i december

    Hej, Jag är en ganska van friluftstjej som är ute mycket i naturen, däremot mest under april-oktober. Varit på några en dags vandringar i Dalarna under januari, så jag har kläder för väder samt enklare utrustning. I år planerar jag en kortare tur till Abisko med min Golden Retriever under...
  7. th-pi

    Vandringssällskap PCT Oregon

    Hej, i början av juli åker jag till USA för att vandra 80 mil av PCT med start i Seiad Valley och slutmål Cascade Locks. Är det någon som känner att den har tid, råd, pass och fysik att följa med? Jag åker inte med vem som helst, utan ser gärna att vi kommer bra överens innan vi bestämmer...
  8. Wwiddan

    Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället

    Vi ska vandra en rundvandring i sommar i Jämtland/Härjedalsfjället. Tänker cirka 4-5 nätter och vi kommer bo i tält. Vi har tittat ut 3 olika alternativ som vi kan tänka oss. Vad tror ni om dessa rundturer? Vilken av dessa rundturer rekommenderar ni, vilken är finast? Eller har ni förslag på en...
  9. Vildmarkare

    Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen

    Hej! Jag tänkte bestiga Sarektjåkkas 5 toppar i sena Juli/början av augusti med några goda vänner. Jag har ingen större erfarenhet av att klättra berg av denna storlek förut men jag klättrar på fritiden, i och med det så har jag kunskap om ankarbygge, firning, trad och sådant. Eftersom att jag...
  10. Urban packrafter

    Prisberömt packrafting film Earning a River

    Packraft på Kaitumälven! Nu kan du se min prisberömta dokumentärfilm Earning a River på Vimeo. Earning a River handlar om 6 kompisar som beslutar att vandrar till Kaitumälven i lappland med deras packrafts för att paddla och fiska på älven. Vägen dit blir inte odramatisk med snöstorm i ett...
  11. Vattenvargen

    Fjällen om hösten - när och vart?

    Hejsan Jag har aldrig sett fjällen om hösten. När är bäst att göra det? Kan man pricka hjortronsäsong, lingonsäsong och de omtalade "vackra färgerna i fjällen "samtidigt? Är det galet mycket kallare om hösten än om sommaren? Det ideala vore att få fatt i en stuga att parkera make och barn i, så...
  12. jojjebros

    Vandringsleder i Bosnien

    Jag har en vänn med Bosknisk bakgrund som jag har svårt att få med mig ut i svenska fjällen. Är det någon som gått eller känner till några bra vandringsleder i Bosnien? Min förhoppning är att han ska tycka det är extra roligt om han får visa vad Bosnien har att bjuda på :) Jag tänker 4-5...
  13. Nicolai.Gripberg

    Eldplatser på vandringsleder

    Hej! Jag håller på med ett projekt med att utveckla en ny sorts vedbehållare för vandringsleder i sverige. Målet att göra veden mer tillgänglig för folk som vandrar på lederna genom att t.ex. motverka stölder och missbruk av mängden ved. Jag undrar om det är någon som stött på något mer...
  14. NaturRasmus

    Bygga spång

    Hej! Inför ett vandringsevent behöver vi anlägga en spång för att kunna passera ett våtmarksstråk. Min plan är att bygga spången av begagnade lastpallar pga. kostnads- och tidseffektivitet. ● Någon som vet om/hur man kan få tag i använda lastpallar från företag ex. byggvaruhus som inte behöver...
  15. jojjebros

    Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen?

    Året är på slutsträckan och det är dags att göra av med friskvårdsbidraget innan nästa kommer in. Hur gör man för att spendera det på vandring och friluft? Man får inte köpa material, men finns det tjänster man kan lägga pengarna på? Jag skulle gärna höra vad ni lägger ett bidrag på, även om...
  16. Hostan96

    Dagsvandring i närheten av Berlin?

    Tänkte höra om någon har tips på någon fin vandringsrutt i närheten av Berlin? Jag kommer att ha tillgång till bil och vill gärna kunna göra en dagsutflykt där man kan parkera bilen och vandra för att sedan komma tillbaka till bilen igen. Har hört om Spandauer Forst men den känns lite kort.
  17. Kängor

    Kängor, hjälp.

    Hej! Nu är jag trött på kängor. Jag har köpt säkert 8 olika och fått lämna tillbaka alla. Antingen är de för små, eller för stora. Ingenting passar. Just nu har jag ett par Haglöfs Oxo GTX som jag har haft på mig ett tag här hemma. De sitter bra överallt förutom att det känns lite för trångt...
  18. JustIvan

    Kan en tjej använda stratos 36?

    Hej. Jag har en stratos 36 som jag brukar använda på dagsturer, min kompis ska vandra i fjällen under 4 dagar (endast dagsturer). Kan hon använda den bekvämt? Hon är 169cm och normalviktig.
  19. tholedo

    Sarek Ritsem-Saltoluokta

    Hej, vi är ett litet gäng som tänkt gå Ritsem-Gusuris-Ruohtesvagge-Rapadalen övre vägen-Skierffe-Saltoluokta. 9-10 dagar. Några tankar, åsikter och idéer? Någon som varit där nyligen som har koll på snöläget och annat intressant? Vår tur är planerad i slutet av juli. Mvh
  20. erikiiofph7

    Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare

    Hej! Om ett par veckor ska jag vandra på Kungsleden mellan Nikkaluokta - Vakkotavare, dvs i slutet på juli. Jag har inte vandrat i Norrland förut och undrar vad man bör ha med sig för att hantera myggen. På dagen när man går tänker jag att man smörjer in sig och ev har myggnät. Men när man är...

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...