Långcykling På två hjul genom världen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2020-04-23, 10:35
AlexTheExplorer AlexTheExplorer är inte uppkopplad

Cykla lite i Europa - Nybörjare

Hej!

Har fått upp ett ganska bra cykelflås nu när man cyklat till o från jobbet i ett par månader pga Coronakrisen.
Jag har på senaste tiden börjat bli riktigt nyfiken på att ta en U sväng i Europa med cykeln, nu till sommaren.

Jag är helt nybörjare på detta. Men kan tänka mig sova ute i ett litet tält då och då, det har jag gjort lite förr. Men har tänkt att jag ska lägga in lite hotel/hostel boende längs vägen endå kanske varannan var tredje dag eller så.
Tänkte ta en boende paus i typ Barcelona, eller kanske lite mer söder om Barcelona. Dvs stanna en vecka eller två.

Mina cyklar är inte high-tec, en gammal renoverad militärcykel (med big apple däck) som förvisso är stabil och rullar väldigt bra men är väldigt tung och en kina MTB som är rätt kass. Så jag antar att jag skulle behöva köpa någon annan begagnad cykel som är OK för långa cykelfärder. Jag är beredd att lägga några tusenlappar, behöver inte ha värsta kolfibercykeln eller så.

Det jag skulle behöva från er proffs är väl helt enkelt allmäna tips, och gärna några bra router jag kan följa. Hur många mil kan man ta sig på en dag om man cyklar på i "normal" takt. Jag kommer inte vilja pressa eller stressa, men inte söla heller.
Vad att tänka på. Vad att ha med. Osv etc.

Bifogar bild på den ungefärliga routen jag vill ta (dock inte över vattnet som det råkade bli där). Så dvs ca 400-450 mil, från Danmark.
(Tänkte ta tåg/buss/båt dit och starta där).

Tack på förhand

Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 11:10
Kveke Kveke är inte uppkopplad

Och du tror inte att det blir rätt mycket längre i verkligheten än när du drar raka linjer i kartprogrammet? Lägg på hundra mil eller nåt så kommer du nog närmare verkligheten. Det är hursomhelst rätt långt för nån som inte verkar så jätteerfaren.