Långcykling På två hjul genom världen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2020-04-23, 10:35
AlexTheExplorer AlexTheExplorer är inte uppkopplad

Cykla lite i Europa - Nybörjare

Hej!

Har fått upp ett ganska bra cykelflås nu när man cyklat till o från jobbet i ett par månader pga Coronakrisen.
Jag har på senaste tiden börjat bli riktigt nyfiken på att ta en U sväng i Europa med cykeln, nu till sommaren.

Jag är helt nybörjare på detta. Men kan tänka mig sova ute i ett litet tält då och då, det har jag gjort lite förr. Men har tänkt att jag ska lägga in lite hotel/hostel boende längs vägen endå kanske varannan var tredje dag eller så.
Tänkte ta en boende paus i typ Barcelona, eller kanske lite mer söder om Barcelona. Dvs stanna en vecka eller två.

Mina cyklar är inte high-tec, en gammal renoverad militärcykel (med big apple däck) som förvisso är stabil och rullar väldigt bra men är väldigt tung och en kina MTB som är rätt kass. Så jag antar att jag skulle behöva köpa någon annan begagnad cykel som är OK för långa cykelfärder. Jag är beredd att lägga några tusenlappar, behöver inte ha värsta kolfibercykeln eller så.

Det jag skulle behöva från er proffs är väl helt enkelt allmäna tips, och gärna några bra router jag kan följa. Hur många mil kan man ta sig på en dag om man cyklar på i "normal" takt. Jag kommer inte vilja pressa eller stressa, men inte söla heller.
Vad att tänka på. Vad att ha med. Osv etc.

Bifogar bild på den ungefärliga routen jag vill ta (dock inte över vattnet som det råkade bli där). Så dvs ca 400-450 mil, från Danmark.
(Tänkte ta tåg/buss/båt dit och starta där).

Tack på förhand

Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 11:10
Kveke Kveke är inte uppkopplad

Och du tror inte att det blir rätt mycket längre i verkligheten än när du drar raka linjer i kartprogrammet? Lägg på hundra mil eller nåt så kommer du nog närmare verkligheten. Det är hursomhelst rätt långt för nån som inte verkar så jätteerfaren.

Jag har kört 14 mil per dag som längst med bikepackning och cyclocrossdäck, och då håller jag inte semesterfart utan runt (15-40 km/h. Lätt att överanstränga knän och arsle tycker jag så jag skulle inte börja med att köra fler hundra mil på ett bräde.

Köp så lätt och bra hoj du har råd med på blocket eller nåt. Man behöver inget märkvärdigt. Delar går att byta ut.
Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 11:38

Citat:
Ursprungligen postat av Kveke Visa inlägg
Och du tror inte att det blir rätt mycket längre i verkligheten än när du drar raka linjer i kartprogrammet? Lägg på hundra mil eller nåt så kommer du nog närmare verkligheten. Det är hursomhelst rätt långt för nån som inte verkar så jätteerfaren.

Jag har kört 14 mil per dag som längst med bikepackning och cyclocrossdäck, och då håller jag inte semesterfart utan runt (15-40 km/h. Lätt att överanstränga knän och arsle tycker jag så jag skulle inte börja med att köra fler hundra mil på ett bräde.

Köp så lätt och bra hoj du har råd med på blocket eller nåt. Man behöver inget märkvärdigt. Delar går att byta ut.
Klart jag förstår att det blir längre i verkligheten... kom igen.
Men ok vi säger 500 mil då istället för 450 som jag skrev så du blir nöjd.

Nu framgick det kanske inte tydligt nog i texten, men jag ska alltså ta in på hotel/boende ibland, och känner jag mig för "överansträngd" kommer jag Givetvis vila upp mig. Inget konstigt.
Att stanna ett par dagar här eller där är något jag tänkt göra även utan att jag är utsliten.
Vill utforska vissa områden lite mer.

Jag är i väldigt bra fysisk form (även sedan innan jag började cykla), så jag tror det tar ett tag innan jag slår i taket rent prestationsmässigt.
Jag har heller ingen form av gamla skador eller så som riskerar blomma upp.
Och som sagt så är jag inte ute efter att ta ut mig totalt. Jag ska ta det i den takt som känns bra.

Men ok, så lätt cykel som det går är ditt tips. Ska se vad jag kan hitta.
Lär väl behöva en lista över lite reservdelar också, typ slang, däck, lagning, verktyg osv.
Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 12:11
nilsj nilsj är inte uppkopplad

Man ska ju förstås vara optimist så länge det går, men tror du verkligen Europas gränser är öppna "nu till sommaren"?
Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 12:23

Citat:
Ursprungligen postat av nilsj Visa inlägg
Man ska ju förstås vara optimist så länge det går, men tror du verkligen Europas gränser är öppna "nu till sommaren"?
Jag tror att det lär tyvärr vara stängt, men vill endå göra upp en plan.
Och i bästa fall så kan den utföras den här sommaren

Annars får man ta det nästa gång.
Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 12:28
HasseQ HasseQ är inte uppkopplad

Det finns väldigt mkt info man kan googla fram, här kommer några från länkförrådet. Hur långt man kommer på en dag är nog personligt, och det märker man efter några dar. I europa finns mängder med bra cykelleder man kan följa, kolla länk 2.
https://tomsbiketrip.com/planning-a-bike-tour/
http://radreise-wiki.de/Hauptseite
https://cyclingtips.com/2014/0 ... ow-to-guide/
Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 13:20

Citat:
Ursprungligen postat av HasseQ Visa inlägg
Det finns väldigt mkt info man kan googla fram
Tack så mycket! Ska kolla upp.
Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 19:08
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Att läsa gäller SheldonBrown.com
Du måse lära dg skruva hela din hoj. Inga undantag.

go tur
Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 19:28
Le Troglodyte Le Troglodyte är inte uppkopplad

Bicycletouringpro.com kan nog ge en hel del info också. Kolla upp hans youtube-kanal:
https://bicycletouringpro.com/
Svara med citat
Gammal 2020-05-08, 07:51
Jörgen Held Jörgen Held är inte uppkopplad

Håll drömmen vid liv

Hej Alexander,
jag cyklade från Lund till Barcelona 1994. Det blev totalt 2400 km. På den tiden tog jag färjan från Malmö till Dragör och vidare genom Danmark till Rödby. Från Puttgarden blev det i princip en rak linje till Metz i Frankrike. Därefter följde jag Rhone-dalen nästan ända ner till Medelhavet. Svänge av i höjd med Avignon mot Nimes och Montpellier. En mäktig känsla att stå på stranden till Medelhavet och veta att man cyklat tvärs igenom hela Europa. Fortsatte sedan längs kusten via Perpignan och Girona till Badalona där jag besökte några vänner.

Jag har en underbensprotes och det var min första långtur på cykel. Resan tog 19 dagar men då blev det bara äta, cykla och sova. Tog en vilodag i tältet på campingen i Nancy.

Det är en fördel att följa floder om man vill slippa alltför kuperad terräng. Se till att smörja in dig ordentligt med solskyddskräm. Läpparna är utsatta av både sol och fartvind. En liten spegel kan vara bra för inspektion av de nedre regionerna och om man får något i ögat.
Vill du vara lite mer förberedd kan det vara bra att ta med extra ekrar, ekerspännare, extra slang/ar, pump, däckavtagare och beroende på om du har snabbspännare för hjul och sadelstolpe eller ej, nödvändiga verktyg samt extra bromsbelägg. Allt går naturligtvis att köpa på färden men det är tråkigt att stå halvvägs uppför ett berg eller på vischan när cykeln fallerar. Otroligt nog fick jag ingen punktering och klarade mig med samma bromsbelägg hela resan. Hemfärden gick med tåg.

Prova gärna all utrustning innan. Det vill säga slå upp tält, testa gaskök (tycker det är mest praktiskt, notera dock att det finns två standarder för anslutning. Jag har en primusbrännare och tog med mig gasbehållare från Sverige men Dechatlon och välsorterade bensinstationer brukar ha båda varianterna) och cykeln.

Ju mer förberedelser desto mer "bekväm" blir resan men egentligen handlar det om inställning. Är du beredd att ta lite omak kan du ge dig iväg utan några större förberedelser.

Lycka till och var inte rädd för att hålla drömmen vid liv oavsett vad andra säger. Det är DIN dröm och det är DU som kommer att cykla!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:15.

Logga in

Tips!