Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-11-09, 10:46
cloud76 cloud76 är inte uppkopplad

Sulitjelma-Ritsem: korsa fjället

chanser att ngn har varit i dessa trakter (Norge, norr om Sulitjelma/blåmannsisen). Är det rimligt att korsa fjällen enligt bifogade bilder utan stora besvär?

Svara med citat
Gammal 2019-11-10, 08:04
Sarekretkeilijä Sarekretkeilijä är inte uppkopplad

En fråga yill:Har ngn bestigit Reinoksfjellet?
Svara med citat
Gammal 2019-11-10, 20:35
smux smux är inte uppkopplad

Jag har själv tältat vid sjöarna söder om Kråkmotinden på väg i bil utmed E6, och själv flera gånger funderat på hur det är att vandra i dessa trakter, så följer tråden med intresse.
Kråkmotinden själv har ett ganska fascinerande utseende som man lätt kommer ihåg, liknar till viss del berget i filmen "närkontakt av tredje graden" med sina branta sidor. Här lite mer detaljerad karta:
https://ut.no/kart#11.08/67.7417/16.2209
Svara med citat
Gammal 2019-11-10, 21:24
paerl paerl är inte uppkopplad

Jag har rört mig en del i området, men inte just där du ritat dina tänkta färvägar. Rent generellt tycker jag att det är ett fantastiskt intressant område, och när det blir för brant så att man inte kommer vidare så får man helt enkelt vända och leta efter en annan väg. Räkna med att det tar dubbelt så lång tid för samma sträcka som i 'normal' oledad fjällterräng.

Missa inte Hans Nydahls artiklar här på utsidan som till viss del berör det här området. Tex den här:
https://www.utsidan.se/cldoc/o ... te-hurre.htm
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:37.

Logga in