Saltoluokta - Kvikkjokk i september?

Hej,

Fick en ledig vecka från och med den 14 september och jag hade planerat att vandra Saltoluokta - Kvikkjokk i början av augusti men det blev inte av och tänkte därför kolla om det är möjligt att vandra den nu istället? Känner lite oro över en vinterknäpp. Min sovsäck har en komforttemperatur på -6 för herrar och undrar om det är "dugligt" eller krävs det en varmare säck? Har ingen tidigare erfarenhet av att vandra i september, som senast har jag vandrat i slutet av augusti.

Här har ni min utrustning. https://lighterpack.com/r/2dj0ef
 
Senast ändrad:
Hej,

Fick en ledig vecka från och med den 14 september och jag hade planerat att vandra Saltoluokta - Kvikkjokk i början av augusti men det blev inte av och tänkte därför kolla om det är möjligt att vandra den nu istället? Känner lite oro över en vinterknäpp. Min sovsäck har en komforttemperatur på -6 för herrar och undrar om det är "dugligt" eller krävs det en varmare säck? Har ingen tidigare erfarenhet av att vandra i september, som senast har jag vandrat i slutet av augusti.

Här har ni min utrustning. https://lighterpack.com/r/2dj0ef

Sovsäcken funkar utmärkt. Än så länge verkar vintern vara en bit bort, lite kyliga nätter men rätt sköna dagar. En fin tid nu när höstfärgerna börjar visa sig på allvar och mörka nätter med chans till norrsken om det är klart.
 
Borde va fin tid å gå, och lugnt med sovsystemet. Nyfiken på ditt tält, har du hunnit prova det i olika förhållanden? Kommer 2p version som ser intressant uttrycker jag
 
Borde va fin tid å gå, och lugnt med sovsystemet. Nyfiken på ditt tält, har du hunnit prova det i olika förhållanden? Kommer 2p version som ser intressant uttrycker jag

Jag har inte hunnit prova det i olika förhållanden än. Hade planerat in en 8 dagars tur men blev bara 4 dagar och gick från Nikkaloukta till Vakkotavare. Under dessa fyra dagarna upplevde jag inget oväder. Ventilationen är utmärkt och hade faktiskt ingen kondens tre av dagarna. Det var endast den sista dagen då det regnade jag hade lite kondens men väldigt lite jämfört med andra Hilleberg tält jag använt. Upplevde det lite jobbigt att packa ihop tältet då jag är van att pressa ner mina tidigare tält. Då det här tältet har två pinnar för att hålla upp ventilationsöppningarna behövde jag vika det så att pinnarna inte pessade förstörde innertältet.

De inkluderade tältlinorna vid varje hörn (där man stoppar ner tältpinnarna) är lite korta enligt mig, hade önskat några cm till. Myggnätet tenderar att korva sig lite vilket är normalt för no-see-um nät men Hilleberg använder annat material som jag upplever har betydligt mindre tendens till det. Absiderna är väldigt rymliga och finns överflöd av plats om man fördelar sin utrustning på båda absiderna. I övrigt känns tältet gediget och som att det ska hålla för det mesta.

För priset och vikten är det ett utmärkt tält men skulle jag köpa ett 2p tält hade jag nog valt Hilleberg Anaris som släpps nu 2020. Väger 300g mer men upplever att Hilleberg lyckas med smådetaljer bättre och dessutom är andrahandsvärdet väldigt bra. Däremot är det silnylon och inte silpoly vilket är att föredra från min erfarenhet. Värt att nämna att jag är 185cm, 73kg och skulle nog säga att tältet är precis lagom för min längd/storlek men för någon som är längre/större än 190cm upplevs det nog trångt.

Ska nog skriva en ordentlig recension senare i höst. Bara fråga om du undrar över något mer.
 
Senast ändrad:
Jag har inte hunnit prova det i olika förhållanden än. Hade planerat in en 8 dagars tur men blev bara 4 dagar och gick från Nikkaloukta till Vakkotavare. Under dessa fyra dagarna upplevde jag inget oväder. Ventilationen är utmärkt och hade faktiskt ingen kondens tre av dagarna. Det var endast den sista dagen då det regnade jag hade lite kondens men väldigt lite jämfört med andra Hilleberg tält jag använt. Upplevde det lite jobbigt att packa ihop tältet då jag är van att pressa ner mina tidigare tält. Då det här tältet har två pinnar för att hålla upp ventilationsöppningarna behövde jag vika det så att pinnarna inte pessade förstörde innertältet.

De inkluderade tältlinorna vid varje hörn (där man stoppar ner tältpinnarna) är lite korta enligt mig, hade önskat några cm till. Myggnätet tenderar att korva sig lite vilket är normalt för no-see-um nät men Hilleberg använder annat material som jag upplever har betydligt mindre tendens till det. Absiderna är väldigt rymliga och finns överflöd av plats om man fördelar sin utrustning på båda absiderna. I övrigt känns tältet gediget och som att det ska hålla för det mesta.

För priset och vikten är det ett utmärkt tält men skulle jag köpa ett 2p tält hade jag nog valt Hilleberg Anaris som släpps nu 2020. Väger 300g mer men upplever att Hilleberg lyckas med smådetaljer bättre och dessutom är andrahandsvärdet väldigt bra. Däremot är det silnylon och inte silpoly vilket är att föredra från min erfarenhet. Värt att nämna att jag är 185cm, 73kg och skulle nog säga att tältet är precis lagom för min längd/storlek men för någon som är längre/större än 190cm upplevs det nog trångt.

Ska nog skriva en ordentlig recension senare i höst. Bara fråga om du undrar över något mer.
Tack för info!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
BenderMania Sarek Kvikkjokk - Saltoluokta Fjällvandring 3
Chrillek Dricksvatten Kvikkjokk-Saltoluokta Fjällvandring 6
skogsavenyn Saltoluokta - Kvikkjokk, Kungsleden 8-18 auc Fjällvandring 8
mbd3f Kvikkjokk-Saltoluokta 8-18 Juni Fjällvandring 8
Grahniskogen Saltoluokta–Kvikkjokk med avstickare i Sarek Fjällvandring 5
Aamuvirkku Andra flygvilliga från Kvikkjokk till Tarraluoppa/ Saltoluokta 6.-8.9.? Fjällvandring 0
Gunlög Saltoluokta till Kvikkjokk via Luohttolahko Fjällvandring 9
Crille_ Bastu i Kvikkjokk / Saltoluokta fjällstation Fjällvandring 4
jyvgoo Kungsleden Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 11
david_k Sarektips: Sulitjelma till Saltoluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 6
Hinka Saltoluokta - kvikkjokk - båtar ? Fjällvandring 4
ErikThorsell Ang. Kungsleden Saltoluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 3
jharmala Saltoluokta - Kvikkjokk veckan innan midsommar? Fjällvandring 5
Pappan Kukkesvaggebron - Saltoluokta, lämplig väg? Fjällvandring 2
MrsNHP Saltoluokta i början av september? Fjällvandring 3
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
t0mmy Dagsturer Saltoluokta/Abisko - hur brukar folk göra? Fjällvandring 10
BenderMania Från Mikkastugan till Saltoluokta Fjällvandring 2
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
Pia73 Saltoluokta, tips efterfrågas! Fjällvandring 0
nicko_ Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta Fjällvandring 10
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
undersidan Lämpliga skor för sträckan Nikkaluokta-Saltoluokta? Fjällvandring 3
annaelisabeth Saltoluokta - Teusajaure utan väg Fjällvandring 8
Tagetes Trångt och trasigt på Saltoluokta Fjällvandring 3
-Malin- Vakkotavare - Saltoluokta Fjällvandring 1
sus_sky Saltoluokta till Suorva nästa vecka Fjällvandring 3
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
Nettchen Vandra Ritsem - Saltoluokta: antal dagar? Fjällvandring 4
Musse Vidunder Basläger i Sarek Fjällvandring 29
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
rockyduderino Sarek Augusti (Ritsem - Saltoluokta) Fjällvandring 16
Grönblad bussgods till Saltoluokta? Fjällvandring 19
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
nordängen Tvådagarstur från Saltoluokta Fjällvandring 13
Norris Gammal tall i "Lilla Tallsjön" vid Saltoluokta? Fjällvandring 0
Kristi_Brud Tips på rundtur vid Saltoluokta Fjällvandring 4
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
danielia Resa till/från Saltoluokta - nån som vill följa med? Fjällvandring 0
arniklasses Bestigningar Saltoluokta Fjällvandring 6
tomhylsan Båt till Saltoluokta Fjällvandring 4
tinab66 Nikkaluokta - Ritsem eller Nikkaluokta-Saltoluokta??? Fjällvandring 17
Chowdhury Start Surova slut Saltoluokta på 4 dar, genomförbart? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...