Tunna men stabila kängor. Vad finns?

Hej på er.

Jag har tagit mig vatten över huvudet och ska bestiga Kebnekaise i augusti.
Dock så är jag ny på det här med vandring. Jag har varit ute på lättare dagsturer där gympaskor räckt. Jag anar att jag behöver något stadigare för Kebnekaise.

Såhär tänker jag hittils:
1. Jag är en varm person som inte fryser om fötterna ens när det är vinter, och jag ska ut och vandra i augusti. Därför vill jag ha en tunnare känga som andas. Jag kommer vara rejält varm ändå med dubbla sockar på mig.
2. Jag är en tung kille på typ 100kg. Om jag har en full packning på mig är jag jättetung! Skulle jag trampa snett så kan jag gå sönder med all den vikten på. Därför vill jag ha en högre känga som ger rejält stöd runt fotleden.
3. Jag är inte gjord av pengar, och i värsta fall så blir detta första och enda gången jag använder dessa kängor. Så de får gärna vara BILLIGA. Jag ser en del bra vandringsskor för sisådär 3500kr, men jag vill försöka hålla mig under tusenlappen. Går det ens?

Har ni tips? Ber jag om för mycket? Vad vandrar ni med på somrarna?
 
Keb är inget extremt. Beroende på väg. Går du via Mårmapasset blir det stökigare, men kungsleden är inget allvarligt.

Folk har traskat i det området med bandskor, blötnäbbar och vanliga snörkängor.

Du nämner din vikt men det säger inget. Vikten är irrelevant för skaderisk om det är en hälsosam vikt. Jag väger närmare 100 pannor men har inga som helst problem med leder om jag råkar trampa snett. Högre kängor leder inte nödvändigtvis till högre stabilitet, däremot hindrar de att man får in massa bös i skorna.

Tror du skulle klara dig i ett par bra gympadojor (träjlskor på stockholmska) med lite grövre sula. Jag gick från Tarfala till Nikka i crocs en gång.

Om du nu måste ha kängor köp ett par begagnade från försvaret, typ modell äldre, floby överskott brukar ha. Då kommer du under angiviet pris och får ett par skodon som kommer hålla många år om du tar hand om dem.

Men om du oroar dig för att trampa snett så satsa på att bygga upp ledstabilitet och muskelstyrka. Och kanske minska trivselvikten om den är osund.
 
Min upplevelse är att den mest stabiliteten kommer från sulan, inte skaftet. Dvs har du en låg och bred sula så trumfar det höga och vridstyva kängor. Där är trailskor ett bra exempel, de har en tunn och bred sula med nära 0 dropp = låg tyngdpunkt som minskar risken för snedtramp.

Nu är inte jag någon förespråkare av att vandra med trailskor i fjällen, det passar inte mig, men jag tilltalas av filosofin med minimalism. Även jag har gått med crocs i fjällen, mellan sälka och kebne, med andra problem än att det var lite halt.
Till vardags så går jag i lundhags park om det är dåligt väder, dom ropade jag in på tradera för 1300kr. Det kanske kan vara ett alternativ? Det är dumsnålt att tro att du ska hitta skor för fjällvandring som kostar mindre än vad de flesta vardagsskor kostar.
 
Skulle med köra på skor. Ska du köpa nya för ändamålet tycker jag du ska prova trailskor, jag upplever att risken för att sabba leder minskar om skon är minimalistisk. Med höga uppbyggda skor så blir konskvensen av feltramp värre och jag gör det oftare pga sämre känsla för underlaget.

Däremot kanske du behöver dämpning av andra skäl, skor är verkligen individuellt. Jag överaskades dock av hur bra det funkar med trailskor, kanske får du samma upplevelse, kanske inte.

Som referens använder jag salomon speedcross slab. Inov's modeller funkade inte på mina fötter men jag har hört mycket gott om dem med.

/Gustav
 
Det är mycket mode i detta med skodon på fjällvandringar. Tidigare gick så gott som alla med gummistövlar i fjällen. Det funkade. Efter detta blev vandringskängor det enda man kunde gå i fjällen med och antingen bondeförbundare eller alppjäxor satt på varenda fot. Funkar utmärkt.
Nu är det plötsligt minimalistiska trailskor som får alltfler förespråkare, kanske influerade av amerikanska torra, tillrättalagda leder? Det funkar också.
 
Vandrat sarek och keb med Meindl-kängor från XXL som kostar 1200, säkert 999 när det är kampanj.

Väger 10kg mindre än dig, tror det inte är någon skillnad.

Det är din fysik som kommer avgöra hur det går, inte vad du har på fötterna.
 
Det är mycket mode i detta med skodon på fjällvandringar. Tidigare gick så gott som alla med gummistövlar i fjällen. Det funkade. Efter detta blev vandringskängor det enda man kunde gå i fjällen med och antingen bondeförbundare eller alppjäxor satt på varenda fot. Funkar utmärkt.
Nu är det plötsligt minimalistiska trailskor som får alltfler förespråkare, kanske influerade av amerikanska torra, tillrättalagda leder? Det funkar också.

Så är det, visst finns det trender även i något som bara ska handla om funktion.

Jag kan tillägga att jag även har ett par Lundhags Forest som jag är nöjd med. Även ett par Tretorn Sarek stövlar som också är bra. Det är tre olika skodon för lika olika tillfällen :) så mitt råd om trailskor är ändå med erfarenhet av alternativ, dock är det väldigt individuellt så något rätt eller fel finns väl inte direkt.

/Gustav
 
Det är mycket mode i detta med skodon på fjällvandringar. Tidigare gick så gott som alla med gummistövlar i fjällen. Det funkade. Efter detta blev vandringskängor det enda man kunde gå i fjällen med och antingen bondeförbundare eller alppjäxor satt på varenda fot. Funkar utmärkt.
Nu är det plötsligt minimalistiska trailskor som får alltfler förespråkare, kanske influerade av amerikanska torra, tillrättalagda leder? Det funkar också.

Precis! Det är det som förvirrar. Jag trodde att såna där gula Caterpillar/Timberlands var vandringskängor tills jag tittade på nätet och såg skodon i fyra olika material och snören kors och tvärs. Högteknologiska prylar.

Tack för alla tips hittills! Jag vet att jag kommer vara trött i fötter och vrister, för det har jag blivit under långa arbetspass (jobbar i butik, mycket gående och stående). Det är därför jag vill ha något mer känga-aktigt. Mycket sula och stöd. Trailskor är inte min grej, inte ens på asfalt.

Någon nämnde gamla militärkängor. Och det är lite det jag lutar åt med tanke på priset. Jag kanske får marschera upp för berget.
 
35587e40-88db-481a-95bc-8105516e35e3.jpg


Det var väl något i den här stilen jag hade i huvudet när jag startade tråden. Läder och gummi nertill, canvas upptill. Högt skaft, ofodrad. Är jag tokig?

Jag har förstått av era svar att det finns inget rätt svar, samtidigt som alla svar är rätt. Men jag vill gärna läsa vad ni tänker ändå. Det är inspirerande. :)
 
35587e40-88db-481a-95bc-8105516e35e3.jpg


Det var väl något i den här stilen jag hade i huvudet när jag startade tråden. Läder och gummi nertill, canvas upptill. Högt skaft, ofodrad. Är jag tokig?

Jag har förstått av era svar att det finns inget rätt svar, samtidigt som alla svar är rätt. Men jag vill gärna läsa vad ni tänker ändå. Det är inspirerande. :)
Det där är väl i princip ingen skillnad alls från dina forest?
Canvas brukar man ha på vinterskor för att undvika frost på insidan, men på sommarkängor så bör canvasen vara impregnerad/vaxad och då andas den inte bättre än lädret i dina forest. Alternativet är att den inte är impregnerad eller vaxad, då kommer du få ett elände med vatten i skorna som inte kan leta sig ut igen. Varför vill du inte använda dina forest?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Tunna stretchiga Fjällrävenbyxor som håller för mygg? Kläder 2
stenblock tunna ulltröjor för sommarbruk som inte är kroppsstrumpor? Kläder 14
gundj Tunna, täta handskar? Kläder 12
mashimaro Var köpa tunna ullstrumpor till rimligt pris? Kläder 28
Bo L Tunna Kläder 1
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 18
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...