Jbel Toubkal

Hej,
det är väl där de två kvinnor hittades med halsen avskuren på väg mot Jbel Toubkal. Någon som vet om de var där på egen hand eller i en resegrupp? Det finns än så länge lite info i tidningen dock har man gripit en person men fler tros vara inblandad. Det känns inte så säkert iallafall.
Med vänlig hälsning, Veni
 
Säkerhet i Imlil och Jbel Toubkal

Kanske inte nyligen. Men man får ta den senaste händelsen med dubbelmordet lite i perspektiv.
Jag upplevde människorna i Imlil som vänliga. Inte bara ville de sälja till oss, men även köpa vår utrustning. Så om man åker, bör man ta med utrustning man kanske vill sälja. Det är deras sätt att få tag på prylar, när vi bara beställer på nätet. En guide ville köpa min mobiltelefon. Eftersom jag ändå tänkte byta fick han köpa den.
Marocko är ett ganska säkert land att färdas i. 1,28 mord per 100 000 invånare där vi har 1,08. Befolkningen där är mycket riktigt vansinniga på mördarna och kräver dödsstraff. Det handlar om både deras inkomst från turister och att de är stolta över sin säkerhet i landet.
Med det sagt, man måste alltid vara lite om sig och kring sig när man reser i världen. För fattiga människor framstår även en medelklassresenär från Sverige som värsta lyxliraren. Och i en värld med religiös splittring blir vi representanter för hela västvärlden. Även om nästan alla är schyssta människor finns det onda människor. Här som där. Synen på kvinnor skiljer sig också en hel del, även om Marocko inte framstår som fundamentalistiskt. Vi var tre män som reste och vildcampade inte. Hela världen är inte som en fjällvandring i Jotunheimen, även om vi tycker det borde vara så. Man ska varken vara ängslig eller naiv.
Sen gäller When in Rome, do as the romans. Man kan gott vara lite inkännande och välja kläder och beteende efter situation. Marocko är inte Skandinavien och Västeuropa. De gör stora framsteg, men har en bit att vandra.
Reser man med organiserad resa är riskerna minimala. Organiserar man det själv, är riskerna hanterbara. Jag tycker inte man ska avstå en resa till Jbel Toubkal pga det tragiska dubbelmordet. De behöver turister. Däremot bör man iakta normal försiktighet när man reser i världen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dmitrij Säkerhetsläget på Jbel Toubkal Säkerhet och räddning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...