Paddling allmänt Kust och sjöpaddling

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-06-25, 05:05
paddla paddla är inte uppkopplad

Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet?

Hej,
ska köpa kajakpaddel. Har i alla år använt glasfiberpaddel, men ser nu att paddlar med aluminiumskaft har ett trevligt pris. Dessutom borde de ha en trevlig vikt, gissar jag.

Någon som har åsikter om för- och nackdelar med aluminium i skaftet jämfört med glasfiber?
Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 06:18
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Kallare mycket kallare.

go tur
Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 07:29
tango tango är inte uppkopplad

Mycket tveksam till att en alu-skaftad paddel skulle vara lika lätt som en motsvarande glasfiber.
Fördelen är väl tåligheten med alu jämfört med glasfiber, men nackdelen som redan nämnts borde väl vara kallt att hålla i.

Jag har mest sett lek- och barn-paddlar med aluskaft men har å andra sidan inte sökt efter någon heller.

/Patrik
Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 08:17
thureb thureb är uppkopplad nu

Vikt, temperatur, hållfasthet och möjlighet att ha olika styrka och tjocklek på olika sidor av skaftet ( mkt större påfrestningar på bladets sträcksida och böjsida) talar för kolfiber eller glasfiber. Dessutom kan oval form på skaftet underlätta ergonomiskt.

Fundera på vingpaddel.

Thure
Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 09:00
Calexico Calexico är inte uppkopplad

inte speciellt kallt, men mycket tyngre. Mest nybörjare som kör med aluminiumpaddel som e billiga och finns på biltema. Aldrig att man går tillbaka till dessa. Finns nog inga som väger under kilot
Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 09:51
tango tango är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av thureb Visa inlägg
Vikt, temperatur, hållfasthet och möjlighet att ha olika styrka och tjocklek på olika sidor av skaftet ( mkt större påfrestningar på bladets sträcksida och böjsida) talar för kolfiber eller glasfiber. Dessutom kan oval form på skaftet underlätta ergonomiskt.

Fundera på vingpaddel.

Thure
Du pratar om böj- resp sträcksida - är sträcksidan den sida av skaftet där bladet är konvext och böjsidan den sida av skaftet som där bladet är konkavt?

Vingpaddel är enligt min erfarenhet lite effektivare men mer känslig för felaktig isättning, dvs lättare att få felskär och riskera plurr innan man hittat tekniken.

Jag hade först skaffat en paddel med justerbar vinkel och laborerat mig fram till personlig favoritvinkel innan jag gått på en vingpaddel.

/Patrik
Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 15:41

Att kunna justera vinkeln är bra vilket man kan på många fina vingpaddlar.

Vingpaddlar greppar bättre i vattnet än europapaddlar och risken för felskär är IMHO mindre än med andra paddlar. Vingpaddlar styr till viss del själv sin väg genom vattnet och jag behöver inte hålla lika hårt med handen som drar bakåt.

Jag skulle definiera böj och sträcksida på skaftet på samma sätt som du.

Finns en del bra videor att studera.

Thure
Svara med citat
Gammal 2018-06-26, 04:18
paddla paddla är inte uppkopplad

Tack för svar!
Då vet jag vad jag ska välja
Svara med citat
Gammal 2018-07-02, 08:46
Nordiska Motorcyklister Nordiska Motorcyklister är inte uppkopplad

Vill inte starta en ny tråd, så jag friåker på denna.

Vilka paddlar (märke/modell) rekommenderar ni för en nybörjare, vingpaddlar i kolfiber ska vi glömma?
Svara med citat
Gammal 2018-07-02, 09:09
Danne W Danne W är inte uppkopplad

Paddel för nybörjare? Jag rekommenderar en grönlandspaddel - så kan du börja paddla med en gång utan att fundera på hur mycket du ska vrida handleden och sånt. Det är mycket intuitivt.

Jag hade inga problem att sen paddla med "vanliga" paddlar, gör det till och från. Gillade verkligen att i början kunna parera utan att missa att vinkla handleden rätt.

Försök gärna paddla utan roder/skädda i början också förresten så får du till teknik med att styra genom att paddla.
Svara med citat
Gammal 2018-07-02, 14:05

Min rekommendation är en lätt delbar längdvariabel och vinkelvariabel vingpaddel med små blad. Kolfiber är bra.

Lättare att styra i vattnet mindre wobbel ger mindre påverkan på handlederna.

En riktigt bra paddel är värd att lägga pengar på.

Thure
Svara med citat
Gammal 2018-07-02, 16:11
Calexico Calexico är inte uppkopplad

Köp en så lätt paddel du har råd med eller hyvla fram en grönlandspaddel själv. Jag rekommenderar grönlandspaddel men beror också på vilken typ av kajak du har.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:27.

Logga in

Tips!