Sy quilt av Apex 100, vilken komforttemperatur?

Tjena,

Jag tänkte försöka mig på att sy en enkel quilt med Climashield Apex 100 (g/kvm). Tänker mig det som ett svalare alternativ när min gamla Marmot Never Winter är för varm, samt att kombinera båda när det är riktigt kallt.

Har någon här erfarenhet av denna tunna Apex? Hittar inte så mycket info om 100 grams-varianten, men Sestrals Quilt syr av 133g (+5C), 167g (0C) och 200g (-5C). Betyder det att 100g hamnar runt 10C?

Jag förstår att komforttemperaturen beror på en massa variabler, jag är mest intresserad av en fingervisning innan jag börjar.

/Magnus
 
Det tror jag. Har själv Astucas Sestrals Blanket på 200 apex. Kan använda den i tarp och cowboycamping lite varm ibland men lätt att åtgärda då den öppnas helt. Kan ej yttra mig om tältanvändning då jag bara sover i tält på vintern. Tycker att 200 funkar bra, med tanke på vind under mina förhållanden. Jag är varken frusen eller varm av mig, ganska normal.
 
Glöm inte att i S Sverige gick det frysa sommartid i en FM genomsydd dunsoväck, 1,4 kg av Nordiska Fjäders modell.
Det blir svalt när kärnskuggan rullar över.

Har själv försökt med IKEAs sommartäcke, det behövdes 2 för att sömnen skulle bli god.

go tur
 
Tack för alla svar!

Det blev en bra sommar för en tunn quilt... Såg att As Tucas lagt till Apex 100 med komfort på 10 grader, gissar att det är rimligt. Funderar lite på att beställa en Cumulus 250 för normala sydsvenska förhållanden.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...