Lofsdalen - fjällens sista skoterparadis?

Kommer just från en vecka på turskidor i Lofsdalen. Detta forna friluftsparadis är ett formidabelt Mecka - förutsatt att du älskar:
1. att fräsa fram genom den fantastiska fjällvärlden i 100 knyck långt utanför skoterlederna utan att riskera påföljd.
2. öronbedövande vrål från högvarviga högeffektiva tvåtaktare i spårsystemens alla delar, som överröstar lavskrikornas kvitter.
3. avgaserna från samma motorer som sticker vasst i näsan långt efter att de försvunnit utom hörhåll.

Det är uppenbart att skoterfolkets antagligen helt överlägsna tillskott till Lofsdalens näringsidkare helt har fått styra utvecklingen. Jag förstår att det är svårt med konkurrensen och har egentligen inte så mycket att säga om situationen, utom att jag som skidåkare aldrig kommer tillbaka. Samt att jag sannolikt inte är ensam.
 
Härligt lavskrikor är irriterande. Hoppas att man kan höra fågelkvittret i storstäderna efter förbudet av förbränningsmotorer när man en gång var 10e år besöker någon.
 
Härligt lavskrikor är irriterande. Hoppas att man kan höra fågelkvittret i storstäderna efter förbudet av förbränningsmotorer när man en gång var 10e år besöker någon.

Du får passa på besöka storstaden oftare de närmaste åren, det måste ditt sista andningshål där du kan gå omkring utan att bli irriterad. Om några år kan det vara för sent.
 
Så ser det tyvärr ut på många ställen. Förvånande att det inte sker fler olyckor än det gör. Fullständigt urartat.
 
Jag var i Idre veckan innan påsk, gick bl.a. med turskidor mellan Nipfjället och Burusjön. Hörde skotrar från lederna kring Idre Fjäll och Himmelfjäll hela tiden. Tvåtaktare på höga varv.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...