Singel i Salto 2018

Jag har bokat in mig på Singel i Salto-vandringen med STF som går av stapeln i juli i sommar. Någon annan som ska gå? Eller som varit med tidigare och vill dela med sig av erfarenheter?

Jag har aldrig direkt vandrat tidigare (förutom en vecka i alperna och massor av långa promenader i Nackareservatet!) och aldrig varit så långt norrut i Sverige så det ska bli väldigt spännande.

Undrar nu över transporten upp dit.. och ner... Tänker att det vore skönt att flyga hem i alla fall och det går ett flyg kl 15.45 från Gällivare.. men vet någon hur lång tid det tar att åka från Saltoluokta fjällstation till Gällivare? Jag tycker det är väldigt svårt att googla fram information kring detta med båt och buss som ska gå till och från Gällivare. Hur lång tid tar den resan på ett ungefär?

/Karin
 
Bussen mellan Ritsem-Gällivare (bussen stannar vid Kebnats dit du kommer med båt från Saltoluokta) är linje 93 och sommartidtabellen brukar släppas någon gång runt April.
https://ltnbd.se/en/timetables/

Båten från Saltoluokta till Kebnats körs för att passa bussen, som har två avgångar dagligen till Gällivare sommartid om jag kommer ihåg rätt. Bussarnas tidtabell är lagda efter natt tågen till/från södra Sverige. Från Kebnats är det ca 2 tim bussresa till Gällivare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.