Petzl Vertex för klättring? - Forum

Klättring allmänt Klippa

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-09-03, 15:30
Arytmica Arytmica är inte uppkopplad

Petzl Vertex för klättring?

Hallå!

Jag behöver en ny hjälm till klättring. Jag har ganska litet huvud och därför är det viktigt för mig att hitta en hjälm som sitter bra centrerat på huvudet. Många hjälmar ger endast möjlighet att justera passformen på hjälmens baksida, vilket gör att hjälmen sticker ut mycket bak på mitt huvud medans framdelen sitter tätt mot pannan.

Jag har hittat en hjälm (Petzl Vertex) som har bra justeringsmöjligheter för att centrera hjälmen... Men denna hjälm marknadsförs mest som en industrihjälm enligt min uppfattning. Jag har dock sätt Petzl Vertex användas i klättersammanhang och guidade turer i grottor - dessa observationer betyder ju dock inte att den är lämplig.

Min fråga är om denna hjälm fungerar lika bra till klättring eller om den enbart är tänkt till höghöjdsarbete och industriverksamhet? Hjälmen ligger trots allt under kategorin "klätterhjälmar" på de flesta outdoorbutikerna.

Tacksam för svar!
Svara med citat
Gammal 2017-09-03, 21:33
monkeywrench monkeywrench är inte uppkopplad

Den duger utmärkt om det verkligen är den du vill ha. Den är ju snarlik gamla Petzl Ecrin Roc som var standard klätterhjälm under lång tid men har utgått. Anledningen till att du inte ser dessa hjälmar på klättrare längre är att de är för tunga. Tror jag, iallafall.

Men jag avråder ändå att köpa en Petzl vertex, jag har en sån i jobbet och den är vidrig att bära en hel dag i jämförelse med en ny, lätt klätterhjälm, typ Petzl meteor, scirocco eller Black Diamond vapor. Nog finns det en lätt, fin hjälm som går att justera efter dina behov. Förutom justeringar finns ju olika storlek att välja mellan också.

I industrin måste vi har dessa as till hjälmar för att de är godkända för vissa specifika ändamål. Ex. Stå emot droppande syra eller smält metall. Då räknas också vertex Vent bort så det blir ännu varmare och obehagligare. Sen har spännena olika hållfasthet innan de går upp, i industriklätting vill du ha ett spänne som sitter hårdare för att kunna ta flera islag under ett fall utan att hjälmen trillar av men inom confined spaces vill du ha ett spänne som lättare går upp för att inte riskera strypas om du fastnar etc. Kolla att du får rätt om du nu ändå väljer att köpa en industrihjälm för din rekreationsklättring.
Svara med citat
Gammal 2017-09-04, 01:00
Arytmica Arytmica är inte uppkopplad

Tack för svar!
Låter rimligt gällande viktaspekten.

Jag har gärna emot tips på hjälmar som går att justeras både fram och bak. Är lite less på att ha en hjälm som sticker ut långt där bak.
Svara med citat
Gammal 2017-09-04, 09:25
egs egs är inte uppkopplad

Vertex verkar vara klassad av UIAA iaf, så om den passar kan det inte vara helt fel eller?
Svara med citat
Gammal 2017-09-04, 12:12
monkeywrench monkeywrench är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av egs Visa inlägg
Vertex verkar vara klassad av UIAA iaf, så om den passar kan det inte vara helt fel eller?
Precis! Fast ändå är det helt fel. Buy nice or buy twice..
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:50.