Tips på varma turskidpjäxor?

Jag är på jakt efter ett par nya turskidpjäxor med BC-binding, jag har nu ett par Alpina Traverse som är alldeles för kalla, får knappt i en raggsocka (de är för smala på bredden så tror ej det hjälper att byta upp storlek).

Jag "går" på skidor så är främst intresserad av ngt som är varmt medans jag åker och sen funkar lika bra runt lägret, om man vill runt och samla ved eller vad som. Bryr mig inte om de är så bra/dåliga att manövrera skidorna i nedförsbacke med. Till vardags om vintrarna har jag ett par Sorel Caribou kängor och älskar dom. Klarar 40 minus, och det är dessa jag använder om jag är ute i skogen men inte åker skidor och de funkar prima för mina behov.

Letar alltså efter ngt liknande fast med BC bindning, gärna ngt som man kan få fast i ett par vita blixten också dvs formen på tådelen får inte vara för rund. Ska helst va läder, absolut uttagbart foder och gott om rum för extra raggsockar. Tips på modeller?
 
Alfa Polar verkar lite overkill för mina behov och min plånka, jag vill åka skidor i fjällen några gånger per år, inte på månens baksida :)

Lundhags hittar jag bara BC Guide, finns det fler? Har för mig att jag träffat ngn på fjället som hade en högre brun läder-lundhags BC pjäxa...
 
Är det kanske smartare då att byta till NNN 75 istället? Vilka pjäxmodeller finns som har löstagbart foder där?
 
Eller klassisk kabelbindning...

Hejsan

Har själv Lundhags Guide BC och är nöjd med dom. Varma och med god skidkänsla. Men med din beskrivning känns det egentligen som att en klassisk kabelbindning + skidkänga hade varit det optimala alternativet.

De går igenom olika sådana alternativ på den här sidan. http://www.brajakt.se/?p=4196

Själv har jag ett par Lundhags Husky Ski (http://www.outnorth.se/lundhags/husky-ski-90#BlackPrint) med tillhörande kabelbindning för turer under midvintern. Både bekväma och nästan löjligt varma. Men jag har läst väldigt mycket gott om Jörns Antifrys kängor och hade övervägt dessa om jag köpte nya 😄

/ Stefan
 
Tack för tips!
Ja kanske, jag har även funderat på om det skulle gå att använda Sorel-kängorna i nån form av modifierad binding... det jag har hört är att gummit i skon skulle ta för mycket stryk och att de skulle slitas fort. Gummit i Sorel är mer som en tjock gummistövel än t ex Lundhagskängan.

Överdrag skulle ju funka och även innebära att jag slipper köpa nytt, dvs fortsätta använda Alpina-kängorna och plocka fram dessa godingar som jag råkade ha i förrådet :)
http://www.beredskapsboden.se/sv/sk...igantisk-filtkanga-filtpjaxa-ytterskobeg.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 2
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
plupp27 Tips på topptursbindningar Turskidåkning 6
evinrude Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm Turskidåkning 19
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
johza Önskar tips på tälttur med tonåringar i Jotunheimen Turskidåkning 1
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
camlun Önskar tips på stugtur i påsk Turskidåkning 18
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
brigitte Tips på turer/böcker Turskidåkning 1
MartinR Tips på glaciärkurser i vinter Turskidåkning 0
peter1969 Behöver tips på ett bra område.... Turskidåkning 0
Hemskis Tips på 8 mils skidtur i Vindelfjällen Turskidåkning 4
svebur Tips på fina skidturer Turskidåkning 2
Charlotte_LL Tips på påsktur! Turskidåkning 1
aries Tips på byxor Turskidåkning 4
tosch tips på familjetur/semester!? Turskidåkning 2
piaea Nybörjare på turåkning - Tips Turskidåkning 1
Polarnatt Tips på kapell till pulka Turskidåkning 28
ellavarg Tips på vårvintertur Turskidåkning 12
Tips på stighudar önskas Turskidåkning 16
sailor2 Jotunheimen till påsk - tips på turer? Turskidåkning 1
jakobg Tips på trevlig 6-7dgr skidtur i jämtland/härjedalen Turskidåkning 3
avslutad tips på vintertur i skoooogen... Turskidåkning 1
taikoncamp Tips på tur kring Keb Turskidåkning 1
akto tips på vinterkängor + bindning +extra breda skidor Turskidåkning 9
Lilja Tips på kängor/pjäxor ? Turskidåkning 1
Tips på tur runt Kvikkjock Turskidåkning 1
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
Moga Dagstur Jokkmokk, tips? Turskidåkning 3
Almgren Fjällskidor, tips Turskidåkning 10
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...