Första vandringen i Idre - VILL MER

Wiiieee!!!

Nu har jag och gubben varit på vår första vandringsresa och den gick till Idre.

Vi har aldrig vandrat innan men har pratat om det i många år. Eftersom vi nu avslutat vårt liv som mjölkbönder och i år hade vår första semester på EVIGHETER så tog vi med oss yngsta sonen och brorsdottern och gav oss iväg.

Så galet underbart!!!

Vill ni läsa om vår resa så har jag skrivit och lagt in bilder här:

http://bondmoran.nu/?page_id=16663

Men nu kommer jag ha MÄNGDER med frågor till er som är lite mer vana - för vi vill ha mer!!! Jag vet inte om jag ska lägga varje fråga i en egen tråd eller lägga dem här??

Jag skriver mina frågor här så får ni säga till om ni tycker att jag ska lägga dem i egna trådar i en forumdel som passar bättre.

1. Vi hade vandringsbyxor på oss som var "vattenavvisande" men det visade sig inte vara alls tillräckligt när det regnar. Våra ponchos höll överkroppen torr men armar och ben var genomvåta.
Så till nästa gång behöver vi ha något bra "överdragsställ" som vi kan slänga på oss när regnet kommer. Det bör ju vara lätt och ta liten plats. Men vad ska man tänka på och vad ska man leta efter?

2. Nästa gång vi ger oss ut så vill vi tälta. Vi har "vanliga tält" hemma, ett 2 manna och ett 6 manna - men de är GALET tunga så de kan vi ju inte kånka med oss. Vad ska man tänka på när det gäller tält? Vi kommer troligen vara 2 eller 3 personer när vi vandrar. Både till fjälls och i skogarna här i söder.

3. Vad brukar ni ha med er i matväg? På dagsvandringar är det ju inga problem men om ni är ute några dagar eller en vecka? Köper ni de här färdiga "torrmaten" som man kan köpa i sportbutikerna? Eller har ni andra tips?

Tacksam för alla tips ni kan ge!!

Vi har gått två vandringsleder i Blekinge efter vi kom hem (dagsturer) och se ju att det finns mycket fina leder här i söder också.

Så har ni tips på fina dagsturer eller tvådagarsturer i Småland/Blekinge så tipsa gärna :)

/Bondmoran
 
Trevligt att nu haft trevligt:) Ska själv upp till just Idre om ett par veckor, ett område jag tidigare aldrig besökt.

1. Vattenavvisande är sällan tillräckligt vid regn, då krävs någon form av regn- eller skalbyxa. Det senare är en mer "avancerade" typ av regnbyxa och kan sägas ha ett bredare användningsområde. Dyrare såklart. Detsamma gäller överkroppen men där verkar ni hittat en lösning.

2. Det typiska fjälltältet är mycket riktigt lättare att bära med sig. Priset man betalar är ofta minskad komfort (kryphöjd, mer kramvänliga sovytor). Det finns en UPPSJÖ med tält i alla prisklasser och storlekar. Botanisera runt här på utsidan så kommer du hitta massor av diskussioner på ämnet och kläm och känn gärna i butik.

För att ha någonstans att börja så kan man säga att det finns två övergripande typer av tält - självstagande och ej självstagande. Fundera över om ni är i behov av att kunna sätta upp tältet där det inte går att få ner tältpinnar i backen, typ skärgård. Är svaret ja så satsa på ett självstagande kupoltält. Är svaret nej så kanske ett icke självstagande tunneltält passar bäst.

3. Matsedeln är väldigt varierad. Torkar en del själv för flerdagsturer men kompletterar med färdiga rätter. Hemtorkat är alltid fint:)

Kika på Ostkustleden i trakterna norr om Oskarshamn. Där finns övernattningsstugor efter varje etapp, vilket ökar mysfaktorn rejält. Även Tjustleden som ansluter upp mot Västervik och Falerum är fin, dock inga stugor där men väl vindskydd.
 
Hej,
Vad kul att ni gillade det!

Brallor (och om kläder...) handlar mycket om hur man förhåller sig till att bli blöt och varifrån det kommer samt hur mycket värme och svett man själv producerar. Själv blir jag svinvarm och svettas som en gris. Så ska enligt boken välja det super-tex som andas bäst. Men dom bli riktigt kalla och i fjällen blåser det ofta rejält när det regnar. Så trycket från vinden driver igenom fukten från regnet genom regnplaggen.
Så har själv valt att om det regnar lite så inga regnplagg. Känns bättre att vara blöt av regn än av svett. Se till bara att upplevelse av dom blöta kläderna är ok. Dvs ska inte frysa och ska inte kännas som en våt svamp.
När det regnar har jag andasbyxor med craft understäl under. Känns varmt och upplever det inte som blött även om det är fuktigt.

Generellt för byxor så finns det lite olika bra grejor:
snörning eller liknande nertill: då funkar det att vada med kängor och regnbyxor utan att bli nämnvärt blöt.
Dragkedjor i sidan: Så man får på brallorna snabbt utan att ta av skorna. En del modeller har hela vägen upp och kan ju vara praktiskt.
Vikt. Galon är tätt och bra och egentligen perfekt, men väger ett ton...

Tält handlar mycket om smak och tycke och vad man bott in sig i. I fjällen tycker jag tunneltält är bra. Snabba att sätta upp och vindstabila. enkelt att hantera även i hård blåst om man övat lite.
Rekommenderar att testa (kanske hyra nästa vandring) och sen köpa ett begagnat kvalitetstält. Hilleberg är tex bra men man betalar mycket för märket. kolla här på utsidan och blocket.
Bra ventilation (toppventil helst) för att undvika kondens.

Mat: Många torka själva, och blir en stor del av upplevelsen. Bättre på många sätt. Men enkelheten med tex Real och ändå ok smak... Ta med extra salt och kryddor bara.

Om allt ovan är det skrivet massor. Mycket handlar i slutänden om tycke och smak. Så prova er fram. Undviker man etablerade märken och affärer som naturkompaniet kan man komma undan utan att bli ruinerad dessutom

//Peter
 
Fråga 2, om tält

Jag anser att man vid val av tält ska börja med att titta på designen (typ av tält) eftersom den är avgörande för hur man kan/vill nyttja tältet. Ska man bo i tält eller enbart övernatta väderskyddat?

I detta svar har jag givit lite allmänna synpunkter.
Först när man bestämt vilken/vilka typer som man tror passar en bäst kan man gå vidare och titta på olika fabrikat och modeller.

Man ju låna eller hyra eller köpa billigt begagnat och prova sig fram.
 
Hej!

Du har redan fått flera bra svar. Jag gillar Friluftsbyns utrustningssida och tycker den ger en överskådlig och bra bild över hur man kan tänka vid val av utrustning. (Fjällräven ligger i bakgrunden till detta, kan man ju hålla i minnet) Länk

I övrigt finns en annan guldskatt att hämta information ifrån, svåröverskådlig, rörig, trasslig men alldeles underbar. Utsidans samlade kunskapsbank
Notera att det finns två trådar, min länk är till nr 2 där det finns länk till nr 1.

//Anders
 
Senast ändrad:
Tack så jättemycket för tips och råd. Jag ska läsa på både här på forumet och på länken jag fick.

Jag har läst massor i forumet här sista dagarna och hittat mycket matnyttigt - vilket innebär att det troligen kommer 100 frågor till ;-)

En annan sak som slog mig när jag läste svaret om regnbyxor är hur ni gör när ni kommer till riktigt sank mark eller om ni måste vada någonstans?

Man kan väl inte alltid ha stövlar i ryggsäcken och om vattnet går över kängorna så rinner det ju in även om det är vattentätt.

Finns det några byxor eller galosher eller något man kan dra på vid sådana tillfällen?
 
Vadning

Vattennivån kan ju vara klart högre än stövelskaften. Kängor tas av innan vad, liksom för låga stövlar, medan man i trailrunningskor e.d. bara går på.

Lämpligen har man lätta läger- o vadarskor i ryggan. Foppatoflfor är det många som gillar, men de lär kunna vara lite hala vid vad. Sandaler kan också vara OK. För egen del har jag väldigt lätta o luftiga gymnastik-/löparskor (eller vad de nu betecknas som).

Notera att det är skillnad på fodrade o ofodrade kängor, liksom om de fodrade har goretex-membran e.d. eller inte.
Ofodrade kängor, skalkängor, torkar relativt snabbt och torra sockor gör det ofta OK att vandra vidare med blött läder. Fodrade kängor - och särskilt de som har goretex e.d. - tar lång tid på sig att torka.
 
Mat

Härligt att ni vill ut igen - Grövelsjön och Femundsmarka har många fina turer.

Brukar aldrig torka mat utan köper "torrmat" och pulvermat i vanliga butiker. På stugturer har jag haft med mig lättrökt fläsk eller kött på fjället som jag stekt och ätit de första dagarna tillsammans med pasta och tomatsås. Tomatsås blandat med tonfisk är också gott. Det finns tonfisk i mjukpåse. Anser att man måste lyxa lite i början och är ni flera delar ni tält/kök och kan bära lite mer.

Frukost = havregrynsgröt blandat med varma koppen hallon/blåbär eller så kokar jag vasaloppssoppa separat.
Lunch= ca 1 1/2 dl couscous blandat=kryddat med varma koppen eller tomatsoppa. Koka vatten och vänta en stund så att det hinner svälla. Knäckebröd med tubost.
Middag: Pasta tortellini/pasta med pulversås (ost/carbonara/tomat) + riven parmesan ost. Brukar ha med några påsar färdig torrmat och det är guldvärt om det regnar=bara koka vatten och vänta ca 10 min.

Drickar inte kaffe så jag har med mig en påse med tepåsar: svart-, grönt- och örtte i olika smaker + några påsar söta varma koppen som efterrätt.

Har också energikakor och har alltid en i fickan i fall jag behöver höja blodsockerhalten dvs humöret ;-)

Det finns också flera riktigt bra kokböcker med tips på bra rätter som är billigare och inte väger mycket mer än frystorkat.

När jag vadar byter jag till sandaler, använder stavar som stöd och bär ryggsäcken enbart med axelremmarna för att enkelt komma ur den om jag skulle ramla
 
Senast ändrad:
Kör i bäckarna med foppatofflor. Dessa är även bra vid tältet när man måste kissa på natten. Också skönt att ta av sig kängorna efter en dags vandring och lufta fötterna. Använder även ibland kängorna med skalbyxor som har dragkedja utmed hela benet (full-zip) då man slipper ta av sig kängorna vid vad. Drar då åt byxbenen med åtdragbara band. Ett varv med silvertejp vid höga och långvariga vad funkar bra för att fästa skalbyxan vid kängan.
/tz
 
Haha, att helt enkelt vada barfota eller i foppatofflor hade jag inte ens tänkt på. Så enkelt och självklart egentligen.... suck!

Smart annars att tejpa brallorna ovanpå kängorna om det blir nödvändigt!

Tack så jättemycket för tipsen!!!

Och tack för mattipsen, det verkar faktiskt vara enklare än jag trodde att fixa mat när man är ute och vandrar.

Ni är verkligen en kunskapsbank här inne :-D

Hoppas det blir lite rea på vandringsprylar till hösten, brukar det vara så? För nu har jag en lista med allt möjligt jag ska skaffa mig.

Från mjölkbonde som aldrig kan åka hemifrån till naturtok som alltid åker hemifrån.... jo så det kan bli ;-)
 
Haha, att helt enkelt vada barfota eller i foppatofflor hade jag inte ens tänkt på. Så enkelt och självklart egentligen.... suck!
Vada inte barfota. Vattnet kan vara väldigt kallt. Lätt att tappa känsel och skada fötterna utan att det märks förrän värmen kommer tillbaka. Jag använder alltid sandaler för jag tycker att de sitter bättre än foppatofflorna. Skulle det mot förmodan bli riktigt varmt så vandrar jag i sandalerna o hänger kängorna på ryggsäcken
 
Vill bara säga ett STORT TACK till alla er som hjälpt mig med tips och råd!!!

Vill bara säga ett STORT TACK till alla er som hjälpt mig med tips och råd!!!

Nu är utrustningen beställd och jag längtar tills det kommer så att vi kan ge oss ut och vandra utan att behöva ta dagsvandringar för att vi inte har varken tält, sovsäckar, liggunderlag eller annat.

Om ni vill se vad jag valde så har jag gjort en lista här:

http://bondmoran.nu/?p=16805

Första vandringen med utrustningen blir 1-2 nätter någonstans i södra sverige. Småland, Skåne eller Blekinge kanske.

Ska bli så kuuuuuul :-D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
kungkokkos Första vandringen, tips mottages varmt. Fjällvandring 7
Helena B Första vandringen, tips på kläder när det är varmt. Fjällvandring 41
Lerede Första vandringen Fjällvandring 31
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.