Tvådagars i Funäs-/Tänndalen-/Hamraområdet?

Hej!

Kort varsel, men nästa helg ska jag och flickvännen upp till Tänndalen då vi fått låna en stuga där.

Vi kommer upp fredagkväll och tänkte ge oss ut på vandring på lördagen till söndag, så söker efter bra turer som är lagom för två dagar (en övernattning). Gärna fina vyer och saker att se längs med vägen. Vi tänker oss ca 1,5 - 2,5 mil per dag beroende på terräng. Övernattningen helst i vindskydd, stuga eller liknande. Skulle eventuellt kunna tänka oss tält också.

Är självklart flyttbara med start och mål med några mil i samtliga riktningar, så kom gärna med förslag eller om ni har egna erfarenheter om området.
 
En 2 dagars tur med stuga eller tält så är ju Helags ett alternativ.
Relativt lätt vandrat.
Jag och min 10 åriga son gick dör förra året.
Utgå från Ljubgdalen eller kläppen .
 
Storvigeln

En tur som är närmare Tänndalen är ju att utgå från Svansjökläppens parkering och gå mot Storvigeln som ligger på den norska sidan om gränsen. Fin utsikt från Storvigeln in i Norge och är inte svårt att ta sig upp på.

Anmarschen kan kanske uppfattas som lång, men lätta packningen så går det rätt bra. Utsikten är som sagt värd det.

https://www.funasfjallen.se/sommar/aktiviteter/17-malmagen-bolagen-7km/

Siktar på samma tur med barnen senare i sommar, fast med alternativet att vandra på Vättafjället beroende på barnens dagsform.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.