Cumulus-sovsäckar för Skåne

Jag skulle behöva lite hjälp att resonera kring det här med sovsäcksköp. Funderar på att beställa två säckar från Cumulus.

Jag kommer främst använda dem i Skåne och lite i Småland, och nån sommarnatt per år i Norrbotten. De ska dels användas när jag är ute med barnen i skogen och då spelar vikten kanske inte så stor roll. Men sen har jag en bakgrund som ultralöpare, men just nu med ryggproblem, och tänkte som substitut prova lite solovandring med lätt rygga och många kilometer.

Just nu funderar jag på Quilt 150 eller Lite Line 200 för sommar, typ maj-sep, och en Mysterious Traveller 500 för vår, höst och (skånsk) vinter. Den senare borde väl också passa för sommarfjället om jag hamnar där. Jag har en tunn dunjacka att komplettera med.

Verkar detta vara en bra kombo om man nu ska köpa två säckar?

Några funderingar:
Jag är rätt varm av mig och avskyr att ligga och svettas: är det enklare att justera tempen med en quilt?

Med quilt, blir det inte väldigt svettigt att ligga direkt mot liggunderlaget? Eller har jag missat nåt? Jag tänkte köra med Therm a Rest NeoAir Xlite.

Tar också gärna mot tips på billiga men hyfsat varma sovsäckar till barnen. Gör inget om de väger lite.
 
Sover du i underställ så gör det ju ingenting att ligga direkt på liggunderlaget, annars kanske ett sådant här dra-på-lakan kan vara ett alternativ?

Ytterligare ett annat alternativ kan vara någon typ av sovsäcksliner av silke eller annat material. För hur du än gör så brukar det resoneras att livslängden för socsäck/quilt blir längre om man skyddar den med underställ eller liner.


Har själv en Cumulus Comforter M400 men har inte haft den längre nog för att recensera den.
 
Av en stuvbit fodersilke gör du lätt ett sovsäckslakan. Maskeringstejp mot matningen, finaste nålen och tråden så går det gallant.

Quilt är lätt och reglerbart, Jordans modell är den bästa modellen jag testat.

Lätta sovsäckar brukar vara genomsydda och utan blixtlås, spar vikt men är opraktiskt.

Beyond Backpacking är en utmärkt tipsbok, läs den!

go tur
 
Sover du i underställ så gör det ju ingenting att ligga direkt på liggunderlaget, annars kanske ett sådant här dra-på-lakan kan vara ett alternativ?

Ytterligare ett annat alternativ kan vara någon typ av sovsäcksliner av silke eller annat material. För hur du än gör så brukar det resoneras att livslängden för socsäck/quilt blir längre om man skyddar den med underställ eller liner.


Har själv en Cumulus Comforter M400 men har inte haft den längre nog för att recensera den.

Tack för råden och tipset om lakanet! Jag sover i underställ när det är kallt, men skulle aldrig klara det en varm sommarnatt.

Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan deras quiltar och Comforter? Vad är fördelarna med en comforter?
 
Av en stuvbit fodersilke gör du lätt ett sovsäckslakan. Maskeringstejp mot matningen, finaste nålen och tråden så går det gallant.

Quilt är lätt och reglerbart, Jordans modell är den bästa modellen jag testat.

Lätta sovsäckar brukar vara genomsydda och utan blixtlås, spar vikt men är opraktiskt.

Beyond Backpacking är en utmärkt tipsbok, läs den!

go tur

Det var lite så jag tänkte, att de lättaste sovsäckarna inte såg så praktiska ut. Och de verkar vara kortade rejält på både längd och bredd.

Kollade upp boken, den verkar riktgt bra så den är beställd nu! Tck för tipset!
 
Börja med en av sommarsäckarna för att lära dig var på skalan du är och vad som passar dig. Testa quilten om du om vet med dig att du är varm och inte gillar att ligga mumifierad. Viktigt att den är tillräckligt lång så att den når upp till öronen när det är på gränsen temperaturmässigt.

Angående barnsäck har vi en Cumulus Junior 250 och är nöjda (förutom att barnen inte heller gillar mumiesäckar).

Jag har varit ute i skogen några dagar nu med 12 grader som lägst på nätterna enligt prognos. Jag använder en WM Summerlite (255 g dun, 540 g totalt) och sover i tunt underställ och balaklava på ett Xtherm. Den är nog rätt lik Cumulus 200. Jag sover men den uppknäppt och dragkedjan under mig som en quilt / täcke, för att det är skönare så, men sista timmarna brukar jag börja frysa och behöva mumifiera mig. Jag verkar vara mer frusen är de flesta.

Liggunderlaget är superviktigt och många fryser för att de har för dåliga luftmadrasser. Det angivna r-värdet gäller när det är maxpumpat och stenhårt. Om du är varm funkar säkert Xlite bra annars rekommenderar jag Xtherm till alla eftersom det inte hjälper hur varm säck man har om man blir kall underifrån.

Om du inte sover med kläder på har EE ett skydd som passar Xlite och Xtherm https://enlightenedequipment.com/pad-cover/

Vilket typ av skydd / tält man använder spelar roll också. Nu körde jag med ett tarptält som var helt öppet med myggnät på sidorna, det gör det så klart svalare om det blåser men också mindre fuktigt.
 
Jag har ett Quilt 350 sedan lite drygt ett år tillbaka. Det är säkert individuellt, men jag gillar inte Cumulus sätt att fästa quilten i madrassen. När jag vänder mig följer den med, likt en sovsäck, vilket gör att glipan kommer upp i ryggen. Detta kan delvis ha att göra med att den inte är så bred. Jag ska experimentera lite under denna säsongen med att köra utan banden, eller bara ha de nedre på innan jag bestämmer mig för om jag ska återgå till sovsäck istället. Det är iallafall värt att ta i beaktande om du köper quilt
 
Börja med en av sommarsäckarna för att lära dig var på skalan du är och vad som passar dig. Testa quilten om du om vet med dig att du är varm och inte gillar att ligga mumifierad. Viktigt att den är tillräckligt lång så att den når upp till öronen när det är på gränsen temperaturmässigt.

Angående barnsäck har vi en Cumulus Junior 250 och är nöjda (förutom att barnen inte heller gillar mumiesäckar).

Jag har varit ute i skogen några dagar nu med 12 grader som lägst på nätterna enligt prognos. Jag använder en WM Summerlite (255 g dun, 540 g totalt) och sover i tunt underställ och balaklava på ett Xtherm. Den är nog rätt lik Cumulus 200. Jag sover men den uppknäppt och dragkedjan under mig som en quilt / täcke, för att det är skönare så, men sista timmarna brukar jag börja frysa och behöva mumifiera mig. Jag verkar vara mer frusen är de flesta.

Liggunderlaget är superviktigt och många fryser för att de har för dåliga luftmadrasser. Det angivna r-värdet gäller när det är maxpumpat och stenhårt. Om du är varm funkar säkert Xlite bra annars rekommenderar jag Xtherm till alla eftersom det inte hjälper hur varm säck man har om man blir kall underifrån.

Om du inte sover med kläder på har EE ett skydd som passar Xlite och Xtherm https://enlightenedequipment.com/pad-cover/

Vilket typ av skydd / tält man använder spelar roll också. Nu körde jag med ett tarptält som var helt öppet med myggnät på sidorna, det gör det så klart svalare om det blåser men också mindre fuktigt.

Du har rätt, jag börjar med en sommarsäck och känner mig för. Det var mest att de har 10% rabatt fram till idag söndag så jag tänkte spar ain några kronor. Men bättre köpa rätt :)

Jag tänkte att xtherm skulle vara för varmt på sommaren och det var emst därför jag spanat in xlite. Jag läste nånstans att Expeds liggunderlag var skönare om man ville ligga direkt mot, som med en quilt. Men det är säkert smaksak. Jag är mest orolig att xtherm/xlite har för dålig hållbarhet.
 
Jag har ett Quilt 350 sedan lite drygt ett år tillbaka. Det är säkert individuellt, men jag gillar inte Cumulus sätt att fästa quilten i madrassen. När jag vänder mig följer den med, likt en sovsäck, vilket gör att glipan kommer upp i ryggen. Detta kan delvis ha att göra med att den inte är så bred. Jag ska experimentera lite under denna säsongen med att köra utan banden, eller bara ha de nedre på innan jag bestämmer mig för om jag ska återgå till sovsäck istället. Det är iallafall värt att ta i beaktande om du köper quilt

Jag tycker inte heller deras system ser så bra ut. Dessutom får jag känslan av att man med vilken fastsatt quilt som helst blir mer låst än med sovsäck. Med sovsäck kan man hoppa runt lite och nå sin ryggsäck, sätta sig upp, mm , men med en quilt fastsatt i liggunderlaget blir liksom fastnålad. Eller?
 
Intressant med Askels feedback. Min nästa "sovsäck" blir nog en quilt och då blir det från EE där man kan välja storlek på bredden och längden

https://www.enlightenedequipment.com/enigma/

Oh det där var riktigt elakt... Efter att ha surfat in på deras sida och sen sett olika youtubefilmer med EE in action så blir man ju duktigt sugen på en sån. Om jag bara visste att jqg skulle gilla konceptet med quilt så skulle jag kunna hosta upp slantarna, men nu känns det lite väl mycket med frakt och moms dvs minst 3500kr för att prova på. Men speciellt Revelation såg ut att vara perfekt för mig. Enkelt att skapa fotbox om man vill, men går att sova med det som täcke.

Efter att ha tagit till mig alla era tips så blir det nog en comforter från Cumulus. Ska se om det går att sy i en dragkedja för fotbox och knappar för fästsystem så den imiterar EE. Gillar jag inte konceptet så blir den perfekt att ha med som förstärkning när det är kallt. Jag släpper Cumulus quiltar för jag tycker fotboxen verkar gå alldeles för högt för min smak.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Mrahvin Cumulus X-lite vs Lite line Bo och sova 14
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Kimkim Cumulus Panyam / Pertex Quantum Bo och sova 0
Mr_Miyagi Nya quilts från Cumulus Bo och sova 1
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
Dosferra Modifierad Cumulus Taiga 360? Bo och sova 10
Silverswede Cumulus 400 lite line eller Roberts Superlight? Bo och sova 15
johanzell Cumulus Panyam 450 vs 600 Bo och sova 13
AriGold Cumulus comforter M vs. L Bo och sova 0
jonatan.olofsson Cumulus Quilt 350/450 Bo och sova 32
Tiran Cumulus bredd? Bo och sova 0
david4077 Sovsäck ifrån cumulus Bo och sova 26
Eliot Cumulus Cuantum 200-fråga Bo och sova 3
sibbe67 Roberts-cumulus Bo och sova 1
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
loljonas Cumulus dunsovsäckar Bo och sova 23
arniklasses Cumulus Lite 300 vs 400 Bo och sova 3
Sara84 Cumulus sovsäck Bo och sova 7
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...