Djungel att välja tält

Sålde mitt Nammatj 3GT för ett tag sedan. Är nu sugen på att skaffa ett nytt. MEN.......
Vi är 4 i familjen, dock kommer det bli en del egna grejer, det kommer bli vissa grejer med barnen (11 och 13 år) och även med hela familjen..... Har kommit fram till att den bästa lösningen troligtvis är att köpa 2 tält (1 st 2-manna och ett 3-manna)

Kommer nog välja en någon billigare modell på det större.
Men när det gäller 2-mannatältet har jag snöat in på 3 olika modeller som förvisso har olika "klassningar".....

Det kommer användas till vandring (både fjäll och enklare skogsvandring), cykling och enklare båtutfärder.
1. Fjällräven Abisko View 2 som väger 2,7 kg (ser galet inbjudande ut med den öppna lösningen)
2. Hilleberg Allak 3,3 kg.
3. Hilleberg Staika 4 kg

Fjällräventältet har en bredd på 130 cm, Allak 120-130 cm och Staika 140 cm.
Visst, Staika't är 0,7 kg tyngre än Allak men också större. Fjällräventältet är ju lättast och billigast. Men valet är inte lätt ändå.

Har varit ägare till ett par Hilleberg tidigare och har en viss förkärlek till dom. Menmen......... :)

Några kloka eller okloka tankar om detta? :)
 
FR Abisko View verkar vara ett väldigt trevligt tält - men det är knappast lämpligt för fjällen eftersom innertältet är i mesh! Det blir dragigt/kallt. FR nämner ju själva att det är avsett för varma, tropiska klimat.
Det finns andra tält med öppna lösningar men med tät innertältsväv, t.ex Exped Venus II.
 
Jag kör tvåmans tält när vi är ute 4 personer (vuxna barn). En kombination är Nammatj2GT + Nallo2, där GT absiden i Nammatj räcker väl för alla 4 personers packning. Nallo2 är även så pass lätt att det även kan dubbla som 1-manstält när vi är 3 personer.
Instämmer även i kommmentaren till Abisko View, dvs innertält med ytor i mesh som inte är möjliga att sluta till och reglera vetilationen blr dragigt och inget jag vill använda ovan trädgränsen.

Söker du ett rymligt 3-mans tält kan Bergans Trollhetta 4 vara ett alternativ till lite bättre prislapp att studera.
 
FR Abisko View verkar vara ett väldigt trevligt tält - men det är knappast lämpligt för fjällen eftersom innertältet är i mesh! Det blir dragigt/kallt. FR nämner ju själva att det är avsett för varma, tropiska klimat.
Det finns andra tält med öppna lösningar men med tät innertältsväv, t.ex Exped Venus II.

Tack för tipset!! Helt klart intressant! Men kan du säga vad som är skillnad mellan Exped Venus II och Exped Venus II Extreme?

Tycker absolut att detta motsvarar det jag är ute efter. Fler bra tips på liknande tält? :)
 
Tycker även jag att två tvåor eller en tvåa och en trea med tarp mellan är en praktisk lägerplats och med valfriheter.

Låg vikt och hög kvalitet kostar oavsett fabrikant, men om du slår ut 4 billiga hotellsängar 25 nätter jämfört med vad tälten kostar och varar, så är de förra billiga och i ett grönt land är det sällan långt till rinnande vatten.

go tur
 
Jag har haft ett HB Staika i snart 20 år, och jag tycker inte att det är något optimalt allround-tält. Det är bra om man vill ha extrem vindtålighet eller ska tälta på klipphällar. Men jämfört med ett tunneltält är det tyngre, krångligare att sätta upp och har mindre absider.

Om jag skall vandra eller cykla tar jag mitt Nammatj 2 istället. Det fungerar även bra som solotält, även om det naturligtvis är tyngre än de renodlade enmanstälten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
motumba Djungel-hängmatta Bo och sova 8
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
TheBostonRag Välja sovsäck - Marmot(?) Bo och sova 12
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
mkruse Hur skulle du välja? Bo och sova 2
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Hillan Tält, svårt att välja Bo och sova 7
Anna M Svårt att välja tält för fyra Bo och sova 17
Arvidsjaur Hjälp mej välja liggunderlag Bo och sova 16
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Välja tält Bo och sova 5
fogfi Hjälp att välja tält Bo och sova 11
clain Välja bland tält-djungeln, ex Hilleberg Anjan 2-3 GT, FJR Lightweight 2-3, mm. Bo och sova 44
Sanca Välja tält igen Bo och sova 19
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Urwaldjaeger Eviga frågan: Att välja tält Bo och sova 26
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
barlidenxc Blir galen av att välja sovsäck Bo och sova 13
JonatanBT Ny sommarsovsäck, vad välja? Bo och sova 4
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
BadCash Ännu en Välja-tält-tråd Bo och sova 10
jagbara herre gud vad svårt det är att välja tält, hjälp snälla Bo och sova 21
femma Att välja tält när dollarn är låg? Bo och sova 16
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
lama78 Hjälp att välja! Bo och sova 5
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
Floot Vilken ska jag välja? Bo och sova 2
Floot Vad ska jag välja för sovsäck? Bo och sova 2
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.