Vålådalsfyrkanten kristi himmelsfärd, möjligt?

Tänkte ta några dagar och uppleva våren i Muddus, men mängden snö börjar göra att jag måste kika på alternativ. Är det möjligt att gå Valådalsfyrkanten med tält sista veckan i Maj eller gör snön det omöjligt även där?

Är några varma dagar fram till den 25e (https://www.yr.no/sted/Sverige/Jämtland/Vålådalen/langtidsvarsel.html) och webkameran jag har hittat ger mig hopp ( http://www.webbkameror.se/webbkameror/valadalen/index.php ).

Men man är ju skeptisk med tanke på årets vår. Har ni några teorier eller tips på alternativ detta datum?
 
Har tänkt mig något liknande samma helg...

...alternativet är dagturer från stugan i Ottsjö.

Skall kolla om jag kan få tag i någon som vet något om läget på myrarna, troligen rätt fuktigt om än myggfritt...


// Pzon ..
 
Ganska snöfattigt område

Hej,

Min gissning är att det går att ta sig runt 4-kanten den tänkta helgen. Åtminstone vad det gäller själva vandrandet. Området kring Vålådalen är ofta ganska snöfattigt på vintrarna (var även så denna vintern de gånger jag var där och åkte skidor....) och stigen går till största delen ganska lågt. Så det borde inte vara några oframkomliga snöfält även om det givetvis kommer bli en del vandring på snö!

Det sagt finns det två vad som i värsta fall kan bli utmanande. Bägge två på sträckan Vålåstugorna - Stensdalen. Dels Tvärån, som förvisso inte är speciellt stor, men ganska strömt. Men framför allt vadet över Stensån, som även under sommartid kan vara inte helt enkelt.

Men (om man kommer från Vålåstugorna) det går iofs att följa Stensån uppströms tills man kommer fram till Lill-Stensdalsån och vada den för att sedan ta sig över på bron på Gåsen-leden.

/ Stefan
 
Sant !! I år har det verkligen vart lite snö i de lägre delarna av Vålådalen inklusiveOttsjö. Februari var i pricip helt bar, jag kunde t.o.m åka lite skridskor på Nulltjärnen.

Det lär vara blött på Vargtjärnflätet mellan Vallbo och Grönvallen. samt området runt Grönan.
Leden mellan Tvärån och i princip fram till Lunndörrstugan kan nog vara rätt OK med risk för viss snöpulsning.

Tvärån är dock lite risky iom att den är normalt rätt strid, brant och i nuläget troligen även isiga kanter...

Min plan blir nog att gå ned mot Skaftet efter Vålåstugorna, alt börja i den änden då får man ett tidigt kvitto på hur myrarna ser ut redan när man följer Vålån från spårcentralen i Vålådalen.

Väl värt en liten chansning i allafall...

// Pzon ..
 
Bor i Åre och här är det mycket snö kvar. Vi åker skidor än så vandring här kommer inte på tal i maj. Mitten på juni kanske.

Vålådalen har dock haft mindre snö hela vintern så det är nog större chans där men spontant hade jag inte gjort det. Blir nog väldigt blött och inte speciellt trevligt. Hade valt torrare områden.
 
Jag har stuga i Ottsjö som jag åker upp till den 20/5...kan lämna lite rapporter under nästa vecka i denna tråd...

// P ..
 
Delrapport 1 !!!

Försökte gå den s.k "Platåleden" (Ottsjö) i lördagskväll...en mycket lerig upplevelse...knappt möjligt att ta sig fram

Gick från ledcentralen i Vålådalen igen en bit upp mot Stensdalsstugorna (fram till bron över Vålån) idag, hyffsat måste jag ändå säga i det stora rätt. Visst är det lerigt och visst rullade min bruna labrador sig i denna lera med nit och iver...lycklig som få. Det blev ett bad för honom i Nulltjärnen...något han inte heller var speciellt besviken över...

Jag tror dock att det blir "lerigare och lerigare" ju närmre snön du kommer dvs på kalfjället...jag tror inte att det blir speciallt "mysigt" högre upp...mitt
lerbad på Platån i Ottsjö bekräftar nog den teorin rätt bra.

Delrapport 2 kommer imorgon eller på Tisdag då jag tänkte gå Banktjärns-varvet..



...återkommer !

// Pzon ..
 
TS får gärna säga hur läget ser ut när du varit där, jag planerar vålådalsfyrkanten andra veckan i juni, ungefär två veckor efter din trapets :)
 
Delrapport 2

Blanktjärnsrundan i Vålådalen går att gå utan större problem även om det var lite fuktigt (lerigt) här och var och vädret kunde ha fått vara lite bättre (grått och regnstank mest hela dagen)...

Delrapport 3 kommer imorgon och den blir rätt avgörande för min del om det blir någon tälttripp eller dagsturer under Kristiflygarhelgen.
Jag tänkte gå från Nulltjärnen upp mot Kyrkstenen under eftermiddagen idag (vädret ser riktigt lovande ut)...då får vi lite mer koll på läget över trädgränsen...

På återseende...

// Pzon ..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.