Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)?

Jag är helt ny på skidåkning men har de senaste åren varit ute på två turer i jämtlandsfjällen, ena var fyra dygn runt vålådalen och andra var en dagstur ullådalen. Den längre turen var en klassisk turskidåkning, jag följde en led och höll mig till den. Den kortare turen var mer åt hållet att vi började på en led för att sedan leta upp egna sträckor och linjer, vi tog oss även upp på lite knepigare småhöjder och nån liten topp. Jag har även åkt lite vanliga nedförsskidor i pist och det är inga direkta problem även om jag inte är ett proffs.

I båda fallen av turskidkning så hyrde jag turskidor med rottefellabindning och i båda fallen var utförsåkningen det som var allra mest problematiskt men också det som egentligen kändes skojigast att ge sig på mer. Och här kommer mina funderingar in.

Jag vill definitivt fortsätta unna mig skidåkning, både ren nedförs i anläggning men främst upp på fjäll och på tur. Dock känns det allra skojigast att inte bara röra sig från punkt A till B, jag skulle snarare vilja ta mig ut på turer till skojiga områden där det går att ta sig upp på små höjder eller toppar och sedan åka nedåt. Och när jag säger toppar så menar jag inte sånt man ser om man youtubar på topptur eller liknande, jag klarar mig med betydligt mindre hehe.

Som referens till vad jag letar efter kan jag ta min MTB. Det är en så kallad hardtail AM i stål som jag använder till XC och Åreskutan och allmänt slöcyklande på stig. Den är ingen mästare på något av det men funkar till allt och är sjukt hållbar och pålitlig.

Jag letar nog efter något liknande i skidväg, om det ens finns. Frågan är vart jag ska lägga fokuset. Mina tankar nu är som följer:

- Köpa turskidor och lära mig åka med dem i nedförsbackar lite bättre och ha dem som all-around till allt förutom anläggning, och sen fortsätta hyra skidor när jag ska till anläggning.

- Införskaffa någon slags skidutrustning som är jack-of-all-trades och funkar till allt det där, om det finns? Typ någon form av topptursskidor, radonnee, eller liknande? Frågan är om det blir för mkt kompromisser samt om det blir ovärt då jag kanske ändå inte kommer upp på så höga höjder så det inte blir värt att ställa om lägen på pjäxor och ta av stighudar och allt. Och hur är det att gå på exempelvis tur längs led med sånna pjäxor? Spontant känns det riktigt svårt och drygt och kanske ogörbart, men jag vet ju inte alls.

- Fortsätta hyra all utrustning oavsett vad jag ska göra. Skönt då jag sliper förvaring och underhåll, samt att det är klart bättre ekonomiskt om jag inte skulle ta mig iväg så mkt som jag fantiserar om. Dock blir det snabbt dyrt om jag åker iväg mkt och det blir ju även knepigt med spontanturer eller träningsrundor.

Ja som ni ser vet jag inte så mkt och det är svårt att orientera sig, har inga kompisar som sysslar med detta direkt så jag har ingen att rådslå med. Tacksam för vidare spekulationer med er kunniga personer :)
 
Svårt

När jag började köra Telis tänkte jag att va skönt nu behöver jag bara ett par skidor för all slags åkning. Några år senare sitter jag med längdskidor, skejtskidor, turskidor, 4-5 par telisskidor (tre par pjäxor – låga läder/T1/NRN) och två på randoneeprylar.

Men skulle jag satsa på den gyllene medelvägen skulle jag köpa ett par gamla T1or/T2, medelbreda skidor (gärna med med twin tip), ett par G3 targabindningar, stighudar. Allt kan du säkert hitta begagnat till ett riktigt bra pris.

De blir inte superstabila och är inte fantastiska i en meter lössnö, inte heller är de supersnabba på platt mark! Men de kommer funka överallt;-)
 
Jag kommer behöva någon slags gyllene medelväg då detta inte är mitt huvudintresse, har andra sysselsättningar som slukar pengar samt tid :)

Det där lät ju rätt intressant.. Vad är T1 / T2 och var läser jag lämpligast på mer om detta?
 
En behöver fort ganska många par skidor...
pist
topptur
rejäla fjällskidor
lätta fjällskidor
längd
skate
...

Du kanske ska börja med ett par rejäla fjällskidor typ Fischer E109 och Åsnes Ingstad tillsammans med en 75mm bindning. En sådan uppsättning skulle jag säga prioriterar nedförs körning framför plattgåing, (utan att vara närheten av topptursutrustning när det kommer till nedförs egenskaperna). Men du kanske ska hyra några gånger till så du kan bilda dig en uppfattning om vad du tycker är viktigt. Och är du duktig på att åka nedför går det bra även med ett par lätta fjällskidor (som Åsnes Mountain Race 48).

Telis med plastpjäxor skulle jag inte välja, om du inte har en önskan om att åka just telemark. Tungt att gå platt med och svårare än slalom på vägen ned. Funkar överallt men är inte bäst någonstans ;) (förutom att telis ju ger bästa känslan!).
 
Ganska svår fråga. Jag skulle välja mellan BC och NN75 mm bindning med läderpjäxor samt Fischers E99 eller E109 med crownbelag.

Finns ett gäng trådar där du kan få mer feedback. Börja med något liknande ovanstående och se till att åka en del så mognar dina preferenser efter hand.

Thure
 
Okej, tack för tips alla :)
Lutar mot att jag köper allsidiga fjällskidor och hyr om jag behöver annat.

Hur ser det ut med exempelvis rottefellas bc-bindningar, behöver man vara rädd att de ska vridas sönder om man kör lite telemarksvängar osv?
 
Tycker du ska hyra ett randonnepaket med techbindning. Tech bindningar har blivit så bra att du har samma prestanda utför som med vanliga slalomskidor och väldigt bra turläge/gåläge.
Så får du prova på hur bra det systemet fungerar.
 
Vill du åka på höstsnö kan du behöva jättelaggar långa och breda för bära dig och packningen ovanpå snön.
Normala Fjällskidor för tur, lättare dito, spårskidor, (skating), utför, radomee, sen några olika för telis.
Tro inte att pjäxorna blir färre.
Friluftsliv är en prylsamlingsverksamhet.

go tur
 
Hur ser det ut med exempelvis rottefellas bc-bindningar, behöver man vara rädd att de ska vridas sönder om man kör lite telemarksvängar osv?

Bindningarna håller. Lite svårt få bra styrsel på bakre skidan jämfört med stadigare pjäxor och bindningar. Bindningar och skidor lirar ihop.

Thure
 
Jag köpte ett par Åsnes Amundsen med den kraftigaste versionen av BC-bindning på för några år sedan. Det funkar att köra telemarkssvängar på, men det är... fostrande. Grön pist och skare hanterar jag, lössnö, not so much. Men det är jag det.

När jag köpte dom så trodde jag att jag skulle använda dom ungefär som du beskriver. Turer med inslag av lättare utförslek när andan faller på.

I verkligheten har de mest fått göra tjänst som draghäst med småbarn i pulkan på väg till en närbelägen grillplats, men det beror mer på livets prioriteringar än på utrustningen.
 
Halvannan minut in i https://youtu.be/T3UjS4JolbM finns lite utförssekvenser med Fischer E109 och E99 med BC och NN75 bindningar.

I fin snö så är det både njutbart och funktionellt. Pulka går också att hantera om man håller skallar i händerna.

Thure
 
Tack för svar, båda!

Fostrande låter bra :)

Tror vallningsfria e109 blir ett bra val för mig. Kommer bli omåkt uppförs, nedförs och på platten men det gör mig inget. Jag tror på att välja något och sen jobba med det man har. I det här läget =)

Ser ju trevligt och som sagt var fostrande ut i den där filmen, Thure. Hur är det att gå uppåt på de där skidorna? Använder du stighudar eller räcker crownbeläggen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
Lars Jonsson Vad ska jag köpa som nybörjare? Turskidåkning 6
Vart ska jag åka efter nyår? Turskidåkning 1
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
UndrandeL Vad ska en nybörjare köpa? Turskidåkning 7
vandrafjäll Vintern närmar sig, någon som ska ut på tur ? Turskidåkning 8
Viktorious Hur ska skidskon sitta? Turskidåkning 2
moa_k40 Vilket håll ska man börja? Nikkaloukta-Abisko Turskidåkning 6
ramsis_iv Hur långa skidor ska man ha? Turskidåkning 9
helper Vad gäller när man ska åka på längden, i spår? Turskidåkning 2
Grönställ Stighudar - ska man ens ha det? Turskidåkning 10
vid Var på skidan ska bindningen sitta Turskidåkning 4
ades Köp av Fjellpulken - vad ska man tänka på? Turskidåkning 0
Joseflarsson Vad ska man välja? Turskidåkning 5
Jocka Vad ska vi göra för skoj. Kom med förslag! Turskidåkning 0
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min upplevelse Turskidåkning 21
Lenalainen Hjälp! Hur fäster jag dessa trugor? Turskidåkning 7
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
vandrafjäll Jag tar mig inte hem från Nikkaluokta? Turskidåkning 25
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min första fjälltur/vinter Turskidåkning 15
Avslutat Medlemskap 201709 Vad har jag köpt - Salomon BackCountry 5 Turskidåkning 4
majjen Unna Allakas: Tar jag mig vatten över huvudet? Turskidåkning 9
sajberjohan Är jag den enda? Turskidåkning 15
Picea Nu är det snart vinter, och jag behöver nya skidor... Turskidåkning 3
andersjon Finns de längskidor för en 100KG grabb som jag? Turskidåkning 2
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
sandskäddan hur får jag träpulkan körklar igen? Turskidåkning 1
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
tango När behöver jag stålkant på turskidor mm? Turskidåkning 19
Mathew Vad göra med helt nya skidor innan jag åker på dem? Turskidåkning 4
majjen Vilken utrustning behöver jag? Turskidåkning 13
warg Var kan jag köpa lädertrugor? Turskidåkning 1
Nyman Jag söker turtips i Grövelsjön på sportlovet Turskidåkning 1
graylingman Var kan jag köpa en lavinsond? Turskidåkning 1
Jag är nog tokig... Turskidåkning 2
skogis vad skall jag köpa? Turskidåkning 2
Hur vallar jag träskidor? Turskidåkning 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...