Arctic Alpine Veloce

Att välja tält är ju som bekant inte lätt, helst så skulle man vilja klämma och känna på alla de som man intresserat sig för. Jag har valt Arctic Alpine Veloce för att det är riktigt rymligt och stabilt så jag och min hund kan bo i det under alla förutsättningar av väder och vind. Jag kommer att under nästa sommar 2014 gå Fjällfararnas Gröna Band och då vill jag ha så lätt men ändå stort tält som möjligt till mej och hunden. Så till er alla som undrar vad Veloce är för nåt så har jag gjort en liten film om tältet. Nu är jag ju inget proffs men det är ju i alla fall lite rörliga bilder och ljud.

/Dennis

http://uteliggaren.hemsida24.se/gr%C3%B6na-bandet/utrustning/t%C3%A4ltet-16459111
 
Ska själv till att köpa tält till mig och hunden, inte lätt att hitta rätt i den här tältdjungeln som sagt... Såg filmen på Youtube och tackar och bockar för den, fick ett positivt intryck! Antar att du hunnit använda tältet mer sedan du gjorde filmen, är du fortfarande lika nöjd och rekommenderar det? Hittat några nackdelar och vilka är de i så fall? För mig som inte är superinsatt vad gäller lättare och mindre tält känns det lättare att jämföra listade nackdelar med tälten än det positiva, alla framställs ju positivt och ganska lika av tillverkarna såklart.
Var först helt inne på Hilleberg för det var vad jag hörde att man "ska" ha, men undrar om kvalitetsskillnaden verkligen är lika stor som prisskillnaden kan vara mot andra liknande tält?
 
Nu är jag också ägare av detta tält. Har HB Keron 4GT, Nammatj 2GT och Akto sedan tidigare. Behövde nu ett lite lättare tält för mig och tjejen när vi går turer med lite lättare packning.
...Kan inte säga att jag hårdtestat tältet ännu...en natt på camping har d blivit (natten till idag). Snälla vindar och lätt frost på morgonen på en i övrigt mkt folktom camping (strax innan Mölle). Ville visa sambon Kullaberg i nordvästra Skåne och passade nu på när man var i krokarna.

Vi är rätt små 178cm 75kg och 165cm 57 kg och har inga problem med att få plats. Lite jobbigt att stormlinorna inte var monterade från fabrik. Kan inte tänka mig att pitcha ett tält utan stormlinor så dom fick åka på även om det var på en camping :)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    96.7 KB · Visningar: 9,088
Jag har också provar mitt Veloce en natt med hunden.
Fungerade utmärkt utan stormlinor med lätt regn och vindar.
Jag är 170cm 60kg och hunden ca 13kg, 110L ryggsäck fick plats i fotändan.
Klurade lite på stormlinorna när jag vädrade tältet hemma.
Alla fäster dem lite olika. Jag vill ha flexibilitet att fästa i olika riktningar.
Av de fyra som kom i förpackningen använde jag två hela längder åt sidorna, delade en på två i huvudriktningen och en på tre i fotriktningen.
 
Jag har också provar mitt Veloce en natt med hunden.
Fungerade utmärkt utan stormlinor med lätt regn och vindar.
Jag är 170cm 60kg och hunden ca 13kg, 110L ryggsäck fick plats i fotändan.
Klurade lite på stormlinorna när jag vädrade tältet hemma.
Alla fäster dem lite olika. Jag vill ha flexibilitet att fästa i olika riktningar.
Av de fyra som kom i förpackningen använde jag två hela längder åt sidorna, delade en på två i huvudriktningen och en på tre i fotriktningen.

Då gjorde vi på samma sätt med stormlinorna bortsett från den vid fotändan som jag satte en fullängdare i dubbelv (w) konfiguration, alltså tre fästen/löpöglor i tältet och två spik i backen. Kanske lite korta linor då..? får se hur d funkar framöver...Linsträckarna gillar jag annars eftersom d är typ samma som på Hilleberg vilket jag är van vid.
 
Hur känns kvalitén om ni jämför med tex hilleberg? Samt konstruktion så klart..

Spontant helt ok för 3 säsonger. Undrar lite över hur golvet kommer att prestera med lägre vattenpelare...men än så länge inte märkt ngt.
Akto:t har de korta vertikala pinnarna/bågar insydda i kortändarna, Veloce har lösa (2st) i fotändan som monteras vid pitch:ning, både för och nackdelar med detta.

Så klart litar jag mer på mitt Akto eftersom det är mer beprövat, men mest tält per kr måste ju vara Veloce...
 
Intressant tält det här. Några funderingar jag har
• Hur upplever ni kondens i detta tält? funkar det bra eller samla det sig någonstans?
• Vid fotändan finns det inget myggnät eller hur? vill säger att vill man vädrar ordentlig få man in massa mygg osv?
• hur ser det ut med vinden mot de olika sidor? Vilka vindstyrkor känns t.ex fortfarande okej om man få vinden rakt mot fotändan eller mot sidan?
• har någon en bild på tältet i transportsäcken med t.ex ett mjölkpaket eller liknande bredvid?
 
Jag får mitt tält i morgon, hoppas på att kunna pitcha det på tisdag...
Återkommer gärna med både bilder och svar, om ingen annan (som har haft tältet längre än jag har) hinner före.
/F.
(",)
 
Intressant tält det här. Några funderingar jag har
• Hur upplever ni kondens i detta tält? funkar det bra eller samla det sig någonstans?
• Vid fotändan finns det inget myggnät eller hur? vill säger att vill man vädrar ordentlig få man in massa mygg osv?
• hur ser det ut med vinden mot de olika sidor? Vilka vindstyrkor känns t.ex fortfarande okej om man få vinden rakt mot fotändan eller mot sidan?
• har någon en bild på tältet i transportsäcken med t.ex ett mjölkpaket eller liknande bredvid?

Kondens finns som i alla tält. Vet inte om det är värre än andra. Min enda natt i frostgrader hade jag full ventilation och vi var två i tältet. Lite småfuktigt på dukarnas alla sidor men inget droppande. Hade det regnat eller blåst så kanske kondens hade släppt på insidan...

Finns myggnät i yttertältet vid fotändan men ej ventilationsluckan i innertältet. Innertältets ena långsida består dock av myggnät och ger en del ventilation.

Vad d gäller vindriktningar så har jag än sålänge inte upplevt riktiga vindar som exponerar tältets olika sidor...men rycker man i tältbågen utanför så känns det motsvarande som Akto...
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    38.4 KB · Visningar: 8,605
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
paris_dakar Arctic alpine design WBT fråga Bo och sova 10
Bobart Arctic Alpine Design WBT2 Bo och sova 4
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
Jmhe Köpråd Arctic Alpine WBT 2 Bo och sova 2
Bragge Arctic alpine design, Ice evolution Bo och sova 10
såg nån som använder Arctic Alpine Design WBT3 Stormmatta Bo och sova 7
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Cremytos Arctic Alpine Design, WBT 2 i Göteborg? Bo och sova 8
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
donas Arctic Alpine Design, WBT 3 - Stormmattor Bo och sova 2
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
Mathias PHS Arctic Alpine Design WBT 2??? Bo och sova 9
Psycoboy Arctic Alpine Design sovsäck Bo och sova 4
skalman Arctic Alpine, nått å ha? Bo och sova 12
livetarunderbart Sovsäck Arctic Alpine Design är den bra? Bo och sova 2
Luffarn Arctic Alpine? Bo och sova 6
vandrafjäll Loppisfynd en Caravan Arctic Bo och sova 46
såg Arctic Tunnel 2P Bo och sova 0
joakim.kallstrom Fjällmark Arctic 3P? Bo och sova 3
Martin_GBG Fjällmark Arctic Dome 2p Bo och sova 1
hikemike Fjällmark arctic 3p Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Magnusfridh Arctic alpines liggunderlag Bo och sova 1
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Tidenztand Ajungilak Goose Bay Arctic Bo och sova 3
storhenke Artic Alpine-tält Bo och sova 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...