Paddling allmänt Kust och sjöpaddling

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-05-28, 04:23
Eva_Lundgren Eva_Lundgren är inte uppkopplad

cool

Jag är lite sugen på en Reval RS (liknar point xp) men eftersom jag är en nybörjare så känns den lite rank..

Någon som kan hjälpa mig med följande frågor..

- Hjälper det om jag lägger i lite "barlast" så här i början ?

- Hur gör jag isåfall dvs. var lägger jag min barlast (sittbrun, akter..) och hur ser jag till att den inte far omkring.

- Hur tungt måste den lastas för att det ev skall hjälpa?

- Är det det en dum ide, dvs skall jag välja en stabilare kajak..

/Eva

Svara med citat
Gammal 2006-05-28, 07:17
barret barret är inte uppkopplad

Revalen är v-bottnad och därmed ganska stabil i sig. Ganska smal förvisso. 53cm bred.

Lite skrot har man kanske med sig ändå. Ev. kärra och reservkläder, reservpaddel och fika, kamera m.m. Med din vikt borde det bli ganska lagom.

Antar att det är ganska vettigt ändå att använda sakerna ovan för att "trimma" kajaken. Eller vad säger man i kajaksammanhang. Få vattenlijen bra...

Lyssna inte för mycket på mig. Nybörjare.
Svara med citat
Gammal 2006-05-28, 08:13
PS-VKF PS-VKF är inte uppkopplad

Mitt tips är att skaffa två 5-liters dunkar och fylla dem med vatten i samband med sjösättning (så slipper du bära tungt). Lägg dem i skotten - en fram och en bak. Det kommer att göra kajaken betydligt stadigare. Sen kan du allteftersom minska på vattenmängden.

Ännu bättre är att använda vattensäckar eftersom de ligger platt mot botten, men då får du lägga ut några hundralappar.
Svara med citat
Gammal 2006-05-28, 10:41
Brune Brune är inte uppkopplad

Förkortad repris från
http://www.utsidan.se/vb_forum ... hreadid=6859 (där det nog finns fler tips)