Paddling allmänt Kust och sjöpaddling

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-05-28, 04:23
Eva_Lundgren Eva_Lundgren är inte uppkopplad

cool

Jag är lite sugen på en Reval RS (liknar point xp) men eftersom jag är en nybörjare så känns den lite rank..

Någon som kan hjälpa mig med följande frågor..

- Hjälper det om jag lägger i lite "barlast" så här i början ?

- Hur gör jag isåfall dvs. var lägger jag min barlast (sittbrun, akter..) och hur ser jag till att den inte far omkring.

- Hur tungt måste den lastas för att det ev skall hjälpa?

- Är det det en dum ide, dvs skall jag välja en stabilare kajak..

/Eva

Svara med citat
Gammal 2006-05-28, 07:17
barret barret är inte uppkopplad

Revalen är v-bottnad och därmed ganska stabil i sig. Ganska smal förvisso. 53cm bred.

Lite skrot har man kanske med sig ändå. Ev. kärra och reservkläder, reservpaddel och fika, kamera m.m. Med din vikt borde det bli ganska lagom.

Antar att det är ganska vettigt ändå att använda sakerna ovan för att "trimma" kajaken. Eller vad säger man i kajaksammanhang. Få vattenlijen bra...

Lyssna inte för mycket på mig. Nybörjare.
Svara med citat
Gammal 2006-05-28, 08:13
PS-VKF PS-VKF är inte uppkopplad

Mitt tips är att skaffa två 5-liters dunkar och fylla dem med vatten i samband med sjösättning (så slipper du bära tungt). Lägg dem i skotten - en fram och en bak. Det kommer att göra kajaken betydligt stadigare. Sen kan du allteftersom minska på vattenmängden.

Ännu bättre är att använda vattensäckar eftersom de ligger platt mot botten, men då får du lägga ut några hundralappar.
Svara med citat
Gammal 2006-05-28, 10:41
Brune Brune är inte uppkopplad

Förkortad repris från
http://www.utsidan.se/vb_forum ... hreadid=6859 (där det nog finns fler tips)

I Derek Hutchinson’s eminenta bok "The Complette Book Of Sea Kayaking" beskrivs hur man gör en ballast med bly och fästen i kajaken. Vill man inte använda bly (dyrt, tungmetall etc.) kan man använda en stålcylinder (rundstång), (stål är mycket billigare än bly, men inte samma höga densitet som bly), tänk dock på att en sådan ballast också kräver flytförmåga, för att en vattenfylld kajak ska flyta, vattentäta skott eller annan flythjälp ett måste.

Jag har skaffat 3 olika stålcylindrar (i rostfritt stål för renhetens skull) på 4 kg, 6 kg och 10 kg, vilken cylinder jag använder beror på övrig packning, och plastat fast fästen i det aktre stuvutrymmet, alldeles bakom sitsen i min kajak.

Ballastfästet till min kajak, en P&H Sirius med 2 packluckor bak, och 2 skott bak. Plastade fast en ca 300 mm lång trälist på var sida ca 30 mm från kajakens mitt alldeles bakom den första skottväggen bakom sitsen. Skaffade 4 st 40*40 mm stora backelitbitar ca 8 mm tjocka. Borrade ett hål mitt i backelitbitarna och gängade med M6 tapp. Ruggade backelitbitarna med smärgelduk för att dom skulle fäst bättre. Plastade (epoxi) fast backelitbitarna i kajaken. Köpte syrafasta i M6 skruvar i lämplig längd med 6-kantskalle. Köpte plattband i polyester (grön för styrbords sidan och rött för babordssidan, var gör man inte för att det ska sjömässigt) gjorde hål i plattbandet med en hålpiptång och värmde lite för att smälta trådkanterna och slog i en öljett i hålen. I andra änden av plattbandet sydde jag fast kardborrband. Skruvade fast plattbanden i backelitbitarna.

På stålcylindrarna (gratis ur en återvinningcontainer på jobbet) limmade jag fast ett lager liggunderlag. Stålcylindern lägger jag i och sätter fast då kajaken ligger vid vattnet. Under hela sommarhalvåret har jag stålcylindrarna liggande i bilen.

Per
Svara med citat
Gammal 2006-05-28, 10:50
samme83 samme83 är inte uppkopplad

Jag paddlar Revalen och använder mig då och då av barlast. Det gör faktiskt väldigt stor skillnad och är en god idé om du känner att den är rank.
Prova Peters metod med en fem liters vattenpåse i vardera skott så blir det jämt och fint. Själv har jag bara en 10 literspåse och den har jag placerat i sittbrunnen då jag använder barlast. Funkar bra det också.

mvh/ Samme
Svara med citat
Gammal 2006-05-28, 13:32
Anders262 Anders262 är inte uppkopplad

En olastad v-bottnad kajak kan av en del upplevas som initialrank, speciellt på platt vatten, med en tendens att luta åt ena eller andra hållet.

Att under en kort nybörjarfas använda barlast för stabilitet kan kanske ha sina fördelar. Att efter denna övergångsfas fortfarande känna behov av barlast ser jag som ett tecken på att man kanske borde valt en annan kajak. (Jo, jag räknar med mothugg.) En intressant företeelse är att betala dyrt för en extra lätt kolfiber/kevlar kajak för att sedan lasta den med tyngder...

Enda "barlast" jag släpar med är en och annan ölburk på övernattningsturerna. Har dock upplevt att paddlaren blir rankare efterhand som barlasten minskar... Jag brukar därför inte röra "barlasten" förrän dagens paddling är över. :-)

Mvh, Anders
Svara med citat
Gammal 2006-05-29, 07:28
gorans gorans är inte uppkopplad

Säkerhetsrisk med bly

Som tidigare påpekats, på Utsidan, så finns det en säkerhetsrisk med att använda sten, sand, bly eller annat med hög densitet som barlast.

De vattentäta skott som skall stå för flytkraften kommer kanske inte alltid att vara vattentäta. Det kan på olika sätt uppstå läckage och i det värsta scenariot tar barlasten med sig kajak och paddlare till botten.
Svara med citat
Gammal 2006-05-29, 07:32
Mezzner Mezzner är inte uppkopplad

Vatten borde enligt det resonemanget var mer OK då antar jag...
Svara med citat
Gammal 2006-05-29, 07:44
srpp srpp är inte uppkopplad

Re: Säkerhetsrisk med bly

Citat:
Ursprungligen postat av gorans;
... i det värsta scenariot tar barlasten med sig
kajak och paddlare till botten.
Som värsta-värsta scenario så tar barlasten med sig kajak och paddlare och alla andra paddlare i hela gruppen med sig ner till botten.

Om vi nu skall tänka på värsta-värsta alltså... ;-)
Svara med citat
Gammal 2006-06-02, 18:18
Eva_Lundgren Eva_Lundgren är inte uppkopplad

Börjar med vatten

Tack för alla förslag, jag tror jag börjar med vattenpåsar..Tanken är ju att jag bara skall behöva lite "hjälp" så här i början.
Svara med citat
Gammal 2006-06-03, 18:24
morre morre är inte uppkopplad

glad Vatten säckar

HEJ Eva

Jag köpte två vattensäckar på biltema med dusch munstycken dom funkar superbra.

/ Mårten
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:32.