Kungsleden- tält

Hej!
Jag ska vandra kungsleden i Juli och är därmed på jakt efter ett tält. Jag undrar ifall någon har några tips om vilket tält jag bör satsa på? Det ska tilläggas att jag är student och har således inte råd att köpa något överdrivet dyrt. Jag letar efter ett 1-person tält och prioriterar låg vikt.

Tack!
 
Lättnader

Okej det kanske börjar att bli lite off topic, men jag måste ändå säga det att det inte är kört för längre resor inrikes. Jag hoppas och förmodligen många andra att rekommendationerna ändras snart och det har regeringen också sagt att nya beslut kommer inför sommaren. Förmodligen i början av juni har de sagt ett tag nu. Då blir det nog i nästa vecka. Men man måste ju följa rekommendationerna som sägs. De kan säga nej till långa inrikesresor. Här är de scenarium som jag ser 1: Hela sommaren nej, 2: Förlänger några veckor i taget med nej, 3: De säger ja förutom dom som är i riskgrupperna (men då måste man vara frisk)
Säger de ja för längre inrikesresor så är jag i full färd med planerna inför min premiärtur till Sarek i sommar.
 
Senast ändrad:
hejsan greta
kom ihåg att ett tält har en lång livstid..
köp kvalitet. det brukar löna sig i längden...
kolla även på blocket..
mvh
 
Okej det kanske börjar att bli lite off topic, men jag måste ändå säga det att det inte är kört för längre resor inrikes. Jag hoppas och förmodligen många andra att rekommendationerna ändras snart och det har regeringen också sagt att nya beslut kommer inför sommaren. Förmodligen i början av juni har de sagt ett tag nu. Då blir det nog i nästa vecka. Men man måste ju följa rekommendationerna som sägs. De kan säga nej till långa inrikesresor. Här är de scenarium som jag ser 1: Hela sommaren nej, 2: Förlänger några veckor i taget med nej, 3: De säger ja förutom dom som är i riskgrupperna (men då måste man vara frisk)
Säger de ja för längre inrikesresor så är jag i full färd med planerna inför min premiärtur till Sarek i sommar.

Ja, vi får hoppas på scenario 3! :)
 
hejsan greta
kom ihåg att ett tält har en lång livstid..
köp kvalitet. det brukar löna sig i längden...
kolla även på blocket..
mvh

Ja du har rätt! Men jag känner mig kluven eftersom jag försöker hålla mig inom budget. Vi får se, förhoppningsvis hittar jag något prisvärt på blocket :D
 
Letar också efter tält

Jag letar ju också efter ett nytt tält. Mitt gamla fungerar men är väldigt snett och när det blåser så ramlar det omkull lite (från Kina). Den fungerade i fjällstorm och frost. Den har klarat sig i 15 år. Så jag vill ha ett nytt under 2 kg, billigt 1-2 pers enkelt att sätta upp. Kanske mellan 1000 - 3000 kr
 
Jag äger två tält. Det ena är ett Hilleberg Akto som jag har när jag går solo, det andra är ett tvåmanna tält från Robens. Robens tältet är jag lika nöjd med som mitt Hilleberg. Hade jag idag köpt ett enmanstält hade jag köpt ett till tält från Robens då deras priser är lite mer överkomligt.
https://www.robens.de/sv-se/shop/outdoor-talt

https://www.getcamping.se/search/?q=Robens

https://www.outnorth.se/search?query=Robens+tält

Har ett Robens osprey 2, köpte även en sovsäck av dem för 2 dgr sedan:)
Lycka till med val av tält
 
Även om du skall gå solo fundera på ett 2p tält, vid inregning är extra utrymmet underbart. Sen ger det framtida större flexibilitet.
Friluftsvaror.se har även de tält i budgetklassen.
Din sitthöjd, de är viktigt att man kan sitta upp utan att slå håret i taket.
Fyndkorgarna i friluftsbodarna, begagnade näthandeln är ställen där det brukar gå att hitta till en rimlig peng.

go tur
 
Bekvämlighet i all ära, men om du, som du skriver, både prioriterar låg vikt och har begränsad budget, så är kanske inte ett tvåpersonstält det första man tänker på. Jag märker här på forum att det främst är killar som klagar på utrymme och sitthöjd, och det kan ju ha naturliga orsaker: vi tjejer är helt enkelt mindre och kortare (och smidigare?) i genomsnitt. Samtidigt utgör packvikten en större andel av vår vikt, så den där lyxen med överstort tält kostar oss relativt sett mer.

Ett litet tält är dessutom lättare att sätta upp för en ensamvandrare och enklare att hitta en bra plats för. Det är också, givet motsvarande design, vindtåligare i relation till innesluten volym.

För regniga och myggiga nordiska fjäll skulle jag däremot inte välja annat än ett dubbelskiktat tält (dvs ytter- och innertält), och framför allt ett tält som sätts upp med yttertält före (i praktiken ett tält där innertältet är inhängt innanför yttertältet vid resning och rivning).

Nästa steg att ta ställning till är tältets konstruktion. Jag tycker själv att den klasiska enbågskonstruktionen känns optimal: lätt, snabbuppsatt, robust och vindtålig. Framför allt uppskattar jag den generösa sidoentrén, som ger utekänsla och gör alla bestyren så mycket enklare än i "toppmatade" tunneltält.
Kupoltält med korsande stänger ger mer höjd ut i hörnen och kan göras självstagande, men blir tyngre och oftast lite fippligare att få upp.
Till sist finns en del fr a amerikanska "pyramidtält" som dubbelanvänder vandrarens stav(ar) som stomme, men de får större omslutningsyta och verkar inte kunna kapa så mycket vikt, förutsatt samma vikt på tältväven. Det blir dessutom lite moment 22 - de förutsätter att man går med stavar, men då går det ju inte att slå basläger för en toppbestigning. Formen säger mig att de "borde" vara mindre vindtåliga än bågtält, men jag har ingen praktiskt erfarenhet.

Har man kommit så långt i valproceduren, är det mest bara vikten på tältväven man kan kapa vikt med, och den är tyvärr i princip omvänt proportionell till priset. Silikonbelagda vävar är lätta och "medeldyra". PU-belagda vävar är billigare, men tyngre och mindre långlivade - de delaminerar förr eller senare. De nyare "dyneema"-vävarna är väldigt lätta, men (ännu) väldigt dyra, och det finns tvivel om deras slitstyrka och livslängd.
Silikonvävar ger IMHO fortfarande bäst utdelning för investerade pengar.

Sammanfattning: om du huvudsakligen tänkt vandra ensam, i nordiska fjäll, och inte är ovanligt lång, så kan ett klassiskt enbågstält av den typ jag länkade till ovan vara det optimala för dig. Vill du sen inte kompromissa med vikten och vävkvaliteten, så landar nog priset någonstans kring det länkade.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
elin_a Vattentillgång längst kungsleden? Fjällvandring 4
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
Airfoil Kungsleden förlängning? Fjällvandring 2
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Trees Kungsleden in Early July Fjällvandring 1
DinaStorm When is it best to hike Kungsleden Fjällvandring 6
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
Apetass Höga Kustenleden och Kungsleden 2017 Fjällvandring 9
swede43 Kungsleden - Sällskap -Tips mm. Fjällvandring 7
leoerdfelt Kungsleden, ljust i många timmar. Fjällvandring 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...