Avslöja guldkorn på internet?

Hur känner ni inför att avslöja okända guldkorn i naturen, på internet?

Gör ni det?

Om t.ex någon bättre friluftsblogg skriver om en okänd vacker plats ni gillar att besöka, blir ni glada eller irriterade?

Vad ser ni för för- och nackdelar?
 
Beror på vad det är. Favoritbärstället kanske jag håller inne med och visste jag om spelplats för tjäder skulle jag också hålla tyst. Mkt annat delar jag med mig av.

Thure
 
Som en gammal storfiskare så har jag aldrig hemlighållit mina fiskeplaster som har gett mig god fångst med fin matfisk som abborrar på +kg eller stora fiskar nära rekordformat i landet. Jag har haft med mig kompisar och ibland deras barn som har fått följa med. Fiskejournalister har ringt el. skrivit till mig och har velat följa med mig ut. Pricken över i:et blev en fiskevideo som jag fick med verka i +1 till som handlade om gösfiske så plötsligt hade hela Sveriges sportfiskekår tillgång till mina platser i Ralången, Aneby.
Jag med en fin gös på ca 5 kg nere i h hörn.

Sedan hade jag andra guldkorn som gav mig rikligt med kantareller och hjortron under tiden jag bodde i Huskvarna resp Aneby samt hade stuga n Aneby, Då blev det många tim i skogen och många nya svampplatser samt hjortron som gav mig mellan 5-10 l varje år. Många som var avundsjuka för dessa platser avslöjade inte för någon.:)
 

Bilagor

  • Trollingfilm.jpg
    Trollingfilm.jpg
    50.5 KB · Visningar: 798
Hur känner ni inför att avslöja okända guldkorn i naturen, på internet?

Gör ni det?

Om t.ex någon bättre friluftsblogg skriver om en okänd vacker plats ni gillar att besöka, blir ni glada eller irriterade?

Vad ser ni för för- och nackdelar?
I nuläget gör jag det inte. Det blir alldeles för stor inverkan. Det är som om folk inte orkar söka sina egna ställen ute alls, utan googlar snabbt för att få fram ett resultat. -Japp, dit åker vi... sen är det gonatt för det stället. (lite överdrivet, men du fattar)

Lite som att avslöja sitt bästa hjortronställe. Det funkar inte tyvärr.

Jag har slutat fråga folk "vart" dom har fångat den och den fisken, vill dom berätta var dom fångat den får dom göra det av sig själv, annars frågar jag ALDRIG. Det känns bra för mig i alla fall.
 
Skulle aldrig fall mig in! Folk som inte har hittat egna ställen kan gott hållas till allmänt rekommenderade leder och platser. :)

Men goda vänner som jag litar på kan jag kanske ta med någonstans om jag känner för det. Tyvärr tycker jag att min egen ribba för vad man "får" och "bör" göra i naturen är högre än de flesta andras. Jag har sett hur det kan gå och vill inte ha mina favoritställen nedskräpade eller förstörda av ovarlig framfart eller i värsta fall, söndereldade.
 
som när folk frågar efter bra tältplatser. Varför vill de hitta en plats som redan är både nerpissad och nerskiten? Det är ju äckligt, jag vill inte slå läger där andra brukar vara.
 
Jag har skrivit om det förut, ett exempel som alla ålänningar förstår: Om vi ser att en båt ligger i en vik respekterar vi att de kom först och så åker vi någon annanstans. Svenska båtturister som ser en (åländsk) båt i en vik tänker: "Oh, det där måste vara en fin plats att ligga på!" och så åker de också dit och lägger sig intill. Då är det ju inte längre en fin plats! Men ju flera (svenska) båtar i en vik, desto flera kommer det (sorry, jag vet att jag generaliserar men det är så vi uppfattar det). Och vi är inte särskilt glada över de guideböcker som ges ut av "utbölingar" om t.ex. kajakleder och naturhamnar.
 
Jag har skrivit om det förut, ett exempel som alla ålänningar förstår: Om vi ser att en båt ligger i en vik respekterar vi att de kom först och så åker vi någon annanstans. Svenska båtturister som ser en (åländsk) båt i en vik tänker: "Oh, det där måste vara en fin plats att ligga på!" och så åker de också dit och lägger sig intill. Då är det ju inte längre en fin plats! Men ju flera (svenska) båtar i en vik, desto flera kommer det (sorry, jag vet att jag generaliserar men det är så vi uppfattar det). Och vi är inte särskilt glada över de guideböcker som ges ut av "utbölingar" om t.ex. kajakleder och naturhamnar.

De som kommer i båt 2 är kamske inte så vana vid att det finns flera fina vikar att välja på utan istället vana vid att man måste dela. Visst är det fint att visa hänsyn och inte lägga sig för nära men jag tycker inte man kan begära att man får en hel vik för sig själv. Hårddrar man detta kommer väl de som verkligen vill ha "sin" vik att ankra tidigt på förmiddagen för att "markera revir".

/Patrik
 
som när folk frågar efter bra tältplatser. Varför vill de hitta en plats som redan är både nerpissad och nerskiten? Det är ju äckligt, jag vill inte slå läger där andra brukar vara.

Ser man så tydliga spår är det inte platsen det är fel på, det är de som varit där tidigare som uppfört sig fel. Synd att det finns sådana männsikor.

/Patrik
 
De som kommer i båt 2 är kamske inte så vana vid att det finns flera fina vikar att välja på utan istället vana vid att man måste dela. Visst är det fint att visa hänsyn och inte lägga sig för nära men jag tycker inte man kan begära att man får en hel vik för sig själv. Hårddrar man detta kommer väl de som verkligen vill ha "sin" vik att ankra tidigt på förmiddagen för att "markera revir".

/Patrik

Ditt resonemang haltar lite, tycker jag. Om man tagit sig med egen båt till en arkipelag med över 6500 öar är man nog tillräckligt smart för att lista ut att det finns flera fina vikar. The early bird gets the worm! ;)
 
Detta diskuterades nyligen på annat håll. Jag (och många andra) har kommit fram till att inte dela platsen om den befinner sig på privat mark, där man rör sig inom ramarna för allemannsrätten. Eventuellt kan man dela områdets namn. Officiella friluftsområden, nationalparker mm. är en förstås en annan sak.
 
Kommentar till ålännings inlägg #5 och #7. Beror rätt mkt på besökstrycket vad som gäller. För fritidsbåtar och Stockholms skärgård är det en fördel med ansamlingar av båtar och även tältare som kommer med kanoter i naturhamnar där det finns "skärgårdsmajor" dvs torrdass och sophantering. Detta leder till betydligt mindre lämningar av olika slag i de naturhamnar som inte har ovanstående bekvämligheter.
Där dvs nära skärgårdsmajor tycker jag absolut att man som båtturist skall acceptera att ligga rätt nära andra båtar.

Är det glest med båtar som i de flesta delarna av Ålands skärgårdar så får man ta till sig den lokala seden som du beskriver.

Jag tycker att man som kajakpaddlare gärna skall söka sig till egna tältplatser för att minska belastningen lokalt men vissa naturskyddsområden med skärgårdsmajor är undantag från detta.

Jag tipsar gärna om fina områden generellt och också om logistik som kommunala färdmedel och parkeringsplatser eller iläggsplatser för kajaker men tipsar inte ofta om tältplatser.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 0
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
toni-z Vad tar ni inte med er på fjället? Allmänt om friluftsliv 14
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
Varnbrink Outnorth på väg att kursa?? Allmänt om friluftsliv 15
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
spass Varning för äventyrs-grupper på Facebbok Allmänt om friluftsliv 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...