Liggunderlag, ej luft

Hej,
Jag har testat en del olika liggunderlag och bestämt mig för att jag behöver ett som inte är uppblåsbart.
Orsakerna är flera till varför de åker bort, terrier är en, men till syvende och sist så önskar jag inte bära dubbelt och vill inte sova på marken.
Cellplast underlagen åkte bort för några år sedan då jag börjar bli upp i åldern och inte fann dem bekväma mera.
De uppblåsbara har haft den fördelen att de är mycket bekvämare vilket är orsaken till att jag valt dessa på sista tiden, jag har här testat självuppblåsande med fyllning och uppblåsbara utan fyllning.
Så det jag letar efter nu är ett liggunderlag som är så bekvämt som möjligt till låg vikt och volym i den ordningen och uppblåsbara är ej aktuella.
Det behöver alltså inte vara cellplast men får inte kunna punkteras eller pysa.
Uppskattar er hjälp med att utifrån dessa premisserna identifiera det bekvämaste alternativet.
Kan tillägga att jag tidigare inte använt tältunderlag men planerar att göra detta vid nästa tur. Det jag fastnat för är Johannas förslag med bubbelplast vilket jag hoppas även ökar bekvämligheten lite.
Om det spelar roll så är jag nästan 1.90 men det är främst höft som började klaga och ledde till att jag gick över till uppblåsbara.
 
Jag tänker ju spontant på "äggkartongmattor" som Thermarests Z-lite (gärna då SOL= med reflekterande skikt). De är i alla fall märkbart mjukare än en 8 mm Multimat ;) (jag har använt bägge). Men allt är relativt, äggkartong går säkert inte att jämföra med uppblåsbart (som jag inte använt, av bl a samma skäl som du).
Ta hem en "äggkartongmatta" på öppet köp, lägga den på en rimligt mjuk matta som kan simulera "marken" och provsova är väl ett sätt att komma lite närmare.

Jag tror inte man kommer så mycket längre med själva madrassen. Vi är alla olika, men för min egen del spelar formen på "sängbotten" en större roll. Som magsovare försöker jag t ex välja en tältplats, som är lite lagom konvex på rätt ställe, och/eller fixar en "kulle" under höftkammarna av något större klädesplagg. En liten uppblåsbar kudde skulle kanske vara ännu skönare.
Annars har jag garanterat ont i korsryggen när jag vaknat, och det blir snarast sämre med en mjukare madrass.

Räkna inte med att bubbelplasten tillför någon märkbar bekvämlighet; däremot bidrar den ju till värmeisoleringen.
 
Själv använder jag sedan flera år "ridge rest" - ett liggunderlag i våfflad cellplast. Det är lätt och - tycker jag - betydligt bekvämare än ett vanligt platt liggunderlag.

Jag har också testat andra liggunderlag - bl.a. Robens "zig zag slumber" och tycker att de fungerar väl, men är möjligen inte lika hållbart som just Ridge rest.

När jag köpt nya liggunderlag själv - både till mig och andra familjemedlemmar - blir det oftast just Ridge Rest. De håller bra. Är lätta. Och fungerar bra - i alla fall för mig - (som har problem med knän och höfter numer).

Det kanske kan vara något?
 
Kolla in Exped Flexmat plus som är likt Z-LITE, men 3,8 cm tjockt. Har tyvärr inte haft tillfälle att testa mitt än. Ser tjusningen i att slippa punkteringsrisk och kan acceptera ett "visst" avkall på komforten.
 
När man börjar komma upp i åldern och vill ha någorlunda bekvämlighet så finns knappast nåt alternativ till luftmadrass. Jag har själv ett Z-rest, vilket brukar beskrivas som bekvämare än genomsnittet, men definitivt ingen ersättare till luftmadrass som jag ser det.

F. ö. så finns det luftmadrasser som är starka nog att hålla för omild behandling, även hundklor, så jag ser ingen anledning att överge det konceptet.
 
Kolla in Exped Flexmat plus som är likt Z-LITE, men 3,8 cm tjockt. Har tyvärr inte haft tillfälle att testa mitt än. (...)
Exped Flexmat Plus dök mycket riktigt upp som den tjockaste i den sökning jag kört för att kunna svara i tråden. Var på vippen att tipsa, men... läste recensionen på denna sida och avstod. Kan ju vara någon prinsessa på ärten som skrivit, men mönstringen ser väldigt grov ut, så risken är att upplevelsen stämmer in på fler. Men kan man köpa med returrätt, så kanske värt att testa?
 
Haft Z-rest SOL, men fick lika ont i ryggen av den som av ett vanligt från ÖoB. Gillade den ändå pga vikbarheten, men till slut sålde jag mitt ändå. Min rygg kräver nåt tjockare och då blir det luftmadrass.
 
Kan inte annat än att associera till denna tråd som jag startade, där den gode Joanna bjuder på ett fullskaletest av bekvämare ouppblåsbara liggunderlag.
Jag skäms, ursäkta mig alla, Anders har helt rätt, det är en perfekt tråd så tack för länken Anders. Jag lovar att jag testade utsidans sökfunktion och Goggle med site utsidan innan jag skrev.
Tack Anders även för att du så ödmjukt framhäver min ålder, jag visste att jag var gammal men senil trodde jag inte, men jag erkänner, hade helt glömt denna tråden.
när jag ändå håller på och ber om ursäkt så noterade jag även att jag råkade skriva Joanna med ett h, Joanna skulle det så klart ha stått.
Andra tråden fick mig att stå kvar i det bekvämaste valet men det är inte bekvämt när de inte fungerar så nu måste jag gå tillbaka.
Tack alla för ert engagemang.
Det lutar mest åt Joannas förslag med Thermarests Z-lite men ska försöka se om någon affär har dem inne så jag kan testa vore verkligen kul att få testa Flexmat plus men jag vet med mig själv att beställer jag och har fått hem då returnerar jag enbart om det var trasigt, så föredrar gå till affär nära och köpa :)
 
Jag skäms, ursäkta mig alla

Nä nä nä, inga ursäkter behövs. Forum är ju till för att starta trådar, annars skulle allt sakta dö.

Jag köpte ju till slut ett Thermarest Ridgerest Solar inför en resa jag skulle göra. Dumt nog ramlade liggunderlaget av ryggan när jag lämnade bilen vid tågstationen och glömdes kvar. Så jag fick spontanköpa ett uppblåsbart McKinely istället. Jag har vara sovit ett par nätter med mitt thermaest och det är hårt men (för mig) hyggligt ok.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2
eaglerock pumpsäck till liggunderlag Bo och sova 4
Fabrikörn Liggunderlag Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.