Hur spara på gasen?

Vilka knep finns det för att använda så lite gasol som möjligt vid matlagning? Främsta jag undrar är vilken styrka ska en ha på lågan?

Några saker jag tagit till mig:
- Blötlägg maten på förhand om den tillåter.
- Låt maten dra på eftervärme.
- Värm upp vattnet till utetemperatur (ex svart dryckesbehållare).
- Se till att köket är i vindskydd.

Några andra tips?
 
Pot cozy (eller grytmysare som vi brukar kalla det här på Utsidan).

Gryta med värmeväxlare gör oftast att man får mindre spillvärme.

Hur mycket låga man ska ha är en balansgång. Med kök med värmeväxlare brukar brännaren väl vara anpassad så man kan dra på fullt utan att få för mycket spill, men med andra kök får man nog prova sig fram lite.

Vilka åtgärder som ger mest resultat är jag osäker på, jag har inte provat så mycket olika varianter.
 
Vilka knep finns det för att använda så lite gasol som möjligt vid matlagning? Främsta jag undrar är vilken styrka ska en ha på lågan?

Några saker jag tagit till mig:
- Blötlägg maten på förhand om den tillåter.
- Låt maten dra på eftervärme.
- Värm upp vattnet till utetemperatur (ex svart dryckesbehållare).
- Se till att köket är i vindskydd.

Några andra tips?
Du tar upp det mesta.
Frukostvattnet hämtar du kvällen innan. Är det kallare i luften kan du ha flaskan i sovsäcken, om du litar på att den håller tätt.
För- och/eller eftersvällning är effektivt.
Vindskydd. Ta dock inte med dig ett onödigt tungt vindskydd. Sök upp en bra plats och använd ett vikteffektivt vindskydd istället.
Slangkök är lägre än toppmonterat, vilket innebär mindre vindpåverkan. De är dock tyngre och mer skrymmande.

Reglera lågan så att det inte slår ut så mycket lågor utanför kastrullen. Det innebär i regel maximalt 75% pådrag, men kan vara ännu mindre. Testa dig fram.
En låg och bred kastrull är bättre, men den nyttan ska såklart vägas in mot annat också. Bredstrålande brännare och smal kastrull är, ur effektivitetssynpunkt, en sämre kombination än det omvända.
 
Pot cozy (eller grytmysare som vi brukar kalla det här på Utsidan).

Gryta med värmeväxlare gör oftast att man får mindre spillvärme.
...
Pot cozy var något nytt!

Jag är lite förvirrad kring detta med värmeväxlare. Googlat runt lite men inte hittat vad det innebär till matlagning.

...
Reglera lågan så att det inte slår ut så mycket lågor utanför kastrullen. Det innebär i regel maximalt 75% pådrag, men kan vara ännu mindre. Testa dig fram.
...
Jaha, jag hade fått för mig så lite som möjligt och att det ist mer var frågan om hur länge en orkade vänta.
Så för att klargöra; så mycket som möjligt bara lågorna ïnte åker utanför?
 
Lägg ett lock på grytan och skruva ner gasen. Att värma upp ett gram vatten från 20 grader till kokning kräver 336 Joule. Att koka bort samma gram vatten sen kräver 2260 Joule, nära tio gånger mer.
 
Senast ändrad:
Under krigen lät man kokande mat efterkoka i hölådor med isolerande lock, utan värmetillförsel.
Grytmysaren skall efterlikna den processen.
Värmefångar galler under kastrullen gör att förbränningen producerar mer Kolmonoxid, dvs elda i det fria utanför tältet.
Bränsleminimering kräver en brett reglerbar brännare. Då faller en hel del bort.
I fält hur rengör du värmefångarbotten på kastrullen?

go tur
 
Allt du själv räknar upp + ett effektivt vindskydd med bottenreflektor + en grytmysare. Här ett exempel på bägge. Nog också, som skogsbaronen skriver, formen på kastrullen. Och en bredstrålande brännare, som det går att precisionsreglera lågan på.
Den stora besparingen för min egen del är nog ändå själva matsedeln. Allt tillagas med endast uppkok + eftersvällning i grytmysaren. Inget pastavatten som hälls bort. Mycket som inte kräver kök överhuvudtaget, utan går att äta som det är eller efter återvattning i kallt vatten (hummus, torkad finmixad fetaost, nötter, rostade kikärter, energität musliblandning i stället för gröt på morgonen etc). Att före turen avgifta sig från sitt kaffe- eller (i mitt fall) teberoende spar väldigt mycket bränsle ;)
Pot cozy var något nytt!
En sådan fixar man lätt själv av förslagsvis billigt/avlagt skumplastunderlag och lite tejp. Glöm inte locket och lägg gärna alufolie i botten. Det sköna med grytmysaren är inte bara bränslebesparingen, utan att man kan njuta långsamt av sin fortfarande riktigt heta mat. Det blir dessutom ett perfekt och skrammelfritt packfodral för hela köks-kittet.
Jag är lite förvirrad kring detta med värmeväxlare. Googlat runt lite men inte hittat vad det innebär till matlagning.
I denna tråd finns en gammal grundlig utredning om den eventuella nyttan av värmeväxlare, som du kan nörda ner dig i ;). Vi kom sammanfattningsvis fram till att den extra vikten inte väger upp bränslebesparingen förrän på mycket långa turer. Plus insikten om andra nackdelar med värmeväxlaren, inte minst den ökade risken för kolmonoxidutveckling.
 
Pot cozy var något nytt!

Jag är lite förvirrad kring detta med värmeväxlare. Googlat runt lite men inte hittat vad det innebär till matlagning.


Jaha, jag hade fått för mig så lite som möjligt och att det ist mer var frågan om hur länge en orkade vänta.
Så för att klargöra; så mycket som möjligt bara lågorna ïnte åker utanför?

Värmeväxlare innebär att mer värme överförs till kastrullen och att mindre värme försvinner till kråkorna. Värmeväxlaren väger en hel del, så det är bara när man är ute länge som man vinner på det. Värmeväxlare innebär också att det blir väldigt varmt precis där värmeväxlaren ansluter till kastrullen, vilket kan innebära att mat kan bränna fast där.
Det bildas också mycket mer kolmonoxid med värmeväxlare, vilket man bör ta i beaktande om man lagar mat i tältet.

Har man väldigt liten låga så kokar aldrig vattnet, för då försvinner lika mycket värme från kastrullen till omgivande luft som du tillför kastrullen.
Det finns ett optimum. Lågor utanför kastrullen är ett säkert tecken på att du eldar för kråkorna. Vart optimum ligger kan jag inte svara på, men låt bli att gasa på för mycket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
Peter77 Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :) Kök och brännare 42
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
nicko_ Vikt på 1 L DuoSSAL Trangia-gryta Kök och brännare 8
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
carl_ Smälta snö på vinterturer - både specifika och generella frågor Kök och brännare 57

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.