Mygg i Pyrénéerna

Nu är det ju helstängt därnere, men ännu har jag inte gett upp planerna på en långvandring längs en lite egen (högre) variant av La Haute Route Pyrénéenne.

Siktar på andra halvan av augusti och större delen av september, men kan anpassa startdatum så att jag slipper myggen, om det går. Skippar de dimmiga baskiska kullarna och den sista heta biten ner till Medelhavet och håller mig till de högalpina delarna. Planerar för att gå & tälta högt och inte behöva ta mig ner för att proviantera mer än någon enstaka gång.

Fråga:
Kan jag lämna innertältet (dvs myggskyddet) hemma? *

* Jag har visserligen vandrat i Pyrénéerna förr och borde veta, men det var ett tag sen och alltid i september/oktober. Sedan dess lär också den jobbiga tigermyggan ha brett ut sig betydligt i takt med klimatförändringen.
 
Det är ett tag sen som jag gick där, augusti-september 2014, kring min 70-årsdag, och inte minns jag några mygg, överhuvdtaget. Är det nånting som kan irritera i varmare trakter så är det bromsar, speciellt i Sydalperna. Största abret med septembervandring i Pyreneerna är väl att det kan bli både kallt och ymnig nederbörd i varierande aggregationstillstånd.
 
...och åskväder?

Det är ett tag sen som jag gick där, augusti-september 2014, kring min 70-årsdag, och inte minns jag några mygg, överhuvdtaget. Är det nånting som kan irritera i varmare trakter så är det bromsar, speciellt i Sydalperna. Största abret med septembervandring i Pyreneerna är väl att det kan bli både kallt och ymnig nederbörd i varierande aggregationstillstånd.
Tack! Då vågar jag nog lämna innertältet hemma och blir av med några hundra gram i packningen.

Visst kan det snöa i september, men det brukar jag kunna hantera. Hoppas i gengäld slippa konvektionsåskvädren. Hur såg det ut i det avseendet i augusti? När jag var där i september var de helt borta.

Jag minns faktiskt några efterhängsna hästflugor på lägre höjder, men bara mitt på dan i solgasset. Tror inte de är aktiva på natten, men rätta mig gärna om jag har fel.
 
Alla år är olika; enligt Ton Joosten är det ofta en period av dåligt väder kring månadsskiftet aug/sept. Jag har bara gjort en tur den årstiden därnere och på den hade jag lite regn och dimma i början, ett gäckande snöfält, men utmärkt väder fr o m 70-årsdagen:

http://www.huthyfs.com/pyr14gal/images/page1.html och följande sidor.

Ingen åska.

Folko Seinsch har gjort många turer i Pyreneerna just den sena årstiden så på hans sajt, mitrucksack.de , kan du se hur det kan gestalta sig.
 
Alla år är olika; enligt Ton Joosten är det ofta en period av dåligt väder kring månadsskiftet aug/sept. Jag har bara gjort en tur den årstiden därnere och på den hade jag lite regn och dimma i början, ett gäckande snöfält, men utmärkt väder fr o m 70-årsdagen:
http://www.huthyfs.com/pyr14gal/images/page1.html och följande sidor.
Ingen åska.
Lite härdad är man ju efter ett antal snöstormar i nordiska sommarfjäll ;)
Jag var ju där lite senare på året och njöt (alla tre gångerna) för det mesta av ett stabilt högtrycksväder, med klar luft och otroliga höstfärger. Kring noll på nätterna, allt mellan 10 och 20 grader på dagarna, lite vitt puder högst upp. Troligen ren tur, men jag känner igen detta från Tatra, som brukar ha "bäst" väder i oktober.
Man kanske ska skjuta lite på årets tur också (om den nu alls bli av). Nackdelen är ju att dagarna blir korta.
Folko Seinsch har gjort många turer i Pyreneerna just den sena årstiden så på hans sajt, mitrucksack.de , kan du se hur det kan gestalta sig.
Tack! Fin sida. Synd att jag inte kan tyska, men det går att dechiffrera :)
 
Eftersom du planerar att gå med tält antar jag att du är orienterad om de restriktioner som råder. Annars har jag samlat allt jag vet på min sajt:
http://www.huthyfs.com/pyrcamp.html
Tror jag har koll, men tack i alla fall. Mitt antivirusprogram protesterar när jag försöker gå in på dina sidor, vilket det inte har gjort förr (samma program). Just nu är ju hela bergskedjan stängd för besökare, vilket naturligtvis är ett lyxproblem i sammanhanget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Vatten i Pyrénéerna Trekking 22

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...