Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2020-02-11, 21:42
Totteman Totteman är inte uppkopplad

Svårt i spenaten i Sarek?

Undrar om hur svårt det är med framkomligheten nere i Rapadalen. Specifikt den delen jag markerat. Att videbuskarna är videträd har jag förstått, men hur knepigt är det på en skala?

Svara med citat
Gammal 2020-02-11, 22:19
Knallarn Knallarn är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Totteman Visa inlägg
Undrar om hur svårt det är med framkomligheten nere i Rapadalen. Specifikt den delen jag markerat. Att videbuskarna är videträd har jag förstått, men hur knepigt är det på en skala?
Alltid vårt att säga på en skala. Vissa säger ju att det är näst intill omöjligt att passera södra Rapadalen, andra trivs i sådan terräng. Beror ju på vad du är van vid samt hur erfaren/tränad du är inför den typen av terräng.

Men visst, man kan utan att överdriva säga att Rapadalen generellt sett är svårforcerad i jämförelse med annan svensk fjällterräng, främst iom de många vattendragen men även för videt och annan tät växlighet. Man får räkna med att bli rejält blöt. Och fort går det inte men det förstår du säkert

Jag har själv bara gått norra sidan och den var krävande nog.

Peter Persson med vän har vandrat den sträckan. Dokumenterat i fyra delar, främst del två som avhandlar "din sträcka".

https://www.youtube.com/watch?v=zPmN27g3itQ
Svara med citat
Gammal 2020-02-11, 23:05
driatic driatic är inte uppkopplad

Det kan vara väldigt krävande att ta sig fram i den typ av terräng som Rapadalen karaktäriseras av men det är ju en stor del i av varför jag själv älskar just den dalgången. Så länge som du är inställd på att det stundtals kommer vara snårigt, blött och allmänt hopplöst (och kanske uppskattar detta i någon utsträckning) så ser jag inga direkta hinder när det kommer till den psykiska biten. Hastigheten går heller givetvis inte att jämföra med kalfjäll eller led, så ha med det i färdplaneringen.

Sträckan du markerat är ju hyfsat nära kungsleden och beroende på din färdplan så skulle jag nog planera in denna tuffare sträcka mot slutet av vandringen så att du har lite lättare ryggsäck. Jag vandrade genom hela Tjouldavagge under min förra Sarektur och var väldigt nöjd över att ha lagt denna sträcka på slutet av vandringen.
Svara med citat
Gammal 2020-02-11, 23:45
Örnsätrarn Örnsätrarn är inte uppkopplad

Jag gick sträckan 1967. Erfarenheterna från den gången har avhållit mig från att gå andra delar av södra sidan, dvs biten nedanför Telma och biten söder om selet nedanför Bielloriehppe. Trots många vandringar i Sarek under årens lopp (Rapadalens norra sida förstås) så har jag inte träffat på något liknande i svårighetsgrad. Det kan delvis bero på att vi nog gick lite för nära Vájgántjåhkkå. När man väl är inne i skogen har man mycket små möjligheter att välja väg på ett vettigt sätt då sikten bara är 5-10m. Marken syns inte heller då örterna når över midjan och dessutom är marken mycket ojämn med hålor överallt mellan alla rötter och liggande vide. Överblicken saknas totalt och man får orientera sig efter de glimtar man får av bergen runt omkring. Vi tog oss fram med en hastighet av knappt 1 km/h men då hade vi turen att träffa på några myrar som gjorde vår framfart mindre jobbig. Med min nuvarande erfarenheter tror jag att det är betydligt bättre att gå närmare älven. När vi kom fram till Tjahkelij svängde vi söderut och gick på södra sidan om berget. Det är mycket lättare terräng där.

Nu står en vandring på återstående delar av södra sidan på min önskelista. Jag har varit fram till Bielloriehpvarasj men vänt pga väder och bristande tid.

Jag avråder inte från att gå den bit du ritat in men var beredd på svårigheter. Lycka till och gå gärna upp på Tjahkelij. Utsikten därifrån är mycket bättre än från Skierffe
Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 06:14

Tack för svar

Krävande terräng får man räkna med i Sarek. Håligheter, stenar och klippblock, täta videsnår mm. Har vandrat i Sarek, senast 2018,och då var det obanat till största del, med några snåriga sträckor.
Det som lockar med södra delen av Rapadalen är att det inte är så trångt där. Av förståeliga skäl kanske.
Jag ska kolla kartan lite mer då svåra vad är någonting jag helst undviker.
Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 07:23
fson fson är inte uppkopplad

Visst finns det utmaningar längs södra sidan Rapadalen, men just sträckan längs din pil är inte alls särskilt svårforcerad tycker jag. Det är gles björkskog på mestadels lättvandrad mark. Det är lite stökigare längre västerut.

Bild från spetsen på din pil:
Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 14:19
Bandersson Bandersson är inte uppkopplad

Denna del av Södra Rapadalen är något av det finaste du kan hitta i Sarek. Jag har beskrivit det i några blogginlägg - https://www.utsidan.se/blogs/b ... apadalen.htm och https://www.utsidan.se/blogs/b ... apadalen.htm. Gå där!

Hälsningar
Björn
Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 19:58

Inspirerande filmer

Citat:
Ursprungligen postat av Knallarn Visa inlägg

Peter Persson med vän har vandrat den sträckan. Dokumenterat i fyra delar, främst del två som avhandlar "din sträcka".

https://www.youtube.com/watch?v=zPmN27g3itQ

Filmerna visar hur intressant det är i Sarek...jag blev taggad. Vill dit!
Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 20:08

Bloggen

Citat:
Ursprungligen postat av Bandersson Visa inlägg
Denna del av Södra Rapadalen är något av det finaste du kan hitta i Sarek. Jag har beskrivit det i några blogginlägg - https://www.utsidan.se/blogs/b ... apadalen.htm och https://www.utsidan.se/blogs/b ... apadalen.htm. Gå där!

Hälsningar
Björn
Tack för texter och bilder. Myggfritt får det nog vara när jag ska till Rapadalen. September tror jag.
Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 20:11

Toppar

Citat:
Ursprungligen postat av fson Visa inlägg
Visst finns det utmaningar längs södra sidan Rapadalen, men just sträckan längs din pil är inte alls särskilt svårforcerad tycker jag. Det är gles björkskog på mestadels lättvandrad mark. Det är lite stökigare längre västerut.

Bild från spetsen på din pil:
Är det Gådokvárásj till vänster och Lulep Spádnek till höger?
Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 20:47
tobbedj tobbedj är inte uppkopplad

Knölen närmast till höger bör vara Nammasj. Bilden bör vara tagen från Tjahkelij
Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 20:58

Jepp

Citat:
Ursprungligen postat av tobbedj Visa inlägg
Knölen närmast till höger bör vara Nammasj. Bilden bör vara tagen från Tjahkelij
Ser ut som det, den en bit bort...vad kan det vara?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:47.

Logga in